عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

افزایش مشارکت مردم در جهش تولید با اصلاح حریم و محدوده‌های بهداشتی

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی مجلس با اشاره به لزوم اصلاح حریم و محدوده‌های بهداشتی برای تاسیس مراکز دامی گفت تعیین محدوده‌های بهداشتی مربوط به 30 سال قبل است و ضرورتی ندارد که به طور صددرصد رعایت شود و به منظور احداث دامداری‌های جدید بهتر است مورد اصلاح قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۴۶۷۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مشارکت مردم در جهش تولید با اصلاح حریم و محدوده‌های بهداشتی

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با پانا درباره راهکارهای تحقق شعار سال یعنی مشارکت مردم در جهش تولید در حوزه کشاورزی و برداشتن محدودیت‌های محدودیت‌های بهداشتی برای تاسیس مراکز دامی گفت: «یکسری بیماری‌ها وجود دارد که این بیماری‌ها بین انسان و حیوان، طیور و انسان و طیور و دام مشترک است و اگر این محدوده‌های بهداشتی رعایت نشود، ممکن است این بیماری‌ها منتقل شود که به همین دلیل نمی‌توان بی‌مهابا وارد حذف این محدوده‌ها شد و آنها را نادیده گرفت.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «رعایت صددرصد این محدوده‌ها هم اشتباه است و باید اصلاح شود. به عنوان مثال نحوه ساخت یک مرغداری و استانداردها و چارچوب‌های آن در ۵۰ سال پیش با هم اکنون متفاوت است. امروزه تکنولوژی توسعه زیادی پیدا کرده و به‌طور طبیعی شرایط تولید نیز دستخوش تغییرات شده است.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: «اگر محدوده‌های بهداشتی مرغداری ۱۰ سال پیش ۱۰ کیلومتر بوده امروزه می‌توان تکنولوژی داخلی و ساخت این مرغداری را به نحوی توسعه داد که این فاصله بین دو مرغداری را بتوان به ۲ کیلومتر تقلیل داد.»

دامداری

نماینده مردم کرج در مجلس بیان کرد: «باید با این شیوه‌ها مشکل محدوده‌های بهداشتی مراکز دامی را حل کنیم به عبارتی هم باید این فاصله کاهش داده شود و تکنولوژی ساخت این مراکز دامی را توسعه داده و هم مسائل بهداشتی و درمانی را توسعه داد.»

وی در ادامه بیان کرد: « فرآیند صدور مجوزها در حوزه کشاورزی باید تسهیل شود و این قوانین را تا حدودی تعدیل کرد ولی در مقابل باید به مسائل بهداشتی هم توجه کرد. البته نگرانی‌های زیست‌محیطی و سلامت هم نباید منجر به این شود که کار تاسیس واحدهای جدید با مشکل مواجه شود.»

عباسی با بیان اینکه باید با یکسری پیشنهادات و راهکارها این نگرانی‌ها را به حداقل رساند، تاکید کرد: «به عنوان مثال در برخی محیط‌ها مکش هواکش‌ها به سمت داخل و برخی به سمت بیرون است. وقتی این هواکش‌ها مکش به سمت داخل داشته باشد، آلودگی به بیرون منتقل نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «با این اقدامات می‌توان مانع انتقال بیماری بین انسان و دام یا دام و طیور شد. وقتی این محدوده‌ها اصلاح شود کسب و کار را رونق می‌دهد و  استفاده از این تکنولوژی‌ها باعث می‌شود که نگرانی‌های زیست‌محیطی هم برطرف شود.»

عباسی افزود: «باید به این سمت حرکت شود تا این مجوزها را آسان صادر کرد. در واقع قانون محدوده‌های بهداشتی نیاز به اصلاح دارد. در قانون دامپزشکی مواردی دیده شده و سپس بر اساس آن آیین‌نامه‌هایی تعریف شده است، این آیین‌نامه‌ها باید در ارگان‌های مربوط به آن اصلاح شود و نیازمند این هستیم که در کنار مجلس و وزارت اقتصاد، متخصصان بهداشتی به این مسئله ورود کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار