رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

احیای نقش معلمان در ‏عرصه‌های فرهنگی و هنری ضرورت دارد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر ضرورت احیای نقش الگویی و مرجعیت معلمان با قهرمان پروری و قله سازی از معلمان پیشرو در ‏عرصه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۶۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
احیای نقش معلمان در ‏عرصه‌های فرهنگی و هنری ضرورت دارد

حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آیین افتتاحیه ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت و بیست­ وسومین دوره مسابقات ورزشی کارکنان آموزش وپرورش استثنایی که در شهر کرمان برگزار شد، در تبیین نقش الگویی و مرجعیت معلمان و جایگاه این امر در فرایندهای تربیتی، بر ضرورت قهرمان­ پروری و قله­ سازی از معلمان پیشرو در عرصه­ های مختلف علمی، فرهنگی، وزشی و هنری تأکید و اظهار کرد: «تلاش ما بر این است که معلمان پیشرو، شناسایی و به‌عنوان الگو به دانش‌آموزان و جامعه معرفی شوند.»

طریفی حسینی گفت: «برگزاری مراسم افتتاحیه این مسابقات در گلزار شهدای کرمان سبب وجود یک فضای معنوی در مسابقات شده است.»

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش استثنایی تلاش شده است که فضای بانشاطی جهت ارتقای سلامت روحی و جسمی و ترویج سبک زندگی سالم وفعال معلمان فراهم شود و در این راستا برنامه‌های متعددی در قالب مسابقات ورزشی و قرآن و عترت برای دانش‌آموزان و کارکنان برگزار می شود، اظهار کرد: «با توجه به برنامه های جانبی در نظر گرفته شده برای این دوره از مسابقات و فضای معنوی حاکم بر آن، این مسابقات، به نحوی نقش یک دوره جهادی و کارگاه توانمندسازی برای معلمان شرکت کننده نیز دارد.»

طریفی‌حسینی با بیان اینکه تحولات را براساس سند تحول بنیادین پیگیری می‌کنیم، افزود: «در دو سال اخیر با یک برنامه‌ریزی جدید تلاش شده است شرایط برای انجام کارهای بزرگ فراهم شود که یکی از محورهای آن توجه همه جانبه به معلم و احیای امور تربیتی، توانمندسازی معلمان و ایجاد محیطی با نشاط و پویا برای فعالیت مؤثر وکارآمد برای معلمان بوده است.»

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور احیای امور تربیتی را از موضوعات مهم مورد توجه در برنامه هفتم توسعه دانست و تصریح کرد: «بخش مهمی از طراحی فعالیت‌های دانش‌آموزی توسط معلمان انجام می شود و اگر بخواهیم تربیت چندساحتی مورد نظر در سند تحول را در کلاس‌های درس پیاده کنیم، نیازمند معلمان چند­مهارتی و چند­ساحتی هستیم.»

وی ادامه داد: «یک معلم ورزشکار، هنرمند، حافظ و یا قاری قرآن در کنار امر آموزش با شناسایی استعدادها و توانمندی دانش‌آموزان تأثیر زیادی در تربیت و هدایت تحصیلی و شغلی و هدایت در مسیر زندگی آنان دارد.»

طریفی حسینی با بیان اینکه اصرار ما بر خلق فرصت ها و موقعیت‌های متنوع تربیتی برای رشد حرفه‌ای معلمان است، اذعان کرد: «یکی از راه‌های تحقق این امر این است که موقعیت‌هایی همچون مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری را فراهم کرد تا معلمان در حوزه‌های مختلف استعداد خود را نشان دهند.»

وی تصریح کرد: «معلمان ورزشکار، هنرمند و فعالان قرآنی باید شناسایی شوند تا ارزش‌های معنوی و اخلاقی را که در نظام تربیتی مد نظر داریم به دانش‌آموزان منتقل کنیم. تمام تلاش ما بر این است که معلمان پیشرو شناسایی و به‌عنوان الگو به دانش‌آموزان معرفی شوند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مسابقات قرآنی و ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: «این دوره از مسابقات از سطح استانی آغاز شده که در مجموع ۴۶۹ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. حدود ۱۶۰ از این افراد در مسابقات قرآن و عترت حفظ، قرائت، تدبر، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شرکت می‌کنند.»

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۰۹ نفر در مرحله کشوری مسابقات ورزشی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی حضور دارند، اظهار کرد: «از این شرکت کنندگان، ۱۵۸نفر خانم و۱۵۱ نفر آقا هستند که در رشته های شطرنج، تنیس روی میز و شودان به رقابت می­ پردازند.»

طریفی‌حسینی در پایان با بیان اینکه برگزاری اردوها و سفرهای تربیتی از شاخص‌هایی است که هم برای دانش‌آموزان و هم همکاران پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد:«امیدواریم خلق فرصت های متنوع تربیتی و توجه به تربیت چندساحتی شرایط پویا و بانشاطی برای تربیت در مدارس فراهم شود که این امر جز با کار جهادی محقق نمی‌شود.»

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار