معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش رودهن:
همزمانی حضوری شدن مدارس با ماه رمضان فرصت طلایی تربیتی است
رودهن (پانا) - معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش رودهن، حضوری شدن مدارس همزمان با ماه مبارک رمضان را یک فرصت طلایی برای آموزش فعالیتهای تربیتی و مذهبی دچار رکود در دوران کرونا، به دانشآموزان برشمرد.
سیداحمد الهینیا، معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش رودهن پیرامون برنامههای فرهنگی و تربیتی در ایام ماه مبارک رمضان در مدارس اظهار کرد: باتوجه به حضوری شدن مدارس انجام بسیاری از فعالیتهای تربیتی و مذهبی از جمله اقدامات تشویقی و ترغیبی ماه رمضان در بین دانشآموزان بسیار راحتتر شده است، به دلیل دسترسی به دانشآموزان میتوان در مدارس برنامههایی با محوریت ماه مبارک رمضان اجرا کرد و تکلیف تربیتی و معرفتی خود را انجام داد.
وی افزود: از جمله این برنامهها، برگزاری محافل انس با قرآن و ختم آن، در اینماه است که بیشک در تلطیف روح و روان و انس دانشآموزان با قرآن تاثیرگذار و مفید است ضمن اینکه شایسته است مربیان در مدارس ضمن روخوانی قرآن، معانی و مفاهیم آیات خوانده شده را مورد نظر و توجه قرار دهند تا شناخت قرآن برای دانشآموز عمیق و مفهومی انجام شود.
معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش رودهن بیان کرد: مربیان تربیتی در مدارس، کلیه اقدامات مقبول این ماه، دعاها و احادیث مرتبط را در برنامههای پرورشی خود بگنجانند، سر صفهای صبحگاهی یا طی زنگهای تفریح با برنامهریزی فعالیتها را انجامدهند و این نکته را متذکر شوند که تهذیب نفس از جسمی سالم و سبک آغاز میشود، همین آموزشهای ساده و از این مقاطع برای دانشآموز که نهادینه شود مسلما در پرورش انسانهایی مخلص و مذهبی در آینده موثر عمل خواهد کرد.
الهی نیا همچنین درباره فعالیتهای تشویقی در اینماه در میان دانشآموز خاطرنشان کرد: ترغیب و تشویق روزه و روزهداری و برشمردن ارزش و اهمیت آن برای روح و جسم آدمی، حتی در مقطع ابتدایی و دانشآموزانی که روزه گرفتن برایشان واجب نیست یک فعالیت فرهنگساز دینی و مذهبی برای آینده است و ارزشمند است که آداب این فضیلت دینی از سنین کم آموزش داده شود.
معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش رودهن تصریح کرد: در ماه رمضان علاوه بر ارزشها و واجبات دینی و مذهبیاش، مفاهیم اجتماعی بسیاری هم نهفته است که جا دارد توسط مربیان و معاونین پرورشی در مدارس مورد تحلیل و بررسی و آموزش به دانشآموزان قرار گیرد، مفاهیمی چون: حیا و عدم تظاهر به روزهخواری در ملاعام، امر به معروف و نهی از منکر، تجربه فقر و گرسنگی، دلجویی و کمک به فقرا و نیازمندان، ریاضت نفس و مهمترین مفهوم رمضان که در شبهای قدر معنا مییابد مفهوم بخشش و گذشت است و بسیاری مفاهیم دیگر که خاستگاه آن ماه مبارک رمضان است و لازم است در مدارس مورد توجه و عنایت آموزشی و تربیتی قرار بگیرد.
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه