مدیر دبیرستان هاجر بیرجند:

دانش‌آموزان در جشنواره خوارزمی به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی در کاهش مصرف برق پرداختند

بیرجند (پانا) - مدیر دبیرستان هاجر بیرجند گفت دانش‌آموزان این دبیرستان در جشنواره خوارزمی به بررسی تاثیر آموزش درس علوم تجربی در کاهش مصرف برق پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در جشنواره خوارزمی به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی در کاهش مصرف برق پرداختند

مهناز عسکری در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان کرد: «آموزش و پرورش به عنوان نهادی با کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و متولی تعلیم و تربیت، نقش بارزی در بسترسازی فرهنگی در زمینه‌های مختلف دارد.»

عسکری اظهار کرد: «در برنامه‌های درسی و تربیتی، توجه به ساحت‌های تربیت یعنی ارتباط با خویشتن، رابطه با خدا، رابطه با خلق خدا و ارتباط با خلقت و طبیعت مورد تاکید قرار گرفته است.»

وی گفت: «بر این اساس، کتاب علوم تجربی پایه نهم با رویکرد زیست‌محیطی تدوین شده که آموزش عمیق و خلاقانه این مباحث می‌تواند در ارتقای دانش زیست‌محیطی دانش‌آموزان و به تبع آن خانوداه‌ها موثر باشد.»

عسکری ادامه داد: «دانش‌آموزان دبیرستان هاجر در جشنواره خوارزمی، پژوهشی را در مورد بررسی آموزش درس علوم تجربی در کاهش مصرف برق انجام دادند و حائز رتبه اول استان و راه‌یافته به مرحله کشوری شدند.»

فاطمه افشاری، دبیر راهنمای دانش‌آموزان در این جشنواره نیز گفت: «هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش و ارتقای آگاهی بر کاهش مصرف برق خانواده‌های دانش‌آموزان پایه نهم دبیرستان هاجر در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ بود.»

افشاری ادامه داد: «این پژوهش بر اساس کتاب علوم تجربی پایه نهم انجام شد و بر اساس این فعالیت در یک بازه زمانی مشخص، قبض برق خانگی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت و میزان کربن و دی‌اکسید تولید شده در هر خانواده مشخص شد.»

وی افزود: «نتایج این پژوهش نشان داد آموزش و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان پایه نهم و رصد میزان مصرف برق خانواده‌های آن‌ها در ۳ دوره متوالی باعث کاهش مصرف برق خانگی شده است.»

دبیر راهنمای دانش‌آموزان بیان کرد: «امید است با آموزش عمیق و خلاقانه مباحث کتاب علوم تجربی با رویکرد زیست‌محیطی و با توجه به ساحت زیستی مندرج در سند تحول بنیادین و تاکید و تداوم این آموزش‌ها، نسل آینده در توجه به محیط زیست و استفاده درست از آن موفق‌تر از نسل فعلی باشد و زندگی بشر از تهدیدهای زیست‌محیطی در امان بماند.

وی افزود: «برای حل قسمتی از بحران‌های انرژی و آسیب‌های زیست‌محیطی جامعه بشری با توجه به تاثیرگذاری مدارس در آموزش این مفاهیم به دانش‌آموزان و خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود که مدیران مدارس، مناسبت‌های زیست‌محیطی را جدی گرفته و برنامه‌های متنوعی را به صورت مدام برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از انرژی و حفظ محیط زیست اجرا کنند.»

افشاری ادامه داد: «معلمان نیز طرح درس روزانه خود را با توجه به ساحت‌های تعلیم و تربیت تدوین کنند و ساحت تربیت زیستی و بدنی را با رویکرد زیست‌محیطی به‌طور جدی پیگیری کنند و مدیران و معلمان مدارس از همکاری و تجارب سازمان‌های مسئول در این زمینه بهرمند شوند.»

خبرنگار : کوثر یوسفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار