نگاهی به عملکرد مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی کشور
افزایش اعتماد عمومی از مسیر تعامل
تهران (پانا) - تسهیل امور مردم و مراجعهکنندگان به نهادها و دستگاههای اجرایی و پاسخگویی به سؤالات و رفع چالشها و مشکلات آنان ضرورتی است که از یک سو افزایش امنیت روانی را در جامعه به دنبال دارد و از سوی دیگر مبین میزان اعتقاد دولتها در مشارکت دادن اقشار جامعه در تصمیمگیریهای کلان و سپردن امور به دستان آنها است.
سازمان امور مالیاتی کشور به منظور ایجاد تعامل حداکثری با مؤدیان و گرهگشایی از مشکلات و پاسخگویی به نیازهای ایشان اقدام به راهاندازی سامانه مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ نمود که بهبود کیفیت ارائه خدمات، تسهیل و تسریع انجام امور مالیاتی مؤدیان، پاسخگویی به سؤالات و مشکلات مردمی در حوزه مالیات، رفع مشکلات نرمافزاری همکاران سازمان امور مالیاتی کشور،کاهش هزینههای جاری، بهینه کردن فضای اداری، جلوگیری از سفرهای متعدد شهری مراجعهکنندگان و پاسخ به سؤالات ایشان در کمترین زمان ممکن از نتایج اجرای مطلوب این سامانه به شمار میرود.
گفتنی است در این مرکز که در راستای ارتقا ارتباطات سازنده و تسریع در پاسخگویی به نظرات، مشکلات و انتقادات مؤدیان تشکیل شده است، ۵۰ کارشناس زبده و متعهد به صورت برخط بر بستر سامانههای تلفنی و سکوی نرمافزاری مالیات من، پاسخگوی مشکلات و سؤالات مردمی در زمینههای مختلفی همچون ثبتنام کد اقتصادی، درگاه ملی مالیات، اظهارنامههای مالیاتی، ارسال فهرست معاملات فصلی، پایانههای فروشگاهی، مالیات بر درآمد حقوق و موضوعات دیگر هستند.
مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ با ایجاد بسترهای جدید ارتباطی، زمینه برقراری ارتباطی آسان و دوسویه با مؤدیان را از طریق امکان تماس تلفنی ۲۴ ساعته برخط با کارشناسان مرکز، ارتباط از طریق اپلیکیشن و وب سرویس معرفیشده و ارسال درخواستها، اوراق و نامهها از طریق ایمیل اختصاصی مرکز ارتباط مردمی به آدرس (۱۵۲۶@tax.gov.ir) فراهم آورده است. همچنین با استفاده از پیامگیر صوتی یا صندوق پستی این مرکز، مؤدیان میتوانند همهروزه و حتی در روزهای تعطیل، پیام و سؤالات خود را بهصورت غیر برخط گذاشته و پس از تهیه پاسخ مناسب توسط کارشناسان مرکز پاسخهای خود را نیز از طریق مستقیم و به صورت مکانیزه دریافت نمایند.
از آنجایی که فرار مالیاتی مصداق فساد و تضییع حق شهروندان محسوب میشود، مؤدیان میتوانند در صورت مشاهده مواردی از فرار مالیاتی، آنها را به مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ گزارش نمایند و جهت انجام پیگیریهای بعدی و آگاهی از روند رسیدگی به گزارش مربوطه، شماره پیگیری دریافت نمایند.
از ویژگیهای دیگر سامانه مرکز ارتباط مردمی، امکان درج پیام برای مدیرکل امور مالیاتی استان مربوطه است. در این راستا سامانه مذکور با ارسال پیامکی به مؤدیان، امکان تماس مستقیم با مدیرکل امور مالیاتی استان موردنظر را در یک روز خاص از هفته با گرفتن شماره ۱۵۲۶ و درج کلید مربوطه فراهم آورده است.
لازم به ذکر است برای تماس با این مرکز مؤدیان ساکن تهران میبایست ابتدا شماره ۱۵۲۶ و پس از دریافت پیام وارد کردن کد استان، کد استان تهران یعنی ۰۲۱ را بگیرند و بعد از آن، کلید مربع را فشار دهند. در شهرستانها نیز مؤدیان میبایست ابتدا شماره ۰۲۱۱۵۲۶ را گرفته و سپس با وارد کردن کد استان مربوطه و زدن کلید مربع، مشکلات خود را بازگو نمایند.
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، میزان تماسهای ورودی این مرکز در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۳ هزار تماس بوده که در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۱۴ هزار تماس افزایش پیدا کرده است که رشد سه برابری را نشان میدهد. همچنین میزان تماس با این مرکز از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا اردیبهشتماه همین سال، نزدیک به ۱۵۰ هزار تماس و تعداد تماسها فقط در اردیبهشتماه سال جاری بیش از ۱۰۳ هزار تماس برآورد شده است که از این میزان بیشترین تماسها درخصوص کارپوشه مؤدیان با تعداد بیش از ۴۳ هزار تماس و کمترین میزان تماس درخصوص مالیات بر نقل و انتقال املاک و با تعداد ۳۱۴ تماس بوده است.
گفتمان حاکم در نظام مالیاتی، مؤدی مداری است که یکی از مصادیق آن پاسخ به شبهات و سؤالات مردم و ارائه آموزشهای لازم درخصوص انجام تکالیف قانونی ایشان است. از همین منظر، مرکز جامع ارتباطات مردمی ۱۵۲۶ گامی عملیاتی و مهم در گرهگشایی از مشکلات مردم است که در چارچوب تکریم اربابرجوع، فصل جدیدی از خدمترسانی و پاسخگویی به مؤدیان محترم مالیاتی ارائه میکند.
ارسال دیدگاه