در گفت‌وگوی پانا با سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه:

چرا برنامه‌های توسعه‌ای به‌طور کامل محقق نمی‌شود

تهران (پانا) - سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه معتقد است مشکل اصلی محقق نشدن کامل برنامه‌های توسعه‌ای این است که برنامه راهبردی با برنامه عملیاتی ارتباطی ندارد و هرکدام مسیر خود را می‌روند.

کد مطلب: ۱۳۳۵۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا برنامه‌های توسعه‌ای به‌طور کامل محقق نمی‌شود

اعظم پویان - چندین دهه از تاریخ برنامه‌ریزی برای توسعه در ایران می‌گذرد و همچنان در هر برنامه توسعه‌ای پنج‌ساله صحبت از محقق نشدن برنامه‌های توسعه‌ای قبلی است. اینکه این برنامه‌ها تا چه اندازه منطبق با شرایط داخلی و خارجی کشور بوده‌اند یکسوی ماجراست اما مساله اصلی این است که اجماع کاملی میان مسئولان در رابطه با روش برنامه‌ریزی و اجرای آن وجود ندارد.

برنامه راهبردی ما با برنامه عملیاتی‌مان ارتباطی ندارند

مهرداد کاشف، سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «مشکل اساسی این است که برنامه راهبردی ما با برنامه عملیاتی‌مان ارتباطی ندارند و آنچه در برنامه عملیاتی اتفاق می‌افتد در برنامه راهبردی ما مسیرش مشخص نیست.»

نمی‌توان پیگیری کرد که چرا برنامه توسعه محقق نشده است

کاشف اظهار کرد: «مساله اینجاست که باید چارچوبی باشد تا برنامه عملیاتی و برنامه راهبردی به هم متصل شوند و در ادامه بر آن نظارت وجود داشته باشد. یعنی این پیوستگی باید در صنایع راهبردی شکل بگیرد که هنوز اتفاق نیافتاده و هرکدام مسیر خود را می‌رود. درواقع برنامه عملیاتی ما جدای از‌ آنچه در برنامه راهبردی آمده است، شکل‌گرفته است و به همین دلیل نمی‌توانیم پیگیری کنیم که چرا محقق نشده است.»

وی افزود: «شاخص‌های پیامد و نتیجه‌ها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند و نمی‌توانیم بر این اساس پیگیری کنیم که چرا برنامه‌های توسعه‌ای محقق نشده است و صرفاً عملکرد را می‌بینیم. درواقع پروژه‌ها را صرفاً عملکردی پیش می‌بریم و این پیوستگی وجود ندارد و باعث می‌شود آنچه در برنامه‌ها تدوین شده به‌خوبی اجرا نشود، همانند برنامه توسعه ششم که زیر 35 درصد محقق شده است.»

تمامی مسائل کشور به‌هم‌پیوسته است

کاشف با بیان اینکه تمامی مسائل کشور با هم مرتبط هستند، اظهار کرد: «همه مسائل با هم ارتباطات ویژه‌ای دارند و باید باهم پیوستگی داشته باشند. وقتی قطب و منطقه موردبررسی قرار می‌گیرد مشخص می‌شود که حتماً صنایع پتروشیمی و صنایع معدنی اقتصاد دریایی ما ارتباط دارد.»

در برنامه توسعه هفتم مسئله‌محوری داریم

سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه مساله‌محوری مدنظر قرار گرفته و این شاخص آن را از بقیه برنامه‌های توسعه‌ای قبلی متمایز کرده، عنوان کرد: «در این شرایط برای یک اجرای خوب و کامل باید ارتباط برنامه راهبردی و عملیاتی را هم باید داشته باشیم تا بتوانیم مسائل را به‌خوبی اجرا و نظارت کنیم. بر اساس شاخص‌های دستاورد به‌نوعی اثرات بلندمدت برنامه‌های اجرایی قابل‌بررسی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار