توسط مرکز بهداشت شرق تهران انجام می شود؛
برگزاری مسابقه با هدف ترویج زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای پر خطر و آسیب های اجتماعی در مدارس
تهران (پانا) - به گفته معاون مرکز بهداشت شرق تهران، این مرکز، با هدف فرهنگ سازی، آگاه سازی عمومی و ارتقای دانش و شناخت افراد در مورد رفتارهای پر خطر که موجب جلب مشارکت برای ترویج شیوه زندگی سالم و پیشگیری از رفتار های پر خطر و آسیب های اجتماعی است، اقدام به برگزاری مسابقات در سطح مدارس کرده است.
آرش عباسی؛ معاونت مرکز بهداشت شرق تهران با بیان اینکه خود مراقبتی مهمترین کلید واژه سفیران سلامت است و با نهادینه کردن مفاهیم اصلی حوزه سلامت توسط سفیران، سلامت جسمی و روحی دانش آموزان حفظ خواهد شد، در گفتگو با پانا گفت: «سلامتی، نعمتی بزرگ از سوی خداوند به بندگان است و آموزه های دینی و مبانی دینی ما بارها به بحث سلامت اشاره کرده اند. سلامت ما در گرو سلامت محیط زیست است و تمامی آلودگی های آب، خاک، هوا میتواند به نوعی شاخص سلامتی ما را کاهش دهد. از آنجا که عامل تمامی این آلودگی ها و آسیب های محیطی خود انسان است، لازم است تا فرهنگ سازی عمیقی برای گام نهادن تمامی جوامع در جهت سلامتی کره زمین ایجاد شود. زیرا که سلامتی ما همواره در سلامتی محیط زیست است. در این میان مراکز بهداشت و سفیران سلامت، نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در موضوع سلامتی کره زمین دارند. همانطور که آموزش و پرورش در نهادینه کردن سواد سلامت نقش ضروری دارد.»
وی در تکمیل صحبت هایش خاطر نشان کرد: «مرکز بهداشت شرق تهران، با هدف فرهنگ سازی، آگاه سازی عمومی و ارتقای دانش و شناخت افراد در مورد رفتارهای پر خطر که موجب جلب مشارکت برای ترویج شیوه زندگی سالم و پیشگیری از رفتار های پر خطر و آسیب های اجتماعی است، اقدام به برگزاری مسابقات در سطح مدارس کرده است.»
عباسی افزود: «این مسابقات در دوره ابتدایی در قالب نقاشی، انشا نویسی، دوره متوسطه به صورت داستان نویسی، عکاسی با موضوعات تغذیه سالم، بهداشت دهان و دندان و خود مراقبتی و بهداشت فردی و همچنین خلاقیت دانش آموزان در رشته های ایده پردازی، مقاله، عکس، روزنامه دیواری، فیلم و در بخش ابتکارات مدرسهای در محورهای الگوهای موفق پیشگیری، محصولات کمک آموزشی، فرهنگ پیشگیری برگزار می شود. لازم به ذکر است که این موضوعات برگرفته از ساحت های تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که می تواند طی فرآیندی، دانش آموزان را در ۱۲ سر فصل مختلف، با موضوعات مرتبط با بهداشت فردی، بهداشت روانی و بهداشت عمومی آشنا کرده و توسط آنان به سایر دانش آموزان و خانواده ها تسری دهد.»
معاون مرکز بهداشت شرق تهران با بیان اینکه روش عملیاتی تشکل دانش آموزی سفیران سلامت، یکی از روش های مؤثر در میان روش های آموزشی در دنیا است که به قول معروف بچه ها به زبان همسالان بهتر یاد می گیرند، گفت: «آموزش همسالان و آموزش دانش آموز به دانش آموز، وجه غالب و اثرگذار در بحث سفیران سلامت دانش آموزی است. ما اگر بتوانیم مفاهیم اصلی حوزه سلامت را به دانش آموزان آموزش دهیم و زمینه به کارگیری این مفاهیم را در زندگی روزمره دانش آموزان فراهم کنیم، قطعا سلامت جسمی و روحی آن ها را فراهم خواهیم کرد. در این مسیر می توان از سفیران سلامت دانش آموزی به عنوان مصداقی ترین و عینی ترین افرادی که ارتقای سواد سلامت را بین گروه همسالان دنبال می کند، کمک گرفت.»
وی در ادامه همچنین با اشاره به رفتارهای پر خطر کم تحرکی و سو تغذیه در جوامع بیان کرد: «متاسفانه در جامعه امروزی شاهد کم تحرکی در میان نسل های جدید و کودکان هستیم که پیامد آنها افزایش بیماری های جسمی و روحی در میان این عزیزان است و با توجه به اهمیت این موضوع، چندین سال است مقام معظم رهبری تأکید ویژه ای به تحصیل، تذهیب و ورزش میان کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش داشته اند و با توجه به سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب که چراغ روشن راه ما در آموزش و پرورش است، تمام تلاشمان این است در این سه زمینه که تربیت تمام ساحتی دانش آموزان را نیز به گونه ای در بر می گیرد، بصورت جدی و قوی تر وارد عمل شویم.»
عباسی با تأکید بر اینکه سلامت و عدالت دو مقوله ای است که اگر بشریت به آن توجه کند حتما توسعه متوازن در همه کشورها و بخش های مختلف اتفاق خواهد افتاد، اذعان کرد: «اگر بر اساس شعار و تعریف سازمان بهداشت جهانی به ابعاد جسمی، روحی، روانی و اجتماعی سلامت نگاه کنیم که در یک کشور و جامعه محقق و زندگی آرامی برای جامعه فراهم شود، این آرامش در گستره سلامت معنا و مفهوم پیدا می کند و هدف اقدامات حوزه های مختلف، سلامت روانی و اجتماعی است و مهم ترین بستر ایجاد سلامت آموزش و پرورش است.»
وی سلامت را یکی از حوزه هایی که بعضا مورد کم مهری قرار گرفته است معرفی کرد و با بیان اینکه سلامت به معنای عام و نه به عنوان یک موضوع اداری دارای تشکیلات و اعتبار و سواد سلامت برای همه تأثیر گذاران در بخش آموزش و پرورش باید مد نظر قرار گیرد، گفت: «با این نگاه، معلمان ما باید هر کدام یک مراقب سلامت و مدیر و راهنمای دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت باشند.»
معاون مرکز بهداشت شرق تهران با تأکید بر ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت دانش آموزان و هم چنین نگاه بخش های جامعه به سفیران سلامت به عنوان یک اصلاح و پیام سفیران با توجه به روحیات جمعیتی و روان شناختی حاکم بر خانواده ها و هم چنین تا حدودی غلبه فرزند سالاری، گفت: «ما اقدامات تربیتی و فعالیت های جهت گیرانه خودمان را تا حدودی از کانال دانش آموزان، حتی برای بدنه جامعه و خانواده ها برای دست اندرکاران و مسئولین بهتر می توانیم معرفی کنیم. چرا که درخواستی که از زبان لطیف یک کودک بیان شود، همه توجهات را به خود جلب می کند. با توجه به این موضوع در سیاست گذاری ها باید چارچوب آن متمرکز باشد و بخش میدانی و اداری آن نیز باید حتما با تفویض اختیار و استفاده از خلاقیت و ظرفیت ها همراه باشد.»
وی در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ایجاد کانال های مدارس در شبکه شاد و کانال های استانی و هم چنین عدم محتوای تعریف شده و کتاب خاصی در حوزه سلامت، گفت: «با خلاقیت همکاران، محتوای های لازم تولید و مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه این کانال ها و خلاقیت ها باعث شده است که تجربیات همه مدارس در اختیار همدیگر قرار گیرد و این بخش را باید به عنوان محور اساسی کارمان در حوزه سلامت دنبال کنیم و ارتباط عاطفی با همکاران و دانش آموزان، بسیاری از گره های کارهای ما را باز می کند.»
*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه