در نشست تخصصی با منتخب مدیران مدارس منطقه ٩؛

بهارلو: مدیر مدرسه اصلی‌ترین مدیر در نظام تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران نقش مدیران مدارس را در تحقق اهداف آموزش و پرورش و آیین‌نامه اجرایی مدارس مهم برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
بهارلو: مدیر مدرسه اصلی‌ترین مدیر در نظام تعلیم و تربیت است

نشست تخصصی منتخب مدیران مدارس منطقه ٩ با حضور محسن بهارلو؛ معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران، مدیران معاونت پژوهش و برنامه ریزی، علی اکبر محسنی نسب؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ٩، معاونین و مدیران آموزش و پرورش منطقه و جمعی از مدیران مدارس منطقه ٩ برگزار شد.

در این نشست که با هدف بیان مشکلات مدارس بطور مستقیم از زبان مدیران، ارائه راهکارهای پیشنهادی توسط مدیران و بررسی ظرفیت های آیین نامه اجرایی جدید مدارس برگزار شد، محسنی نسب به بیان موضوعات و مشکلات مربوط به حوزه آموزش و مدارس منطقه پرداخت.

در ادامه بهارلو؛ ضمن عرض تسلیت ایام، موضوع اصلی جلسه را بررسی امور مربوط به مدرسه و به ویژه مدیریت مدرسه عنوان کرد.

وی مدیریت مدرسه را اصلی ترین مدیریت در حوزه آموزش و پرورش دانست و گفت: حتی اگر در وزارت آموزش و پرورش، اداره‌کل و در مدیریت منطقه موفق باشیم؛ اما اگر حلقه اتصال ما با مدیر مدرسه وصل نباشد، در تحقق اهداف موفق نخواهیم بود چراکه مدیر مدرسه مدیر عملیاتی است و مانند یک حلقه وصل مدرسه و دانش آموز را به سیستم آموزش و پرورش وصل می کند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه فرآیند تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می افتاد افزود: همه کسری‌ها و گرفتاری‌ها به مدیران سطوح بالاتر مربوط نمی‌شود، گاهی مدیر مدرسه به عنوان اصلی‌ترین مدیر، اگر ایده، نظر و دانش و مهارت های کافی داشته باشد با اقدامات خود اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد و بسیاری از موارد حل می‌شود.

بهارلو خطاب به مدیران حاضر در جلسه اذعان کرد: شما وقتی به عنوان مدیر برگزیده در این جلسه حضور دارید یعنی اقدامات قابل توجهی در حوزه مدیریت مدرسه انجام داده اید که باید از دیدگاه و نظرات شما در این جلسه استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیر مدرسه به عنوان اصلی ترین مدیر؛ چالش هایی دارد که برخی قابل حل و برخی با مشارکت مدیران سطوح بالاتر قابل حل است خاطرنشان کرد: اگر مدیر مدرسه به عنوان یک مدیر عملیاتی موفق باشد فرایند تعلیم و تربیت خوب پیش رفته است و در این مسیر باید از تمام تجهیزات به همراه نیروی انسانی و کمک های مردمی استفاده کند.

بهارلو اظهار کرد: نباید در ساختار ارکان آموزشی نگاه تقابلی داشت که این نگاه، امکان تعامل را از بین می برد و در این نشست به دنبال رفع مشکلاتی هستیم که رفع آن در ظرفیت مدیران میانی آموزش و پرورش است.

وی وحدت رویه را عنصر مهمی در پیشبرد اهداف برشمرد و گفت: وحدت رویه در بهتر شدن شرایط موثر است. در آیین نامه اجرایی مدارس که به صورت موقت برای مدت سه سال ابلاغ شده؛ بر مدرسه محوری تاکید شده که تقریبا تمام موارد مربوط به مدرسه را در برگرفته است.

بهارلو در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت در هر دو بخش امورات عمومی و امورات تخصصی نیاز به تلاش و کارآمدی دارد بیان کرد: در آموزش و پرورش مدیران توانمند و ارزشمند زیادی وجود دارد که می بایست از ظرفیت های آن ها به خوبی استفاده شود.

وی مدیریت را یک امر مشارکتی خواند و افزود: مدیریت یک امر مشارکتی است و مدیر مدرسه موفق؛ مدیری است که در مشارکت موفق است.

بهارلو مفهوم مشارکت را سهیم بودن افراد در تصمیم گیری ها و امورات مدرسه عنوان کرد و افزود: یک مدیر می بایست با اولیاء، ادارات مافوق و هم سطح خود مشارکت داشته باشد و قابلیت اصلی مدیر مدرسه باید همین ایجاد مشارکت باشد.

بهارلو با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تملک مدارس گفت: در چند سال اخیر در نتیجه تلاش های انجام شده، تعداد ١٢٧ مدرسه خریداری شده و به تملک آموزش و پرورش درآمده است.

وی افزود: طبق اعلام آتش‌نشانی تعداد ٨٢٧ مدرسه در شهر تهران از استحکام و ایمنی کافی برخوردار نیستند و نیازمند تعمیر و بازسازی هستند که برای انجام این امور نیازمند کمک خیرین در زمینه مدرسه سازی هستیم و تا کنون نیز اقدامات قابل توجهی در خصوص جذب خیرین انجام شده که باید ادامه دار باشد.

وی تعاملات و تفاهم نامه های میان آموزش و پرورش و شورای شهر و ایجاد میز آموزش و پرورش در شهرداری را از دیگر اقدامات موثری انجام شده در چند سال اخیر خواند.

گفتنی است؛ دراین نشست تخصصی همه روسای ادارات حوزه پشتیبانی اداره کل به منظور شنیدن موضوعات مطرح شده از سوی مدیران و پاسخگویی و پیگیری حضور داشتند و در ادامه هر یک از مدیران مسایل خاص مدارس مختلف را به نمایندگی از تمامی مدیران منطقه مطرح کردند و موضوعاتی چون نیروی انسانی، تجهیزات آموزشی، فضاهای آموزشی،ایمنی مدارس، منابع مالی، معلمان حق التدریس و .... مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار