سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه ۹:
حرکت در مسیر ایجاد مدرسه صالح و تحقق حیات طیبه اولویت برنامههای منطقه ۹ خواهد بود
تهران (پانا) - سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ با حضور در جمع مدیران مدارس ابتدایی با تشریح و تبیین اهداف و برنامههای خود مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت در مسیر ایجاد مدرسه صالح و تحقق حیات طیبه را اولویت برنامههای منطقه عنوان کرد.
مجید حسینی فر در ابتدا پیرامون تدوین سند تحول بنیادین گفت: تحقق حیات طیبه و رسیدن به مرحله تمدن اسلامی نیازمند مجاهدتی مطهری گونه در همه ابعاد تربیتی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی است و درگاه مهم تعلیم و تربیت مهمترین و زمینه ای ترین زیر ساخت توسعه پایدار در کشور محسوب میشود.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه آموزش و پرورش زیربناییترین نهاد جامعه است؛ اظهار کرد: تعلیم و تربیت موثر در نظام جمهوری اسلامی در اندیشه تحقق حیات طیبه، برقراری عدالت جهانی و جامعه مهدوی است که برای مرتفع شدن این اندیشه، وجود نقشه راهی کارآمد، متوازن، شفاف و دقیق الزامی است؛ بنابراین از سال ١٣٨٩ در اثر مجاهدت های علمی فراوان در نظام تعلیم و تربیت کشور تحت راهبری، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایی از حوزه علمیه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار اجرایی سیستم آموزشی کشور قرار گرفت.
حسینی فر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبتنی بر آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان یک کارشناس خبره در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ، از این سند دفاع و از آن با تعابیری مانند افتخارآمیز، پیشرو و جامع یاد میکنند، بنابراین بر همگان فرض است که تلاش کنیم تا این سند عملیاتی شود.
سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۹ گفت: در این سند که تمامی کارگزاران، ملزم به همکاری جهت تحقق بندهای آن میشوند نقش و جایگاه معلم به عنوان اساس تحول به وضوح روشن است و از همین رو پرواضح است که تنها در صورتی میتوان امید به تحول در سیستم آموزشی داشت که با معلم متحول زمینه تربیت دانش آموز متحول و در نهایت جامعه ای تحول یافته در فرهنگ فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: در چشم انداز ترسیمی عمیق آموزش و پرورش تراز، دانش آموز متدین، فعال، کوشا و انقلابی با روحیه پرسشگری و نقادی در مدرسه ای تربیت میشود که با تعمیم عدالت آموزشی با استفاده از امکانات روزآمد و فناوری های نوین بر مدار معلم متحول و تکامل یافته در مکتب اصیل اسلامی به صورت مستقل با تمرکز بر تفاوت های جسمی، فردی، اجتماعی، اقلیمی و اخلاقی جهت ایفای نقش مختص به خود آماده شده و تحویل جامعه می شود.
سرپرست منطقه ۹ افزود: در این سند به شش ساحت مهم تربیت اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، هنری، تربیت زیستی و بدنی اشاره شده که فصل های سند مبتنی بر این موارد تنظیم شده است و هدف اصلی در آموزش و پرورش تربیت بر اساس توجه به ساحت های شش گانه تربیتی، تربیت چند بعدی و جلوگیری از تربیت تک بعدی دانش آموزان است و به همین منظور آرمان کلی سند تحول بنیادین تحقق «مدرسه صالح» و «تربیت دانش آموز تمام ساحتی» در تراز سند تحول بنیادین است.
حسینی فر از «مدرسه صالح»، به عنوان مدرسه ای یاد کرد که دانشآموزان را برای موقعیتهای یادگیری آماده و استعدادهای دانشآموزان را در ساحتهای ششگانه شکوفا می کند و خاطرنشان کرد: هدف آرمانی «مدرسه صالح» در تراز سند تحول بنیادین، تحقق «حیات طیبه» است؛ بر این اساس حرکت در مسیر ایجاد مدرسه صالح و تحقق حیات طیبه یکی از برنامههای جدی اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ خواهد بود.
ارسال دیدگاه