نظریه تشکیل خانواده واحد جهانی، از ابتکارات پیامبر اکرم(ص) است

اردبیل (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل با بیان اینکه با مناظرات درست و اصولی می توان پایه های یک مَدنیّت فاخر را در جهان بنا نهاد، گفت: تشکیل خانواده واحد جهانی، توصیه پیامبر اسلام(ص) برای بشریت است و در آن چیزی جز مهربانی، صلح و آرامش برای بشریت نیست.

کد مطلب: ۹۶۸۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نظریه تشکیل خانواده واحد جهانی، از ابتکارات پیامبر اکرم(ص) است

آیت الله سید حسن عاملی در همایش گفتگوی ادیان که با حضور پژوهشگران پنجمین دوره مناظرات رضوی در سالن همایش پژوهشگاه صفویه اردبیل برگزار گفت: تشکیل خانواده واحد جهانی توصیه پیامبر مکرم اسلام برای ایجاد وحدت رویه در بین ادیان است.

او از مسئولان خواست تا کلام پیامبر اکرم(ص) در خصوص خانواده جهانی را در سازمان های جهانی همچون یونسکو مطرح کنند تا با عملیاتی شدن این گفتمان در سراسر جهان، تقریب مذاهب نیز عملی تر شود.

رئیس شورای عمومی فرهنگ استان در ادامه سخنان خود به روایت های از پیامیر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: تمام انسان ها با هم برادرند، یعنی مسلمانان با مسیحیان، یهودیان، زرتشتی و سایر ادیان توحیدی برادر هستند و آیات قرآن کریم و کلام ائمه معصومین نیز انسان ها را به برادری دعوت می کند.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به منشور زندگی مسالمت آمیز اشاره کرد و گفت: : پیامبر اکرم،(ص) اولین منشور زندگی مسالمت آمیز را در زمان ورود به مدینه پایه گذاری کرد تا با بیان جلوه های رفتاری و برادری در بین ادیان ، جلوه هایی از الفت و انس را در بین بشریت ترویج دهد.

عاملی گفت: این منشور اخلاقی بسیاری از رفتارهای داعشی، سلفی و وهابی که بیان خشونت از اسلام دارند را نفی و اسلام ناب را به جهانیان نشان می دهد.

او با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در زمان حکومت در مدینه برادران دینی یهودی و مسلمانان را یک امت واحد می خواند، گفت: این خود تاکید بر ایجاد وحدت است.

امام جمعه اردبیل گفت: گام های استوار پیامبر اکرم(ص) در خصوص دفاع از کفار نیز خواندنی و آموزنده است چراکه ایشان به بند کشیدن و ظلم به آنها را اشتباه می دانست.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه رفتارهای فرادینی باید به عنوان منشوری تکامل یافته برای بشریت در جهان امروز تبدیل شود خاطرنشان کرد: خونریزی 70 ساله دولت صهیونیسم هیچ ربطی به دین یهود ندارد و حتی بسیاری از یهودیانی که علیه صهیونیست فعالیت می کنند از کشورهای اروپایی و آمریکا اخراج می شوند و ایران را به عنوان پناهگاه انتخاب می کنند تا شاید از دین یهود به عنوان دین مسالمت آمیز به جهان معرفی کنند.

عاملی جنایات داعش در سوریه را یادآور شد و گفت: استکبار جهانی بیش از 80 کشور داعشی را به سوریه ریختند تا با قتل و کشتار مردم و تخریب عبادتگاه های ادیان مختلف در اینن کشور چهره اسلام واقعی را مخدوش کنند امام اراده الهی نگذاشت آنها به اهداف خود برسند

او با بیان اینکه انسان جلوه ای از بنیان خدا است، گفت: خداوند لعنت کند کسانی را بخواهند این بنیان را خراب کنند.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین مناظره و آسیب شناسی آن پرداخت و گفت: مناظره در واقعزمینه را برای تحقق آرمان فراهم می کند.

عاملی با بیان اینکه انسان ها برای خواندن و عمل به کتب آسمانی به زمین فرستاده شدند، گفت: فضای باز فکری و سیاسی، تقارب اراء نقاط تاریک را روشن می کند.

او از تعصب به عنوان آفت مناظره نام برد و گفت: امروز برخی افراد در اجتماع های سیاسی از فرصت استفاده کرده و با تخریب اساس نظام سعی در انتقام گیری می کنند که این عمل دشمن شاد کندرست نیست و نباید به هر وسیله ای که شده به پست و مقام مدیریتی رسید

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود به مظاهر انصاف در مناظرات تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: با مناظرات درست و اصولی می توان پایه های یک مدنیت فاخر را در جهان بنا نهاد.

دبیر پنجمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی هم تصریح کرد: گفت‌وگو بین پیروان ادیان امروزه از نیازهای جهان به شمار می‌رود و اردبیل با توجه به پیشینه تاریخی که دارد امروز منادی صلح، گفت‌و‌گو و وحدت بین ادیان شده و ما پرچم صلح و همزیستی را برافراشته‌ایم.

سید ناصراسحاقی از انتشار دو کتاب در هر دوره از برگزاری همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی خبرداد و گفت: امیدواریم در سال‌های آینده، نتایج و خروجی پژوهشی این همایش‌ها به اهداف رفتاری و گفت‌وگو محوری در جوامع مختلف و در بین پیروان ادیان تبدیل شود.

عبدالقادر محمد بلو، محقق و پژوهشگر کشور نیجریه نیز در این مراسم اظهار کرد: مناظره و گفت‌وگو از روش‌های مهم برای پاسخگویی به شبهات و ابطال افکار انحرافی به‌شمار می‌رود و در رشد عقل و علوم در جامعه نقش محوری دارد و باعث کاهش اختلافات می‌شود.

او افزود: گفت‎وگو و مناظره ابزاری برای ایجاد همدلی در جامعه و زمینه‌ساز صلح جهانی است و در دین اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد.

پژوهشگر حوزه ادیان کشور نیجریه تصریح کرد: با برپایی مناظرات و گفت‌وگوهای دینی، فضای فهم متقابل از دین فراهم شده و صلح و دوستی جای کینه و نفرت را می‌گیرد.

محمد بلو گفت: همچنین تقریب بین مذاهب و ادیان از جمله دستاوردهای گفت‌وگوی دینی است و جهان امروز بیش از هر چیزی به گفت‌وگو نیاز دارد.

آرش آبایی، نماینده کلیمیان نیز در این همایش با اشاره به مشارکت فعال جامعه کلیمیان ایران در همایش مناظرات رضوی اظهار کرد: یافتن نقاط مشترک هدف اصلی گفت‌وگوی دینی است و توحید، نبوت، وحی الهی، معاد، منجی و بسیاری از ارزش‌های اخلاقی در بین ادیان مشترک بوده و در گفت‌وگوی بین ادیان پیگیری می‌شود.

او افزود: با فراهم شدن زمینه ارائه عقاید و باورهای ادیان دیگر، فضای همزیستی به وجود آمده و روابط بین پیروان ادیان تلطیف می‌شود و این گفت‌وگوی دینی موجب تقویت تکثر آراء و عقاید خواهد شد.

نماینده انجمن کلیمیان ایران تصریح کرد: برداشت دیگرستیزانه در متن ادیان وجود ندارد ولی برداشت مثبت، سازنده و همزیستی دینی در فضای گفت‌وگو شکل می‌گیرد.

آبایی گفت: با گفت‌وگوی بین ادیان، باور به دین خودی وهمچنین فهم از ادیان دیگر عمیق‌تر شده و به این طریق اثر مثبت گفت‌وگوی دینی به متن جامعه نیز توسعه‌ می‌یابد.

مقالات مقدمه‌ای بر الگوی اسلامی گفت‌وگوی بین ادیان تألیف محمد حسین شعاعی، گونه‌شناسی تعامل امام‌رضا در گفت‌وگوهای میان‌دینی تألیف سید علی بهشتی‌وند، نشانه شناسی مناظرات رضوی با بهره‌گیری از گفتمان استدلالی تألیف فاروق نعمتی، واکاوی رهاوردهای غائی گفت‌و‌گوهای امام رضا(ع) با پیروان ادیان تألیف اصغر طهماسبی بلداجی و سید ابراهیم مرتضوی از جمله آثار منتخب این همایش بودند.

آثار دعاء شـکر عــباس از عراق، عبدالقادر محمدبلو و آسیه عبدالقادر از نیجریه نیز در بین آثار برتر این همایش حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار