معاون پرورشی دبیرستان حضرت معصومه شهرستان فیروزکوه:

مسجد پایگاه بصیرت فرهنگی است

نقش موثر مسجد در نهادینه‌سازی فرهنگ‌ دینی از صدر اسلام تاکنون

فیروزکوه (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان حضرت معصومه، مساجد را کانون‌های فرهنگی و هنری، داری نقشی مهم و تاثیرگذار در اعتلای فرهنگی و به گونه‌ای پایگاه بصیرت فرهنگی دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۷۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مسجد پایگاه بصیرت فرهنگی است

زهرا سلمان‌پور، معاون پرورشی مدرسه حضرت‌ معصومه(س) شهرستان فیروزکوه به مناسبت دهه فرهنگی ترویج معارف نماز، در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «احیای کارکردهای مسجد محور مهم‌ترین راه مقابله با توطئه‌های دشمنان و ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ دینی است. مسجد سنگر دین است و از صدر اسلام تاکنون به عنوان پایگاه دین نقش موثری در نهادینه‌سازی فرهنگ‌ دینی داشته است، همان‌طور که انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) از مسجد شکل گرفت و در دامان مسجد به پیروزی رسید. مسجد در دوران دفاع‌مقدس نیز به عنوان یک پایگاه پشتیبانی نقش بسزایی در پیروزی رزمندگان در نبرد حق علیه باطل ایفا کرد، چرا که سازماندهی نیروها و کمک‌های مردمی از همین مساجد انجام می‌شد.»

سلمان‌پور در ادامه در خصوص فواید مسجد عنوان کرد: «امروز مساجد محور و کانون بصیرت افزایی و آگاهی‌بخشی هستند. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ارکان فعال در مساجد هستند احیای فعالیت‌های مسجد محور مهم‌ترین رویکرد کانون‌های فرهنگی هنری مسجد است. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سنگر مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان هستند. مقابله با تهاجم فرهنگی از اهداف اصلی تاسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد است و دشمنان این نظام و انقلاب سعی دارند با تهاجم فرهنگی نوجوانان و جوانان ما که آینده‌سازان این مملکت اسلامی هستند را از ارزش‌های اسلامی دور کنند.»

معاون پرورشی دبیرستان متوسطه‌ اول حضرت‌معصومه(س) در ادامه بیان کرد:« با توجه به نبود مراکز فرهنگی در مناطق روستایی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال در روستاها در رونق فضای فرهنگی و هنری روستاها نقش بی‌بدیلی داشته‌اند. مساجد به عنوان محل اجتماع عظیم مؤمنان و مسلمانان و بخصوص کودکان و جوانان بهترین فضای عمومی و اجتماعی برای نهادینه کردن و گسترش فرهنگ‌های برتر و فرهنگ دینی و قرآنی هستند. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ظرفیت خوبی برخوردار هستند، اغلب کارهای انجام شده در کانون‌های مساجد به صورت مردمی در کشور اداره میشود و این مردمی بودن مهمترین ویژگی کانون مساجد است.»

وی مسجد را در ارتقا فرهنگی و دینی مهم شمرد و در ادامه افزود:«کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان رکنی از ارکان، مسجد نقشی مهم و تاثیرگذار در اعتلای فرهنگی جامعه دارند. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تاکنون توفیقات خوبی در جذب جوانان و کادرسازی و تربیت نیرو بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی و مقابله با توطئه‌های دشمنان داشته‌اند. تقویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند در ارتقای فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی جامعه نقش بسزایی داشته باشد.»

سلمان‌پور در پایان با توجه به محوریت‌های مسجد به سخنان خود پایان داد و گفت: «کانون‌های مساجد در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و آگاهی‌بخشی به اقشار در این خصوص نقش مهمی دارند. ظرفیت‌های اجتماعی جوانان ذیل کانون‌های فرهنگی هنری بستری مناسب و ساختارمند برای فعالیتهای سالم اجتماعی فراهم می‌کند. هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در برنامه‌های مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای تقویت برنامه‌های فرهنگی مردم محور باید مورد توجه قرار گیرد.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: نازنین‌فاطمه تبار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار