رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش:
آزمونهای نهایی از سنجههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است
تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش گفت: توانمندسازی دبیران برای آمادگی با ارزشیابیهایی که تحت عنوان آزمون نهایی انجام میشوند، لازم بوده و همکاران در تدریسشان به این مباحث بیشتر توجه کنند و آمادهسازی دانشآموزان هم برای شرکت در آنها از سنجههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است.
گردهمایی کشوری سرگروههای درس ریاضی دوره دوم متوسطه نظری در خانه معلم منطقه ۵ با حضور مصطفی آذرکیش (معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش)، حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی (معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی)، محسن زارعی (رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش)، علیرضا کریمیان (مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران) و جمعی از مسئولین برگزار شد.
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش در این گردهمایی ضمن تشریح چگونگی عملکرد ارزشیابی نظام آموزش و پرورش عنوان کرد: ارزشیابی نظام آموزش و پرورش هم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را انجام میدهد که البته بر اساس شاخصهها این ارزشیابی صورت میپذیرد که وضعیت نظام آموزش و پرورش به چه صورت است و از طرفی طراحی سوالات امتحان نیز بر عهده این اداره است.
وی با بررسی اقدامات انجامشده در سال گذشته اظهار کرد: یکی از راههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، برگزاری آزمونهای نهایی است که با همکاری دبیرخانههای راهبری کشوری و سرگروههای آموزشی انجام میشود.
زارعی افزود: در تمام این فرآیند یعنی طراحی سوال، تصحیح آزمونها، فرآیند اجرا و تحلیل آزمونها مبتنی بر تحلیلهای برنامهریزی برای جبران کاستیها و بهبود وضعیت آموزش دانشآموزان است که مبتنی بر آن تحلیلها این کار انجام میشود که راهبر این کار را در سطح کلان کشوری به کمک گروههای درسی سازمان پژوهش، دبیرخانهها انجام میدهند.
وی ادامه داد: در استانها و مناطق نیز سرگروهها این کار را انجام میدهند و این مطالب را به همکاران منتقل میکنند که با توجه به این تحلیلها دانشآموزان را امسال آماده و مهیا کنند که در آزمونها عملکرد بهتری داشته باشند. البته باید گفت از سال گذشته هم این کار انجام شده اما روزبهروز این برنامه بهصورت قویتر اجرا میشود.
رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش گفت: این گردهماییها معلمها را توانمند میسازد؛ توانمندسازی دبیران برای آمادگی با ارزشیابیهایی که تحت عنوان «آزمون نهایی» انجام میشوند که همکاران در تدریسشان به این مباحث توجه کنند و آمادسازی دانش آموزان هم برای شرکت در آنها است.
وی عنوان کرد: معلمها باید به ابزار روز دسترسی داشته باشند و پس از اجرا و انجام این اقدامات این اتفاق خواهد افتاد و بهگونهای معلمها نوینتر تدریس خواهند کرد.
ارسال دیدگاه