مجید حسینیفر در جمع مدیران مدارس منطقه ۹ عنوان کرد:
تحولگرایی لازمه پیشرفت و حرکت برای رسیدن به وضع مطلوب است
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه۹ شهر تهران در نشست عمومی مدیران مدارس که با حضور حجت الاسلام ذوعلم و شهردار منطقه۹ برگزار شد با تشریح و تبیین ویژگیهای مدرسه خوب و ماندگار، اهمیت و لزوم تحول گرایی و مشخصات مدرسه صالح در سند تحول بنیادین و دستاوردهای یک ساله آموزش و پرورش منطقه۹ را ارائه کرد.
مجید حسینی فر، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۹ ضمن تبریک انتصاب مدیران جدیدالانتصاب به اهمیت و نقش خطیر مدیریت مدرسه در نظام تعلیم و تربیت پرداخت و با اشاره به اهمیت جایگاه مدیران مدارس در سند تحول بنیادین، نقش مدیر مدرسه را کلیدیترین، کاربردیترین و تعیینکنندهترین نقش در آموزش و پرورش دانست.
وی با بیان اینکه مدیر مدرسه می تواند مدرسه تحولی که مدنظر سند تحول بنیادین است را به وجود آورد، عنوان کرد: مدیر مدرسه در اسناد تحولی به عنوان راهبر کارآمد و یکی از عناصر اصلی تحقق ماموریت آموزش و پرورش مطرح شده، که نقش و جایگاه فوق العاده ای دارد.
حسینی فر افزود: وجود یک مدیر برنامهمحور در مدارس که بتواند مسئولانه، معقولانه، مدبرانه و خلاقانه فعالیت های آموزشی و پرورشی را به درستی هدایت کند قطعا زمینه و بستر لازم برای موفقیت و پیشرفت را فراهم می کند.
وی در بخش دوم از سخنان خود با اشاره به ویژگی های یک مدرسه خوب و ماندگار؛ مدیریت توانمند و کارآمد، شناخت و اجرای صحیح قوانین، پذیرش مدرسه توسط دانش آموزان و اولیاء، محبوبیت و مقبولیت معلمان، خردورزی و استفاده به خرد جمعی و حضور اثربخش و همیاری اولیاء و دانش آموزان را از جمله خصوصیات مدرسه خوب و ماندگار برشمرد و فعالیت مخلصانه و جهادی همراه با برنامه ریزی و آینده نگری را رمز موفقیت، ماندگاری و پایداری مدرسه خوب نام برد.
حسینی فر مدیریت تحول گرا و لزوم تحول گرایی در مدیریت و نیز لزوم تحول سازمانی و مدیریتی بر مبنای مدیریت جهادی، تحول سازمانی را دگرگونی و حرکت جهشی و جهادی سازمانی از وضع موجود به وضع مطلوب دانست و افزود: تحول امری ضروری است که می بایست در جهت رشد و ارتقاء ساختاری و سازمانی و به دست افرادی با روحیه جهادی صورت گیرد.
وی شناخت دقیق محیط پیرامونی و مشکلات وضع موجود در جهت حرکت به سمت وضع مطلوب را از جمله الزمات تحول سازمانی دانست و بر لزوم شناخت صحیح مدیران از محیط پیرامونی خود تاکید کرد.
مدیر دستگاه تعلیم و تربیت منطقه۹، جلب مشارکت کارکنان در تغییر و تحول را یکی از عوامل تحول گرائی و رسیدن به وضع مطلوب دانست و با اشاره به نقش مهم کارکنان و همراهی آنان در مسیر تحول گرایی؛ تصریح کرد: جلب مشارکت نیروی انسانی متعهد و متخصص در تغییر و تحول یکی از عوامل تحول گرایی است.
حسینی فر در بخش دیگری از سخنانش با استناد به آیه ی مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى؛ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَة؛ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ »، با بیان اینکه هدف آرمانی «مدرسه صالح» در تراز سند تحول بنیادین، تحقق «حیات طیبه» است؛ حرکت در مسیر ایجاد مدرسه صالح و تحقق حیات طیبه را یکی از برنامههای جدی آموزش و پرورش منطقه ۹ عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد مدیران مدارس نیز در این مسیر گام بردارند؛ سپس از «مدرسه صالح»، به عنوان مدرسه ای یاد کرد که دانشآموزان را برای موقعیتهای یادگیری آماده و استعدادهای دانشآموزان را در ساحتهای ششگانه شکوفا می کند.
حسینی فر از تبدیل محدودیت ها به مسئولیت پذیری، از انباشت اطلاعات به کسب شایستگی ها، از سازگاری با شرایط به هویت یابی در برابر شرایط نامساعد در مدرسه صالح یاد کرد و افزود: در مدرسه صالح تربیت چند ساحتی و چند بعدی جایگزین تربیت تک ساحتی و تک بعدی می شود، روش های خشک و فردی جای خود را به روش های خلاقانه، فعالانه و گروهی می دهد؛ نگاه تجزیه ای به نگاه یکپارچه تبدیل می شود و رقابت های فردی و تنش زا جای خود را به رفاقت های جمعی و تعالی بخش می دهد.
وی با اشاره به تاکیدات و توجه خاص مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان به فعالیت ها و برنامه های پرورشی و فرهنگی در مدارس؛ ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی را از جمله اهداف برنامه ها و فعالیت های پرورشی در مدارس دانست و بر اقامه نماز جماعت در مدارس، برگزاری سفرهای تربیتی، نقش آفرینی و حضور موثر در تشکل های دانش آموزی، شرکت در جشنواره ها، مسابقات و مهارت ها و همچنین توجه به برگزاری کرسی های آزاداندیشی و ایجاد فضای گفتوگوی سازنده تاکید کرد.
حسینی فر در پایان سخنان خود به بیان دستاوردهای یک ساله آموزش و پرورش منطقه۹ پرداخت و افزود: افتتاح مدرسه خیرساز زرازوند(اسوه)، انعقاد تفاهم تکمیل ساخت مدرسه امام موسی صدر با مجمع خیرین مدرسه ساز، پایان فاز نهایی اردوگاه انزلی و تکمیل ۱۰ واحد اقامتی در این اردوگاه، عملیات آسفالت ریزی و مرمت آسفالت ۲۰ مدرسه با متراژ بیش از ۳۰ هزار متر آسفالت در مدارس، ایزوگام ۱۳ مدرسه با متراژ ۱۵ هزار متر مربع، انجام تعمیرات کلی سیستم گرمایشی ۱۰ آموزشگاه و نصب پکیج نمازخانه های ۷ واحد آموزشی، تعمیرات و احداث سرویس های بهداشتی در ۱۳ مدرسه، تحصیل اسناد تک برگی ۷ واحد آموزشی، تعمیر ۳۵۰ دستگاه میز و نیمکت مستعمل و توزیع آنها بین مدارس نیازمند با صرفه جویی بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریالی، کسب رتبه های اول در ساماندهی نیروی انسانی، اجرای طرح رتبه بندی، اسکان نوروزی فرهنگیان و توزیع کتب درسی از جمله دستاوردهای عمرانی و زیرساختی و کسب رتبه اول کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی، کسب رتبه اول استانی در جذب دانش آموزان در هنرستان ها برای دومین سال متوالی، کسب ۳۳ رتبه برتر کنکور سراسری، کسب رتبه اول کشوری در جشنواره الف تا، از دیگر دستاوردهای آموزشی این منطقه می باشد.
وی همچنین از کسب مقام قهرمانی مسابقات والیبال دانش آموزی، و مسابقات تنیس روی میز و فوتسال فرهنگیان به عنوان مهمترین دستاوردهای ورزشی نام برد.
ارسال دیدگاه