کارشناسمسئول تعالی سازمان در شرکت سایپا دیزل:
مصرف سرانه سوختهای فسیلی در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی است
کرج (پانا) - کارشناسمسئول تعالی سازمان در شرکت سایپا دیزل گفت: مصرف سرانه سوختهای فسیلی در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی است که خودروهای فرسوده، یکی از مهمترین چالشها در این زمینه هستند.

محمد ابراهیمی درگفتوگو با پانا به معضلات جدی حملونقل در کشور اشاره و عنوان کرد: « خودروهای فرسوده یکی از مهمترین چالشها در این زمینه هستند. که به دلیل عمر بالا، استهلاک شدید، آلایندگی زیاد و عدم رعایت استانداردهای ایمنی، مشکلات متعددی برای جامعه و محیط زیست ایجاد کردهاند این خودروها نه تنها به سلامت عمومی آسیب میزنند، بلکه به شدت بر کیفیت هوا تأثیر منفی میگذارند. »
وی افزود: «خودروهای فرسوده معمولاً از فناوریهای قدیمی برخوردارند و فاقد استانداردهای جدید زیستمحیطی هستند. این وسایل نقلیه با مصرف سوخت بالا و انتشار گازهای آلایندهای مانند مونوکسید کربن، دیاکسید کربن و ذرات معلق، تأثیرات منفی زیادی بر کیفیت هوا و سلامت عمومی دارند. به ویژه در شهرهای بزرگ، تردد این خودروها یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به شمار میرود و به مشکلات بهداشتی و زیستمحیطی دامن میزند. »
ابراهیمی اضافه کرد: «براساس آمار منتشرشده، از ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور، ۱۳ میلیون دستگاه فرسوده هستند. این آمار نشاندهنده وضعیت نگرانکننده ناوگان حملونقل در ایران است. »
وی همچنین به مصرف سرانه سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: «در ایران، به ازای هر نفر روزانه حدود ۰. ۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰. ۸۸ لیتر گازوئیل مصرف میشود. این میزان مصرف به معنای این است که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است که دلیل اصلی این مسأله مصرف بالای بنزین خودروهای فرسوده میباشد زیرا این خودروها به دلیل فناوری قدیمی و عدم بهینهسازی، سوخت بیشتری مصرف میکنند. »
کارشناس مسئول تعالی سازمان در شرکت سایپا دیزل همچنین به کمبود سیستمهای ایمنی مدرن در بسیاری از خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: «این خودروها معمولاً فاقد سیستمهای ایمنی ضروری مانند ترمز ABS، کیسههای هوا، سیستم کنترل پایداری، و بدنه مقاوم در برابر تصادفات هستند. که این مسأله موجب افزایش خطر تصادفات و تلفات جادهای میشود و طبق آمارها، خودروهای فرسوده سهم زیادی در تصادفات و مرگومیرهای جادهای دارند که این موضوع نیاز به توجه فوری و اقدامات مؤثر را نشان میدهد. »
ابراهیمی در ادامه اظهارکرد: « در راستای حل این معضلات، دولت طرح تعویض خودروهای فرسوده را به منظور جمعآوری اینگونه وسایل نقلیه ارائه کرده است. در این طرح، مزایایی برای دارندگان خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده که از جمله آنها میتوان به دریافت تسهیلات برای خرید خودروی نو، معافیت از پرداخت عوارض و مالیات و همچنین ارائه مشوقهای مالی اشاره کرد. با این حال مشکلات اقتصادی، افزایش قیمت خودرو، شرایط سخت اخذ تسهیلات و کیفیت پایین خودروهای نو نسبت به خودروهای قدیمی، باعث شده که مردم استقبال مناسبی از این طرح نداشته باشند. »
وی تأکید کرد: « برای بهبود وضعیت حملونقل و کاهش آلودگی هوا، نیاز به همکاری و همیاری تمامی نهادها و سازمانها وجود دارد و باید تلاشهای بیشتری در راستای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و خصوصی انجام شود. »
ارسال دیدگاه