گفت و گوی تفصیلی /

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی:حقوق کارکنان از بودجه دولتی پرداخت می شود                                                                                                                   

صدقات در خارج از کشور هزینه نمی شود

تبریز (پانا)- مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: کمیته امداد نیز مثل همه ادارات دیگر، حقوق پرسنل و هزینه های تشکیلاتی، از محل بودجه دولتی تامین می شود.

کد مطلب: ۸۱۱۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی:حقوق کارکنان از بودجه دولتی پرداخت می شود                                                                                                                   

خدمات و کمک های کمیته امداد به مددجویان تحت پوشش، متنوع است به طوری که این خدمات و حمایت ها در 55 سرفصل انجام می شود. این نهاد با کمک گرفتن از مردم سخاوتمند و خیرین نیکوکار در جهت خدمت به نیازمندان تلاش می کند. توانمندسازی مددجویان، توسعه مشارکت های مردمی و جلب اعتماد عمومی وضعیت و هدف مطلوبی است که این نهاد برای دستیابی به آن تلاش کرده و در این زمینه به توفیقات بسیاری دست یافته است.در این میان، برخی با غرض ورزی و اهداف سیاسی در پی شبهه آفرینی و زیر سوال بردن خدمات این نهاد مردمی و انقلابی و یادگار ارزشمند امام راحل(ره)هستند و برخی دیگر نیز از روی ناآگاهی بر آن دامن می زنند. برای تنویر افکار عمومی و پاسخ به این شبهه افکنی ها با دکتر محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی، گفتگویی تفصیلی داشتیم که در ادامه می خوانید:

-دلایل و انگیزه های برخی افراد و جریانات از تخریب و زیر سوال بردن عملکرد کمیته امداد چیست؟

بخشی از تخریب ها، عامدانه است. کمیتة امداد یک نهاد انقلابی و یادگار ارزشمند امام راحل(ره) است.بدخواهان وقتی می بینند با خدمات و کمک های کمیته امداد، محرومان جامعه زیر پرچم انقلاب قرار گرفته اند و آموزه های دینی و انقلابی در بین خانواده های نیازمند تقویت می شود، سعی دارند نقش کمیته امداد را در این زمینه کمرنگ نمایند. البته برخی تخریب ها هم غیر عامدانه است و بعضی اشخاص از روی عدم شناخت یا به دلیل نداشتن ارتباط با کمیته امداد و تاثیر پذیری از القائات و تبلیغات منفی دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی، به این سوء تفاهم دچار می گردند. در این زمینه ما امدادگران نیز مقصر هستیم که نتوانسته ایم خدمات کمیته امداد را به درستی برای افکار عمومی معرفی کنیم؛ لذا این خلاء اطلاعاتی، باعث شده متاسفانه نقاط قوت، به نقطة تهدید تبدیل شود و معاندان از آن سوء استفاده کنند. به عنوان مثال، ما امسال کیف و کفش و لوازم التحریر فراوانی بین دانش آموزان نیازمند توزیع کردیم؛ اما چون خلاء اطلاع رسانی وجود داشت، بدخواهان در کمک های کمیته امداد به نیازمندان، شبهه آفرینی کرده و با انتشار تصاویر دانش آموزان بدون کیف و کفش که اساساً مربوط به استان و کشور ما نیست، قصد داشتند فضا را آلوده نمایند.

- آیا 4200 خانواری که امسال جشن خودکفایی آنها گرفته شد، واقعاً توانمند شده و از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شده اند؟

بنابر دستورالعملی که از طرف مرکز ارسال شده بود، قرار بر این بود که 10 هزار مددجو خودکفا شوند. بر اساس بررسی های عینی صورت گرفته، به علت سالمند بودن مددجویان، توان این حجم از خودکفایی در استان وجود نداشت؛ بلکه توان و ظرفیت خودکفایی، سهمیه برای 5 هزار نفر مهیا بود که با بررسی های واقع بینانه، این تعداد به 4200 نفر رسید. شرایط لازمه خودکفا شدن خانوارها ،داشتن حداقل 930 هزار تومان درآمد ماهیانه از محل اجرای طرح های اشتغال بدون احتساب یارانه و ... خانوار است. صحت این تعداد توسط بازرسان استان و مرکز تائید شد.نحوه بازرسی از طرح های خودکفایی بازدید رندمی از خانوارهای خودکفا شده بود. همین جا اعلام می کنم حاضریم لیست طرح های خودکفا شده را در اختیار رسانه ها قرار دهیم تا بررسی و راستی آزمایی کنند و از وضعیت خانوارهای خودکفا شده بازدید نمایند.

