آموزگار دبستان ایلایی ناحیه ۲ کرج در گفت‌وگو با پانا:

ارزشیابی توصیفی باعث کاهش اضطراب دانش‌آموزان می‌شود

کرج (پانا) - آموزگار دبستان ایلایی ناحیه ۲ کرج گفت ارزشیابی توصیفی باعث کاهش اضطراب دانش‌آموزان می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۶۷۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی توصیفی باعث کاهش اضطراب دانش‌آموزان می‌شود

محیا مرادی، یکی از معلمان دبستان ایلایی (یک) ناحیه ۲ کرج در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح ارزشیابی توصیفی و کاهش اضطراب امتحان در بین دانش‌آموزان عنوان کرد: «زمانی که نمرات دانش‌آموزان به‌صورت کمّی ارزیابی می‌شود، میزان مقایسه خود با دیگر دانش‌آموزان به مراتب افزایش می‌یابد و دانش‌آموزان، خود را در معرض مقایسه  قرار می‌دهند.»

وی خاطرنشان کرد: «این موضوع باعث ضعف تحصیلی آنان می‌شود و زمانی که دانش‌آموز در دامنه اعداد کمّی قرار می‌گیرد، دچار استرس و اضطراب می‌شود.»

این آموزگار افزود: «در ارزشیابی کیفی توصیفی به تدریس و یادگیری دانش‌آموز به‌صورت کلی نگاه می‌شود و پیشرفت هر دانش‌آموز با خودش ارزشیابی می‌شود ولی نگاه معلم به یادگیری دانش‌آموزان در ارزشیابی کمّی، نگاهی جزئی است و دانش‌آموز بر اساس نمره دریافتی با کل دانش‌آموزان کلاس یا مدرسه مقایسه می‌شود.»

مرادی ادامه داد: «مشکلی در ارزشیابی کیفی - توصیفی وجود دارد که دانش‌آموز با عبور از مقطع ابتدایی، وارد فرآیند دیگری از ارزشیابی می‌شود که با آن آشنایی ندارد و فرآیند تحصیل دانش‌آموز دچار مشکل می‌شود. زیرا زمانی که در دوران ابتدایی از دانش‌آموز امتحان گرفته می‌شود، تمام سوالات به یک اندازه دارای اهمیت است ولی بارم (نمره) در دوره متوسطه بر اساس هر سوال، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.»

وی بیان کرد: «به نظر بنده برای جلوگیری از این مشکل باید دانش‌آموز را در دوره دوم ابتدایی با ارزشیابی کمّی آشنا ساخته و یک ارزشیابی تلفیقی از دانش‌آموز داشته باشیم تا دانش‌آموزان با شیوه درس خواند در دوره متوسطه اول آشنایی پیدا کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار: پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار