مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی:

جشن تیرگان در فراهان نمادی از شکرگزاری نعمات و برکت خداوند است

فراهان (پانا) - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی عنوان کرد جشن تیرگان در فراهان نمادی از شکرگزاری‌ نعمات و برکت خداوند است و از دیرباز با آغاز فصل برداشت گندم به شکرانه برکت، نعمت و هم‌بستگی با طبیعت برگزار می‌‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۱۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
جشن تیرگان در فراهان نمادی از شکرگزاری نعمات و برکت خداوند است

احسان منصوری در جشن تیرگان شهرستان فراهان اظهار کرد: جشن تیرگان به همت همکاران مرکز فرهنگی و هنری فرمهین، تلخاب و خنجین اجرا شد و حضور عروسک‌های غول پیکر دارا و سارا و عروسک پیر بابای کانون به خاطر ایجاد شور و نشاط اجتماعی در کنار کودکان و نوجوانان شهر فرمهین در این جشن شرکت کردند و در حاشیه این جشن شاهد جشنواره دلمه بواسطه حضور مادران والدین مرکز فرمهین بودیم.

وی افزود: برگزاری جشن آیین درو گندم و برداشت محصول از جمله برنامه‌های این جشن بود و در نهایت نمایشگاه ساعت‌های آفتابی و تیر و کمان اعضای مراکز فرمهین، تلخاب و خنجین در حاشیه "جشن تیرگان" برپا شد که نمادی از انقلاب تابستانی و تیروکمان آرش کمانگیر بوده است.

منصوری خاطرنشان کرد: هر سال منطقه‌ی کهن و فرهنگی فراهان از توابع این استان در نخستین روز تابستان شاهد صحنه‌ای از آیین باستانی و رسوم جشن تیرگان است که از دیرباز با آغاز فصل برداشت گندم به شکرانه برکت، نعمت و هم‌بستگی با طبیعت برگزار می‌شود‌.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ادامه داد: جشن تیرگان نیز به‌ دنبال برگزاری جشن‌های ماهیانه در تیرروز از تیرماه برابر با ۱۰ تیر در گاه‌شمار خورشیدی برگزار می‌شود این جشن در گرامی‌داشت تیشتر "ستاره‌ باران‌آور در فرهنگ ایرانی" و همچنین عنصر مقدس آب، به نام جشن آب پاشان یا آبریزگان نیز شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در تاریخ اساطیری ایران تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز کوه البرز است، افزود: جشن تیرگان به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه روز بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان نیز محسوب می‌شود.

منصوری تصریح کرد: مردم منطقه‌ فراهان مانند برخی دیگر از مناطق ایران در روز اول تیرماه از نقاط دور و نزدیک به زادگاه خود برگشته و روز را تا شب در دامان طبیعت می‌گذرانند و با طبخ غذاهای سنتی مثل دلمه و آش‌های محلی، در کنار اقوام و بستگان خود روز خاطره انگیزی را سپری می‌کنند و بر همین اساس هم زمان با جشن تیرگان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،مرکز فرهنگی و هنری فرمهین جشنواره دلمه نیز برگزار شد.

وی بیان کرد: در منطقه‌ی فراهان به این جشن عید صغری یا جشن آب‌پاشان هم نیز می‌گویند که در این روز اهالی منطقه با حضور در کنار امامزاده ذلف‌آباد، ضمن دعا، نیایش، زیارت اهل قبور، شکرگزاری برداشت گندم، با اجرای بازی‌های محلی، پاشیدن آب به یک دیگر، برگزاری مجلس‌های پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی روز خود را سپری می‌کنند و اهالی فراهان معتقدند که در این روز نباید در خانه ماند به همین دلیل خود را از نقاط دور و نزدیک به امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن، سرور، آب‌پاشی و پختن غذاهای سنتی این این روز را گرامی می‌دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار