دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش:
یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین بود
اصفهان (پانا) - مشاور وزیر و دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش گفت سند تحول بنیادین، مجموعهای از راهکارها و برنامهها است و یکی دستاوردهای مهم دولت سیزدهم، تصویب نقشه راه اجرای این سند بود.
علی پارسانیا در گفتوگو با پانا خاطرنشان کرد: «سعی کردیم در دولت شهید آیتالله رئیسی برای اجرای سند تحول ۳ اتفاق جدی و مهم که در آموزش و پرورش نبود را رقم بزنیم که با مساعدت دولت شهید آیتالله رئیسی انجام شد.»
وی افزود: «سند تحول بنیادین، مجموعهای از راهکارها و برنامهها است منتها مجموعه راهکارها و برنامهها، شاخصها و زمانبندی مشخص نداشت، وظیفهسپاری نشده بود، سازگار نبود و ارزیابی و نظرات نداشت. برای اجرای سند تحول به یک نقشه راه نیاز داشتیم. نقشه راهی که زمان و شاخص مشخصی داشته باشد، پروژهمحور باشد، قابل وظیفهسپاری و دارای ارزیابی کنترل پروژه باشد.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد :«اتفاق بزرگی که در دولت شهید آیتالله رئیسی رقم خورد، تدوین و تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین بود به این معنی که وزرات آموزش و پرورش میداند برای اجرای سند تحول در سال ۱۴۰۳ دقیقا باید چه شاخصهایی را محقق کند و اگر محقق نکند، نهادهای ناظر و ارزیاب با آن واحدی که ارزیابی نکرده دقیقا میدانند که چه کسی و چه چیزی بوده و سازگار تشویق و تنبیه را اعمال میکنند.»
پارسانیا با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم نقشه راه اجرای سند این بود که تکلیف آموزش و پرورش در آن مشخص شد و از حالت ابهامی که ۱۰ سال داشتیم، خارج شد، اظهار کرد: «اقدام دوم که برای اجرای سند تحول نیاز داشتیم، گفتمانسازی این سند در بین معلمان است.»
وی افزود: «برای گفتمانسازی سند تحول لازم است که مجموعه معلمان، مدیران مدارس، نیروهای ستادی، معاونان وزیر آموزش و پرورش و مجموعه متولیان، تفسیر واحدی از سند تحول داشته باشند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین گفت: «وقتی میگوییم سند تحول باید تربیت ۶ ساحتی برای مثال؛ تقویت هویت ملی را رقم بزند، باید ببینیم آیا تفسیرهای مشترکی را از آن داریم یا خیر؟»
پارسانیا با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف ما در ۱۰ - ۱۱ سال گذشته نداشتن تفسیر مشترک از اجرای سند تحول بوده است، خاطرنشان کرد: «برای نقاط ضعف ۲ کار انجام میدهیم. یک اینکه مجموعه دورههای آموزشی که برای مدیران و کارشناسان بدنه آموزش و پرورش انجام شده و حدود ۳۰۰ مدرس ویژه سند تحول بنیادین آموزش دیدهاند.»
وی افزود: «این ۳۰۰ مدرس ویژه از ماههای آینده در سراسر استانهای کشور، دورههای آموزش معلمان را برگزار خواهند کرد که سند تحول را آموزش خواهند داد.»
دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین تصریح کرد: «اقدام دوم، برگزاری رویدادی با نام رویداد بینالمللی «الف تا» یا همان الف با تحول آموزش و پرورش بود.»
پارسانیا اظهار کرد: «در این رویداد که اکنون در حال انجام است، مجموعه تجربیات ناب و تحولات بزرگی که توسط معلمان و مدیران مدارس سراسر کشور در حال انجام است و ما اینها را نمیبینیم و نمیشناسیم، شناسایی میشود و در یک نمایشگاه ۳ روزه به اشتراک گذاشته میشود.»
وی افزود: «تجربه معلمان و مدیران مدارس با سایر معلمان و مدیران مدارس کشور به اشتراک گذاشته میشود و از همدیگر میآموزیم یعنی یک تحول از پایین به بالا را در این بخش رقم میزنیم. بنابراین دومین اقدام یا راهبرد جدی که پیگیری کردیم، گفتمانسازی سند تحول از طریق برگزاری دورههای آموزشی و برگزاری رویداد «الف تا» است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقدام سوم، طراحی ویرایش مدرسه سند تحول بود، گفت: «اگر سند تحول را ملاحظه کنید، مجموعهای از راهکارها است و زیرنظامهای آن مجموعهای از برنامهها است که نسبت اینها با مدرسه چندان واضح و مشخص نیست. یعنی این سند، مجموعهای از کارهایی است که باید توسط ستاد آموزش و پرورش، ادارات کل استانها، ادارات مناطق و مدارس و معلمان و مدیران انجام شود اما نکتهای که وجود دارد این است که برش یا ویرایش مدرسهای سند را با شاخصههای مشخص در اختیار نداشتیم.»
وی اظهار کرد: «اتفاقی که افتاد این بود که ویرایش مدرسهای سند در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طی یک پژوهش یکساله انجام شد و این ویرایش مدرسه سند، اکنون آماده است و شاخصهایش هم مشخص است.»
پارسانیا با بیان اینکه در آموزش و پرورش میتوانند مدارس را بر اساس این شاخصها ارزیابی کنند و تکلیف معلم و مدیر مدرسه نسبت به سند مشخص شده است، خاطرنشان کرد: «مدرسه مطلوب، مدرسهای است که مدیریت رهبری مدرسه ۹ شاخص را در آن محقق کند.»
پارسانیا تصریح کرد: «برنامههای درسی و پرورشی بر اساس این شاخصها باید سامان پذیرد و فعالان و کنشگرانی که میتوانند فعالیت کنند مشخص میشود که چه کسانی هستند و چه نقشی دارند؟ نقش دانشآموز، خانوادهها و معلمان در این شاخصها بیان و مشخص شده است.»
وی گفت: «در شاخصها آمده که خروجی مدرسه باید چه ویژگیهایی داشته باشد؛ چه شایستگیهایی در دانشآموزان باید محقق شود؛ ساز و کار ارزیابی مدرسه مشخص شده و آماده است و ابلاغ شده است. بر اساس این اقدام میتوانیم هم معلم و مدیران مدرسه را آموزش دهیم و هم مدرسهمان را ارزیابی کنیم. این ۳ اقدام جدی بود که در دولت شهید آیتالله رئیسی برای اجرای سند تحول انجام شد.»
ارسال دیدگاه