شورا یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور است

کرج (پانا) - شورا یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور عنوان شده و به همین خاطر در راستای پیام تاریخی امام خمینی(ره) و برای گرامیداشت و قدردانی از زحمات اعضای این شورای مردمی، ۹ اردیبهشت به عنوان روز شورا در تقویم کشورمان نامگذاری شد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
شورا یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور است

تاسیس شورا‌های اسلامی در ایران، خیلی سریع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ توسط امام خمینی(ره) شکل گرفت. امام خمینی(ره) در راستای مشارکت آحاد مردم ایران در تعیین سرنوشت خویش و تشکیل شورا‌های اسلامی و تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت‌ خود، فرمان تاریخی تاسیس شورای اسلامی را صادر کردند.

شورا یک اصل عقلی است و آموزه‌های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر درستی آن صحه گذاشته‌اند. از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر آرای عموم مردم اداره می‌شود. در کنار انتخاب رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس، انتخاب اعضای شورای شهر نیز بر عهده مردم است.

همچنین شورا یک نهاد جمعی تصمیم‌گیری مبتنی بر شیوه دمکراسی است. در چنین چهارچوبی، جایی برای تک‌روی فردگرایانه باقی نمی‌ماند. بنابراین ضروری است آن دسته از افرادی که با نگرش غیر از این به عضویت شوراها درآمده‌اند، نگاه خویش را تغییر دهند. مردم نیز باید این نکته را مد نظر داشته و در انتخابات آینده شوراها افرادی که دارای منش شورایی هستند را برای این نهاد انتخاب کنند.

بدون تردید با تاسیس شوراها قدرت بخشی از نهادهایی که در نبود شوراها وظایف آن‌ها را بر عهده داشته‌اند، کاهش یافته است. این امر باعث نوعی چالش حفظ قدرت بین این سازمان‌ها از یک سو و کسب قدرت واقعی از سوی دیگر شده است.

دانش‌آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار