معاون پرورشی آموزشگاه شایستگان ملارد:
جذابیت و نوآوری فعالیتهای پرورشی باید در اولویت فعالیتها در مدارس باشد
ملارد (پانا) - معاون پرورشی آموزشگاه شایستگان ملارد، جذابیت و نوآوری فعالیتهای پرورشی برای دانشآموزان را از مهمترین اولویتهای فعالیت مدارس دانست.
![جذابیت و نوآوری فعالیتهای پرورشی باید در اولویت فعالیتها در مدارس باشد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTU1ZmFlKb0K/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH4pNwlfZ997IsAIKXaKdntA,,/MTU1ZmFlKb0K.jpg)
آرزو دامنکش، معاون پرورشی مدارس شهرستان ملارد که دارای ٢٠ سال سابقه کار تربیتی در مدارس است، در گفتوگو با پانا بیان کرد: «در فعالیتهای پرورشی مدارس سعی میکنم تا با روشهای مناسب و جذاب فعالیتهای پرورشی مدارس را برای دانشآموزان جذاب کنم، زیرا جذابیت فعالیتهای پرورشی مدارس باعث میشود تا دانشآموزان به مسائل علمی و فرهنگی ترغیب شوند و استعدادهای خود را بشناسند و آنها را شکوفا دهند.»
وی افزود: «یکی از مهمترین مسائل پیرامون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، موضوع شیوه تربیتی نوجوانان است که میتواند نقش تاثیرگذاری در رابطه با روحیه، نشاط و موفقیت آنها داشته باشد. قطعاً میتوانیم بگوییم که پرداختن به موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی یکی از اساسیترین مسائلی است، که میتوان در علوم تربیتی به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که در شیوه تربیتی دانشآموزان نقش دارد، جذابیت فعالیتهای پرورشی در مدارس است.»
این معاون پرورشی ادامه داد: «در رابطه با نقش فعالیتها و برنامههای پرورشی و فرهنگی در تربیت اجتماعی دانشآموزان باید بدانیم که این موضوع در نظام آموزشی کشور اهمیت بالایی دارد. مسائل تربیت و نظارت اجتماعی، هدایت و راهنمایی دیگران با اصول نیکو و آگاهانه از نخستین شروط یک جامعه سالم و مورد تایید است. مقصد ما در تربیت و پرورش افرادی است که در زمان حال بتوانند برای رشد خود اقدامی انجام داده و برای جامعه بشری مفید باشند.»
دامنکش در رابطه با تاثیر جذابیت فعالیتهای پرورشی بر روحیه دانشآموزان گفت: «نقش فعالیتها و برنامههای پرورشی و فرهنگی در تربیت اجتماعی دانشآموزان در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنها نقش بسزایی دارند زیرا بیشتر دانشآموزان در مدارس دچار کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس هستند و همین موضوع باعث میشود تا آنها با مشکلات بزرگی مواجه شوند؛ اما ما میتوانیم با کمک مشاوران مدارس و جذابیت فعالیتهای پرورشی مدارس به آنها کمک کنیم.»
وی تصریح کرد: « به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگویم که هدف از فعالیتها و برنامههای پرورشی و فرهنگی در تربیت اجتماعی دانشآموزان این است که آنها بتوانند با استفاده از این فعالیتها، کیفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند و با این روش دانشآموزان زمانی که در راستای نقش فعالیتها و برنامههای پرورشی مدارس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلمان با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بهتر از قبل به خودشان در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت موفقیت دست یابند.»
دامنکش خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم که تعلیم و تربیت از چهارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکرد اجتماعی آن در پهنه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مشخص شود، باید تربیت اجتماعی دانشآموزان سرلوحه تمام معلمان، مربیان، مشاوران و به طور کلی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. دانشآموزان باید با محیط خود سازگار شوند و چنین تحولی مستلزم روشهای تربیتی و تغییر در محتویات برنامههای آموزش و پروش است.»
وی تشریح کرد: « در جهت شناخت، رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان هر ساله مسابقات متعددی به بهانه مناسبت های مختلف در سطح مدرسه و سپس در منطقه و استان برگزار میگردد. از برنامههای نشاطبخش مدرسه برگزاری مسابقات ورزشی، هنری، فرهنگی و علمی اشاره کنیم که نقش بسزایی در شناخت و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و روحیه خودسازی و همکاری آنها دارند.»
دامنکش در پایان سخنان خود تاکید کرد: « باید کار پرورشی مدارس را با ایدههای نو و جذاب گسترده کنیم، زیرا فعالیت پرورشی مدارس باعث ترغیب دانشآموزان به سوی مسائل علمی و فرهنگی میشود و دانشآموزان با استفاده و بهرهبرداری از فعالیتهای پرورشی میتوانند هر ساله استعدادها و علاقههای خود را کشف کنند و با این روش به هدف واقعی و موفقیت خود دست یابند.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه نعمتی
ارسال دیدگاه