سوادیار مراکز آموزشی شهرستان ملارد در روز جهانی سوادآموزی:
سوادآموزی، انقلابی است که موجب آگاهی میشود
ملارد (پانا) - سوادیار مراکز آموزشی شهرستان ملارد، در روز جهانی سوادآموزی، یکی از ابزارهای مهم برای ادامه زندگی را سواد و دانش دانست که موجب رشد افکار انسان میشود و در تمام مراحل زندگی به او کمک میکند بخواند، بنویسد و آگاهانه تصمیم بگیرد.
واژه "سواد" به معنی توانایی خواندن و نوشتن و برقراری ارتباط با دیگران است و افرادی که توانایی انجام این کارها را ندارند در جامعه بین عموم "بیسواد" خطاب میشوند، طبق آخرین گزارشات سازمان سوادآموزی ایران هنوز پنج میلیون ایرانی بیسواد هستند. ۸ سپتامبر مصادف با ۱۷ شهریور روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شد تا انقلابی بین افکار عموم افراد بیسواد ایجاد شود و به وسیله سوادآموزی، ادامه حیات خود را آگاهانه زندکی کنند، به مناسبت گرامیداشت این روز گفتوگویی با سوادیار فعال شهرستانملارد داشتیم.
مریم جعفری، سوادیار شهرستانملارد در گفتوگو با پانا فعالیت خود در نهضت سوادآموزی را اینگونه شرح داد:«از طریق یکی از همکارانم با عرصه سوادآموزی آشنا شدم و حدود ۹ سال سابقه همکاری و تدریس دارم، تا به حال ۱۰ کلاس در پایههای مختلف با ۸۱ شاگرد ایرانی و اتباع داشتهام که با وجود آنها و دیدن انگیزهشان نسبت به سوادآموزی، علاقهام بیشتر شد و افتخار این که ۸۱ شاگرد به وسیله تدرس من باسواد شوند و بتوانند بخوانند و بنویسند را در طی این ۹ سال داشتهام و با هدف افزایش عزت نفس زنان جامعه در تلاشم که با پشتکار و همکاری دختران و زنانی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند، عامل تداوم زنجیره سوادآموزی باشیم.»
جعفری افزود: « افراد زیادی در کشور وجود دارد که توانایی خواندن و نوشتن را ندارند و این عامل بستگی به شرایط زندگی آنها دارد به وضوح میتوان گفت ازدواج در سنین پایین، نداشتن هزینه تحصیل، مهاجرت، نقل مکان و اتفاقات درون خانواده از دلایلی است که مانع کسب سواد و دانش برخی افراد شده است اما هیچگاه برای شروع دیر نیست چراکه نهضت سوادآموزی فرصتی طلایی در اختیار این افراد قرار داده تا بتوانند با شرکت در کلاسهای درس مثل دیگر افراد با سواد بخوانند و بنویسند و به راحتی در جامعه حضور داشته باشند، افرادی که در سنین بالا به دنبال یادگیری هستند ثابت کردند که برای ادامه حیات به سواد نیاز دارند و هیچ زمان برای یادگیری دیر نمیشود.»
این سوادیار در ادامه، بیان کرد: « نباید از تغییر بترسید، سوادآموزان کافی است شروع کنند و ادامه مسیر را به دست سوادیار بسپارند، سوادیار نمونه باید شاداب و با نشاط در کلاس حضور داشته باشد و به شاگردان خود انگیزه بدهد تا راهی که شروع کردهاند ادامه دهند و لذت خواندن، نوشتن و برقراری ارتباطی برپایه داشتن اعتماد به نفس را تجربه کنند و به درک و فهم صحیحی از دانش برسند و به عنوان یک انسان، آگاهانه زندگی کنند.»
مریم جعفری درباره شاگردان اتباع خود، گفت: «ما هیچ فرقی بین سوادآموزان اتباع و ایرانی قائل نمیشویم چراکه با یک هدف مشخص دور هم جمع شدهایم و به حاشیه.ها توجه نمیکنیم، همه انسانهای روی کره خاکی لایق یک زندگی راحت هستند و از نظر من سواد هم وسیلهای برای این آرامش است، مهم نیست شاگرد سوادآموز اتباع باشد یا ایرانی به هر حال در کلاس ما همیشه به روی او باز است و با عشق از او استقبال میکنیم تا با خاطری آسوده در کلاس حاضر شود و خواندن و نوشتن بیاموزد، من بین شاگردانم اتباع هم دارم اما آنها را مثل هموطن خودم میدانم و کار خودم را در جایگاه یک معلم در حق آنها انجام میدهم و اجازه نمیدهم در کلاس درس احساس غریبی داشته باشند.»
جعفری در پایان تصریح کرد: «هدف اصلی من در زمینه آموزش سواد، کمک به افزایش اعتماد به نفس دختران و زنان جامعه امروزی است و همیشه در کلاسهایم به افزایش تواناییهای فردی تاکید دارم چون معتقدم زنانی که دانش بیشتری دارند نسبت به زنان دیگر آگاهتر هستند و به تمامی زنانی که به هر دلیلی از تحصیل بازماندهاند پیشنهاد میکنم در کلاسهای نهضت سوادآموزی شرکت کنند و به خودشان این فرصت طلایی را هدیه دهند و با این باور که اگر یک زن با سواد شود، نسلی آگاه خواهد شد، به تصمیم خود مصمم باشند و تحصیل را ادامه دهند.»
دانشآموز خبرنگار: نرگس زندیه
ارسال دیدگاه