"مددجویان خودکفا شده، به چرخة حمایتی کمیته امداد برنمی گردند"

چه عواملی باعث شد که یک مددجو در گذشته بعد از خودکفایی، مجدداً به چرخة حمایتی کمیته امداد برگردد؟

این موضوع دلایل مختلفی داشته است.پایه درآمد مددجویان خودکفا شده در گذشته، رقم کمتری بود. فردی که ماهانه 420 هزار تومان عایدی داشت، باید خودکفا اعلام می گردید، این رقم، واقعاً درآمد مناسبی نبود. اکنون حداقل درآمد برای خودکفایی مددجو، به 930 هزار تومان(بدون احتساب یارانه) رسیده است.

بی رغبتی به کار، دلیل دیگری برای بازگشت مجدد برخی مددجویان به چرخة حمایتی است. گاهی برخی از مددجویان از مزایای طرح اشتغال و خودکفایی بهره مند می شوند، اما در انتهای کار و موقع نتیجه، عمداً طرح اشتغال خود را به شکست می کشانند. اگر فرهنگ کار و تلاش را نهادینه کنیم و نظارت دقیق بر اجرای درست طرح ها و تحقق درآمد افراد داشته باشیم، بازگشت دوباره مددجویان خودکفا شده به چرخة حمایتی، اتفاق نمی افتد. اینک در کمیته امداد نظارتی بر اجرای طرح ها و سایر برنامه ها، خصوصاً طرح اشتغال، به دقت انجام می پذیرد.برای سال بعد تلاش می کنیم به سمت شغل یابی برای مددجویان حرکت کنیم تا احتمال بازگشت دوباره به چرخه حمایتی رقم نخورد.

"تخریب کمیته امداد، یا عامدانه است یا ناآگاهانه"

یکی دیگر از تخریب ها مربوط به اعزام مددجویان کمیته امداد به اردوهای زیارتی است منتقدان ادعا می کنند کمیته امداد به جای اعزام این افراد به اماکن مقدس، پول آنرا به خود مددجویان بدهند. در این زمینه چه توضیحی دارید؟

جامعه شناسان، نیازهای هر انسان را به دو بخش مادی و معنوی تقسیم کرده اند. اگر نیازهای روانی و معنوی انسان تامین شود و در مسیر درست قرار گیرد، تامین نیازهای مادی راحت تر انجام می شود. وظیفة کمیتة امداد، صرفاً تامین نیازهای مادی مددجویان نیست. جنس فقر در حال حاضر نیز صرفاً مادی نیست، بلکه بخشی از نیازها، فرهنگی، روانی و اعتقادی است.

"وظیفه کمیته امداد فقط صرفاً تامین نیازهای مادی مددجویان نیست"

اگر شاخص های فرهنگی را در میان مددجویان ارتقا دهیم، منشا فقر و بسیاری دیگر از مشکلات فرهنگی از بین می رود. از طرف دیگر ما وظیفه داریم نیروهای معتقد به انقلاب تربیت کنیم.نباید اجازه دهیم فقر، دلیلی برای برای طلاق، اعتیاد و بزه باشد. این کار فقط با پر کردن شکم ها امکان پذیر نیست، بلکه اصلی ترین راه تامین نیازهای آنان، رویکردهای فرهنگی و آموزشی است. اردوهای زیارتی، گامی برای تامین نیازهای روانی و اعتقادی و ارتقای کرامت مددجویان است.برای برخی از مددجویان ، یک سفر زیارتی کوچک،آرزوی دور و درازی تلقی می شود که یک عمر از آن محروم بوده اند و این سفر برای آنان، آرامش معنوی را در پی دارد که با هیچ ملاک مادی قابل تامین نبوده است.

"ارتقای فکری و فرهنگی امدادگران و مددجویان رویکرد جدید کمیته امداد است"

-برای ارتقای همدلی و وفاق و ترویج روحیه انقلابی و مدیریت جهادی در بین امدادگران کمیته امداد، چه اقداماتی انجام داده اید؟

روحیه کار و خدمت به نیازمندان مورد قبول بوده و نشاط کاری بر این مجموعه حاکم است. بودجه فرهنگی پرسنل این نهاد افزایش یافته و جلسات هفتگی و کلاس های آموزشی در قالب موضوعات مهارت آموزی دینی و فرهنگی برای همکاران اجرا می گردد. جهت خدمت رسانی مناسب برای مددجویان ،باید متصدیان و مددکاران شایسته ای به این مهم انتخاب شوند. امر خدمت رسانی به نیازمندانی که از محرومیت های مختلفی رنج می برند، بسیار دشوار است و عموم مردم فقط مشکلات ظاهری این افراد را می بینند و از پیچیدگی آن اطلاع کامل ندارند. وجود روحیه خدمت رسانی با نشاط، و توجه به این ظرایف و پیچیدگی های مراجعان کمیته امداد، نیازمند فضای سازمانی تعالی یافته و برگزاری دوره های فرهنگی، روانشناختی و معنوی برای کارکنان و مددکاران کمیته امداد می باشد که با لحاظ برنامه ریزی مناسب، فعالیت های متنوعی در این جهت انجام می گردد.

"مصرف کالای خارجی در کمیته امداد ممنوع است"

-از زمان حضور شما در کمیته امداد استان، جهت کنترل هزینه های زائد و صرفه جویی، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در شش ماهه سال جاری، 800 میلیون تومان صرفه جویی در هزینه های تشکیلاتی صورت گرفته است.در ماموریت مدیران و معاونان کمیته امداد به شهرستانها، تدابیری اندیشیدیم که خرید و استفاده از کالاهای خارجی ممنوع شده و اقلام مورد نیاز و مصرفی پرسنل با کمترین هزینه، تامین می شود.

ماموریت پرسنل به صورت گروهی انجام می شود تا هزینه های ایاب و ذهاب کاهش یابد.بر اثر همین روحیة انقلابی در بدنة کمیتة امداد بسیاری از هزینه های زائد تشکیلاتی، حذف شده است. البته مدیران شایسته و جهادی هم در جهت مدیریت هزینه ها و کاهش آن نقش مهمی داشته است.

"حقوق پرسنل از بودجه دولتی پرداخت می شود"

اجازه دهید در مورد شبه افکنی ها، به صورت مصداقی صحبت کنیم.یکی از این مصادیق، در مورد منابع درآمدی کمیته امداد و هزینه کرد صدقات جمع آوری شده است.آیا صدقات صرف هزینه های جاری و حقوق کارکنان این نهاد می شود؟

تمام وجوه صدقات و سایر مبالغی که از سوی مردم جذب می شود، فقط و فقط و تا آخرین ریال، اختصاصاً برای نیازمندان هزینه می شود. خوب است مردم عزیز به نسبت صدقات پرداختی و فاصله آن با مستمری مستقیم پرداختی کمیته امداد به خانوارهای نیازمند تحت پوشش در استان خودمان توجه فرمایند، اگر کل صدقات استان را میان خانوارهای نیازمند تحت پوشش استان تقسیم کنیم، سهم هر خانوار از صدقات فقط ماهیانه 14 هزار تومان می باشد در حالی که مستمری مستقیم هر خانوار، به طور میانگین ماهانه تقریباً 250 هزار تومان است. البته کمیته امداد، خدمات مختلف اشتغال، درمان، مسکن و ... دارد و مستمری ماهانه یکی از خدمات کمیته امداد می باشد. از طرف دیگر، صدقات وجوه امانی هستند که شرعا صرفا در محل خود مصرف شوند. کمیته امداد نیز مثل همه ادارات دیگر، حقوق پرسنل و هزینه های تشکیلاتی، از محل بودجه دولتی تامین می شود. کسانی که ادعا می کنند کمیته امداد حقوق پرسنل خود را از صدقات تامین می کند، از مبانی اقتصاد و تشکیلات اداری و نیز حجم کمک های انجام شده، اطلاع ندارند.

"کمیته امداد اورژانس اجتماعی برای توانمندکردن مددجویان است"

-در حال حاضر تعامل کمیته امداد با موسسات خیریه در چه سطحی است ؟ آیا اصولا بین کمیته امداد و موسسات خیریه، موازی کاری وجود ندارد؟

وجود و حضور خیریه هایی که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می کنند رادر فضای کمک رسانی مثبت و پربرکت می بینیم. معتقدیم که هماهنگی بین کمیته امداد و خیریه ها برای توزیع کمک های مردمی به نیازمندان جامعه باید بیشتر شود. این هماهنگی ها، از موازی کاری و همپوشانی در انجام خدمات جلوگیری می کند. کمیته امداد حاضر است نفرات مشترک تحت پوشش را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد تا بقیه خیریه ها بتوانند بهتر به نیازمندان کمک کنند. نکته مهم دیگر این است که ما باید روش های سنتی امداد رسانی را اصلاح نماییم و هدف و مسیر و روش های خود را از نو تعریف کنیم تا بدانیم چگونه از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم. موضوع فقر و خروج از آن مساله پیچیده اجتماعی است و صرف توزیع منابع، راهکار مبارزه با فقر نیست. البته کمیته امداد یک اورژانس اجتماعی برای توانمندکردن مددجویان است. باید از این اورژانس استفاده کرد تا مددجو به چرخه اجتماع بازگردد. این تفکر با آمدن آقای "فتاح" به طور جدی شکل گرفته و انشالله ادامه خواهد یافت.

"صدقات در خارج هزینه نمی شود"

"کمیته امداد حضور خارجی ندارد"

شبهه دیگری که در جامعه مطرح می شود، این است که صدقات جمع آوری شده در جبهه مقاومت یا کشورهای خارجی هزینه می شود. لطفا در این زمینه نیز شفاف سازی کنید؟

چنان که پیشتر اشاره کردم، صدقات وجوه امانی و شرعی هستند و شرعا مصرف صدقات بسیار دقیق و معین می باشد؛ مثلا نمی توان صدقات جمع آوری شده شهرستان شبستر، در تبریز هزینه شود و صدقات تبریز هم در جایی دیگر نمی تواند خرج شود. برای اثبات گفته هایمان، حاضریم درآمد صدقات هر شهرستان را با هزینه کرد آن، در اختیار رسانه ها قرار دهیم. اما در مورد افرادی که ادعا می کنند صدقات در مقاومت اسلامی لبنان یا انتفاضه فلسطین هزینه می شود، باید بگویم هرگز چنین نیست و برخی کمک های محدود و مقطعی هم که می شود، زمانی است که عنوان آن روی صندوق های صدقات نصب می شود که مثلا کمک های جمع آوری شده برای کمک به مردم فلسطین است، تا مردم با اختیار و با آگاهی کمک کنند. اما در عموم صندوق ها هرگز این اتفاق نمی افتد.

موضوع حضور کمیته امداد در خارج از کشور هم واقعیت ندارد و کذب محض است. آخرین حضور کمیته امداد در خارج از کشور، مربوط به جمهوری آذربایجان بود که البته با فشار دولت این کشور، کمیته امداد دیگر حضور ندارد. دلیلش هم این بود که "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان می گفت کمیته امداد از مردم آذربایجان، پول جمع می کند و بین فقرای این کشور توزیع می کند.حداقل او این قضیه را متوجه شده بود که کمیته امداد با پول مردم ایران، به فقرای آذربایجان کمک نمی کند.

کمیته امداد در چندسال اخیر، در هر کشوری که حضور داشته، صرفا در قالب خودگردانی از مردم همان کشور بوده و پولی از داخل ایران به خارج از کشور نرفته است. اکنون مدیریت امور بین الملل کمیته امداد، وظیفه جذب حامی از خارج از کشور را دارد و جالب این که در استان ما، حامی خارج از کشور نیز وجود دارد و در واقع، نه تنها پولی از استان خارج نمی شود، بلکه پول حامیان خارج از کشور برای ایتام و نیازمندان استان ما جذب می گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار