معلم و فعال حوزه آموزش :
ارتقاء جایگاه معلم، کلید اصلی برای ایجاد تغییرات مثبت در فرآیند یاددهی و یادگیری است
تهران (پانا) - معلم و فعال حوزه آموزش کلید اصلی برای ایجاد تغییرات مثبت در فرآیند یاددهی و یادگیری را ارتقا جایگاه معلم دانست.
مصطفی اینانلو، معلم و فعال حوزه آموزش، به بررسی جایگاه معلم و تأثیر آن بر تربیت دانشآموزان پرداخت و با اشاره به اهمیت جایزه معلم، در گفت و گو با پانا گفت: «این جایزه باید به عنوان یک ابزار برای ارتقاء جایگاه معلم در سازمانهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد. معلمان باید به عنوان محور اصلی فرآیند آموزش شناخته شوند و اعتبار و ارزش آنها در رو نظام آموزشی به رسمیت شناخته شود چرا که برای تربیت بهتر دانشآموزان، ابتدا باید معلمانی با کیفیت و توانمند تربیت کنیم؛ اگر میخواهیم نسل آینده را به درستی پرورش دهیم، باید به آموزش و پرورش معلمان توجه جدی داشته و با بهبود شرایط کاری و حرفهای معلمان، تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان داشته باشیم.»
وی با تأکید بر ارتقاء جایگاه معلم و توجه به تربیت معلمان که نه تنها به نفع معلمان بلکه به نفع کل نظام آموزشی و دانش آموزان خواهد بود، بیان کرد: «پیامبر اسلام به منظور تربیت انسانها مبعوث شده بود و این رسالت عظیم نشاندهندهی نقش کلیدی آموزش و پرورش در تعلیم، تربیت و ارتقاء سطح آگاهی جامعه است. در این راستا، ارتقاء جایگاه معلم به عنوان الگوی اصلی تربیتی، نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک میکند، بلکه حال جامعه را نیز بهبود میبخشد و به شکوفایی استعدادها و توانمندیهای افراد منجر میشود چون در دنیای امروز، نقش معلم به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و معلمان با تربیت نسلهای آینده، نقش مهمی در شکلگیری فرهنگ و ارزشهای جامعه ایفا میکنند و به همین دلیل باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی ارزشمند مورد احترام و حمایت قرار گیرند و برای تحقق این هدف، همکاری و تلاش تمامی سازمانها و نهادها ضروری است. از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا نهادهای غیر دولتی و حتی بخش خصوصی، همگی باید در راستای حفظ و ارتقاء جایگاه معلم گام بردارند. این همکاری میتواند شامل ارائه تسهیلات آموزشی، بهبود شرایط کاری، و افزایش اعتبار و ارزش معلم در جامعه باشد.»
اینانلو با بیان اینکه جایزه معلم میتواند به شناسایی و تقدیر از تلاشهای معلمان برتر کمک کند، گفت: «فراخوان دومین دوره بینالمللی جایزه معلم، فرصتی است تا معلمان از نقاط مختلف تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر بیاموزند. این برنامه به معلمان این امکان را میدهد که در یک فضای بینالمللی، توانمندیها و ایدههای نوآورانه خود را معرفی کنند تا افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت نقش معلمان کمک کند و این جوایز نه تنها به شناسایی و قدردانی از تلاشهای معلمان میپردازد، بلکه به تشویق سایر معلمان برای ارتقاء کیفیت تدریس و تربیت دانشآموزان نیز کمک میکند. با گسترش اینگونه مراسمات، جامعه به تدریج به اهمیت و ارزش معلم پی خواهد برد و این امر میتواند به بهبود حال عمومی افراد و جامعه منجر شود.»
مصطفی اینانلو در پایان از همه معلمان دعوت کرد تا با شرکت در این فراخوان، صدای خود را به گوش جهانیان برسانند و به ترویج فرهنگ یادگیری و آموزش در سطح بینالمللی کمک کنند. و مجدد تاکید کرد که این اقدام نه تنها به نفع معلمان، بلکه به نفع کل جامعه و آینده نسلهای آتی خواهد بود.
ارسال دیدگاه