13 تیر، سالروز جشن تیرگان و آرزوی سالی به دور از خشکسالی

مشهد (پانا) - 13 تیرماه، سالروز برگزاری جشن تیرگان، جشنی باستانی که بر مبنای آرزوی سالی به دور از خشکسالی و به دست‌آوردن رزق و روزی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۳۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
13 تیر، سالروز جشن تیرگان و آرزوی سالی به دور از خشکسالی

از فرهنگ ایران باستان جشن‌ها و آیین‌هایی که ایرانیان در مناسبت‌های مختلف در طول سال برگزار می‌کردند ، به‌یادگارمانده است. یکی از این جشن‌ها که امروزه در بین مردم بسیار کم‌رنگ‌تر شده جشن تیرگان است. جشن تیرگان در کنار سایر جشن‌ها مثل جشن خردادگان، جشن مهرگان، جشن سده، جشن آب پاشونک و عید نوروز باشکوه خاصی برگزار می‌شده است.

معمولاً جشن تیرگان در نزدیکی رود و در کنار آب‌ها برگزار می‌شود. مردم در این مراسم با خیس کردن یکدیگر طلب باران و سالی به‌دوراز خشکسالی و آرزوی رزق‌ و روزی فراوان می‌کنند. نام دیگر جشن تیرگان آب‌ریزگان، آب‌پاشان، سرشوران است.

تیرگان جشن باستانی تابستان است که به برداشت محصول سالم و کمبود خشکسالی اختصاص دارد. این جشن با رقص، پاشیدن آب، شعرخوانی و مصرف غذاهای سنتی مختلف برگزار می‌شود.

همان‌طور که در عکس جشن تیرگان معلوم است آب و باران جزو ارکان مهم این جشن است. پاشیدن آب به یکدیگر یا آب پاشی، بخشی از آیین این مراسم است. این جشن بیشتر در کنار رودها، همراه با بزم‌هایی وابسته با آب و آب‌پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش رو همراه است.

دانش آموز خبرنگار : سیده حنانه اصغری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار