مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی:

جشن تیرگان فراهان به ثبت آثار ملی رسیده است

خبرگزاری پانا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: جشن تیرگان فراهان به عنوان نخستین جشن تیرگان ایران به ثبت آثار ملی رسیده است.

کد مطلب: ۲۳۰۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسینی در آئین جشن تیرگان که در جوار آستان مقدس امامزاده احمد بن علی زلف آباد فراهان برگزار شد، افزود: از اینکه بتوانیم با برگزاری این جشن باعث شادی و خوشحالی عموم مردم شویم بسیار خرسندیم و امیدواریم بتوانیم در سال های آینده این جشن را به صورت با شکوه تری بر پا کنیم.

وی خوشحالی مردم در این روز را خوشحالی خود دانست و لبخند بر روی لبان همه ی مردم کشور را آرزوی دیرین خود عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از اینکه مردم برای دیدن این آئین مجبور به تحمل گرما بوده اند اظهار ناراحتی کرد و قول داد در سال های آینده چاره ای برای این مشکل اندیشه شود.

در ادامه رئیس اسبق پژوهشکده مردم شناسی استان مرکزی ریشه و نژاد جشن تیرگان را دارای یک ریشه قدیمی دانست و گفت: مضمون این جشن به مفهوم شکرگزاری است و همه ی جشن ها 2 پایه اساسی دارند که شامل سپاس و نیایش به درگاه خداوند و شادی بخشی است، که در این جشن هر دو پایه رعایت شده است.

میر شکرایی افزود: شادی و خوشحالی در بین مردم ایران یکی از برجسته ترین خصلت ایرانیان است و در این سرزمین کهن جشن های بیشماری برگزار می شود.

وی ادامه داد: چهارمین موردی که داریوش کبیر در سپاس و شکرگزاری می بیند شادی و جشن است و جشنی که امروز به بهانه آن دور هم جمع شده ایم متاثر از جشن های دیگر است.

رئیس اسبق پژوهشکده مردم شناسی استان مرکزی تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که به مناسبت های مختلف جشن برگزار می کند از جمله جشن های آفرینشی، کارآفرینی، مناسبتی یا تقویمی و جشن تیرگان که برگرفته از جشن های قدیمی است.

فرماندار فراهان سالروز برگزاری این جشن آئینی را در استان مرکزی و به خصوص در شهرستان فراهان یک شکرانه بزرگ خواند و گفت: کشور بزرگ ایران بسیار با فرهنگ است و فراهان نیز یک فرهنگ درخشان دارد و نام این شهرستان همیشه در صفحه تاریخ درخشان بوده و هست.

سعید فائض پور برگزاری جشن تیرگان را یک حرکت علمی و فرهنگی همراه با شکوفائی اقتصادی دانست و افزود: به حمدلله وضعیت گندم امسال بسیر بیشتر از سال های دیگر شده است و کشاورزن باید به شکرانه این موهبت الهی قسمتی از درآمد خود را صرف پرداخت زکات کنند.

وی هدف از برپایی این جشن را ترویج سنت های پیشین در بین اقشار مختلف مردم دانست.

فرماندار فراهان اظهار داشت: ما در سرزمینی زندگی می کنیم که حتی شن کویر آن از خداوند دستور می گیرد و مجد و عزت ایران تا آن حد است که هیچ کشور بیگانه ای جرات نفوذ در این خاک و سرزمین را نخواهد یافت و سرتاسر این سرزمین بوی غیرت و شکوفائی و عظمت می دهد.

در پایان این آئین از پدر شهید حاج اسد علی آبادی، همچنین غلامرضا حلت آبادی کشاورز نمونه فراهان در سه سال گذشته تقدیر شد .

همچنین به مناسبت روز اصناف از محمد محمدپور، علی نجف آبادی، جواد حسنی، قاسم علی حلت آبادی و مریم شاه آبادی با اهدای جوایزی تقدیر بعمل آمد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار