مدیر دبیرستان هاجر بیرجند:
دانشآموزان در جشنواره خوارزمی به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی در کاهش مصرف برق پرداختند
بیرجند (پانا) - مدیر دبیرستان هاجر بیرجند گفت دانشآموزان این دبیرستان در جشنواره خوارزمی به بررسی تاثیر آموزش درس علوم تجربی در کاهش مصرف برق پرداختند.
مهناز عسکری در گفتوگو با پانا خاطرنشان کرد: «آموزش و پرورش به عنوان نهادی با کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و متولی تعلیم و تربیت، نقش بارزی در بسترسازی فرهنگی در زمینههای مختلف دارد.»
عسکری اظهار کرد: «در برنامههای درسی و تربیتی، توجه به ساحتهای تربیت یعنی ارتباط با خویشتن، رابطه با خدا، رابطه با خلق خدا و ارتباط با خلقت و طبیعت مورد تاکید قرار گرفته است.»
وی گفت: «بر این اساس، کتاب علوم تجربی پایه نهم با رویکرد زیستمحیطی تدوین شده که آموزش عمیق و خلاقانه این مباحث میتواند در ارتقای دانش زیستمحیطی دانشآموزان و به تبع آن خانوداهها موثر باشد.»
عسکری ادامه داد: «دانشآموزان دبیرستان هاجر در جشنواره خوارزمی، پژوهشی را در مورد بررسی آموزش درس علوم تجربی در کاهش مصرف برق انجام دادند و حائز رتبه اول استان و راهیافته به مرحله کشوری شدند.»
فاطمه افشاری، دبیر راهنمای دانشآموزان در این جشنواره نیز گفت: «هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش و ارتقای آگاهی بر کاهش مصرف برق خانوادههای دانشآموزان پایه نهم دبیرستان هاجر در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ بود.»
افشاری ادامه داد: «این پژوهش بر اساس کتاب علوم تجربی پایه نهم انجام شد و بر اساس این فعالیت در یک بازه زمانی مشخص، قبض برق خانگی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت و میزان کربن و دیاکسید تولید شده در هر خانواده مشخص شد.»
وی افزود: «نتایج این پژوهش نشان داد آموزش و ارتقای آگاهی دانشآموزان پایه نهم و رصد میزان مصرف برق خانوادههای آنها در ۳ دوره متوالی باعث کاهش مصرف برق خانگی شده است.»
دبیر راهنمای دانشآموزان بیان کرد: «امید است با آموزش عمیق و خلاقانه مباحث کتاب علوم تجربی با رویکرد زیستمحیطی و با توجه به ساحت زیستی مندرج در سند تحول بنیادین و تاکید و تداوم این آموزشها، نسل آینده در توجه به محیط زیست و استفاده درست از آن موفقتر از نسل فعلی باشد و زندگی بشر از تهدیدهای زیستمحیطی در امان بماند.
وی افزود: «برای حل قسمتی از بحرانهای انرژی و آسیبهای زیستمحیطی جامعه بشری با توجه به تاثیرگذاری مدارس در آموزش این مفاهیم به دانشآموزان و خانوادهها پیشنهاد میشود که مدیران مدارس، مناسبتهای زیستمحیطی را جدی گرفته و برنامههای متنوعی را به صورت مدام برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از انرژی و حفظ محیط زیست اجرا کنند.»
افشاری ادامه داد: «معلمان نیز طرح درس روزانه خود را با توجه به ساحتهای تعلیم و تربیت تدوین کنند و ساحت تربیت زیستی و بدنی را با رویکرد زیستمحیطی بهطور جدی پیگیری کنند و مدیران و معلمان مدارس از همکاری و تجارب سازمانهای مسئول در این زمینه بهرمند شوند.»
ارسال دیدگاه