سرپرست اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در گفتوگو با پانا:
عدالت آموزشی مهم ترین هدف و کارکرد آموزش و پرورش است
کرج (پانا) - سرپرست اداره آموزش و پرورش ناحیه سه کرج عدالت آموزشی را مهم ترین هدف و کارکرد آموزش و پرورش دانست و اظهار کردبه منظور پیگیری تحقق منویات مقام معظم رهبری و با هدف برقراری عدالت آموزشی و رفع محرومیت تحصیلی در مناطق کم برخوردار در اداره کل آموزش و پرورش استان، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر تشکیل شده است
سید محمود حسینی سرپرست اداره آموزش و پرورش ناحیه سه کرج در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «یکی از شایعترین دغدغه های آموزش و پرورش در آموزش ابتدایی، کیفیت بخشی به خدمات آموزشی به دانش آموزان است تا بتوانند شایستگیهای لازم را در سواد پایه و مهارتها به دست آورند؛ این مسئله زمانی محقق خواهد شد که عوامل تاثیرگذار در کیفیت بخشی به فعالیت یاددهی و یادگیری مهیا شود.»
حسینی یکی از این عوامل تاثیرگذار را معلم کارآزموده و مجرب دانست و اظهار کرد: «امروزه، آموزش ابتدایی درگیر کمبود نیروی انسانی است. محیط یادگیری نیز یکی از شایع ترین دغدغه های آموزش است که نقش حائز اهمیتی در کیفیت یاددهی و یادگیری دارد؛ استان البرز، با چالش کمبود فضای آموزشی نسبت به میانگین کشور و استانداردهای لازم روبه رو است، که منجر به افزایش قابل توجه تراکم بالای دانش آموزی شده است و این سه موضوع مهمترین چالشهای پیش روی آموزش ابتدایی استان البرز است.»
وی با اشاره به اینکه امسال، بر اساس پیش بینی و برآورد وزارتی حدود ۵۰ هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی در استان البرز ثبت نام کردند که این آمار شامل دانش آموزان ایرانی و اتباع در مدارس دولتی و غیردولتی است که پبش بینی معاونت آموزش ابتدایی استان حدود ۴۷ هزار نفر است.»
حسینی اضافه کرد: «به جهت جلوگیری از بازماندگان از تحصیل از سال گذشته تاکنون طرح شناسایی، جذب و آموزش بازماندگان از تحصیل تحت عنوان طرح شهید محمودوند در سطح کشور و استان اجرا شده است و ما نرخ جذب بالایی را در این خصوص داریم. این طرح، به همت معاونت آموزش ابتدایی طراحی و پشتیبانی می شود و تمام پیگیری های لازم از طریق سامانه ای تحت همین عنوان انجام می شود که امکان رصد لحظه ای مجموعه اقدامات انجام شده نیز فراهم شده است.»
وی ادامه داد: «استان البرز دارای نرخ مهاجرت قابل توجهی است و این امر موجب شده است تا دسترسی به تعدادی از آنان به جهت خروج از استان میسر نشود.»
حسینی عدالت آموزشی را مهم ترین هدف و کارکرد آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: «به منظور پیگیری تحقق منویات مقام معظم رهبری و با هدف برقراری عدالت آموزشی و رفع محرومیت تحصیلی در مناطق کم برخوردار در اداره کل آموزش و پرورش استان، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر تشکیل شده است که مسئول قرارگاه، مدیرکل آموزش و پرورش و دبیرخانه معاونت آموزش ابتدایی است و سازمانها، نهادها و گروههای جهادی و همه کسانی که میتوانند سهمی در برقراری عدالت آموزش داشته باشند عضو این قرارگاه هستند؛ این قرارگاه در تمامی نواحی و شهرستان ها دایر است.»
سرپرست اداره آموزش و پرورش ناحیه سه کرج بیان کرد: «یکی دیگر از این اقدامات خداپسندانه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اجرای طرح شهید عجمیان با هدف شاداب سازی، تعمیر و تجهیز مدارس در ۲۱۶ مدرسه در طول تابستان با بهره گیری از ظرفیت های موجود اعم از آموزش و پرورش ، اداره کل نوسازی تعمیر و تجهیز مدارس و گروه های جهادی بسیج سازندگی بوده است.»
حسینی ادامه داد: «اجرای طرح شهید پورجعفری با هدف شناسایی دانش آموزان محروم و نیاز به توجه است که در این طرح مقرر است به ۱۲۱۰۰ نفر از دانش آموزان شناسایی شده و خدمات تحصیلی و رفاهی ارائه می شود که شناسایی بازماندگان از تحصیل، نذر آموزشی و خدمات آموزشی رایگان و بسیاری دیگر از فعالیت های آموزشی و تربیتی جهادی محصول این قرارگاه در استان است.»
سرپرست اداره آموزش و پرورش ناحیه سه کرج در پایان تصریح کرد:«برای توانمندسازی آموزگاران، والدین و عوامل آموزشی و اداری طرح ارتقا شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان و اولیای دانش آموزان پایه اول تحت عنوان طرح شهید همت در استان البرز در حال اجراست در این طرح ابتدا مدرسان استانی و منطقه ای آموزش می بینند و سپس از طریق شبکه سازی جامعه هدف تحت پوشش قرار می گیرند و این طرح هم اکنون در حال اجرا است.»
دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور
ارسال دیدگاه