محسن بهارلو:

پژوهش باید جلودار تمام اقدامات و فعالیت های فرآیند تعلیم و تربیت باشد

تهران(پانا) - محسن بهارلو، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق در کیفیت‌بخشی به فرآیندهای تعلیم و تربیت، بر جلودار بودن پژوهش در تمام اقدامات و فعالیت‌های فرآیند تعلیم و تربیت تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش باید جلودار تمام اقدامات و فعالیت های فرآیند تعلیم و تربیت باشد

همایش تجلیل از منتخبین بیست و پنجمین دوره معلم پژوهنده، پژوهشگران برتر، دانش آموزان برگزیده، عوامل اجرایی و پژوهشی فعال شهر تهران با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، محسن بهارلو؛ معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، امیر علیجانی؛ سرپرست معاونت آموزش متوسطه و مدیران آموزش و پرورش مناطق نوزده گانه در تالار فرهنگ، برگزار شد.

در این گردهمایی، محسن بهارلو؛ معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از توفیق حضور در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر، معلمان پژوهشگر را ارجمندان و پیش‌قراولان عرصه نوآوری و تحول در حوزه آموزش و پرورش خواند و گفت: حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است، چرا که تحول در هر جای دیگری مستلزم تحول در نیروی انسانی است و شما معلمان عزیز، پیش قراول تحول و نوآوری هستید، زیرا معلم پژوهنده با نگاه دقیق و مبتنی بر واقعیت در کلاس وارد می شود و با نگاه علمی به مسائل کلاس می پردازد و در نهایت راه حل های مطلوب برای حل مسأله را ارائه می دهد و با مدنظر قرار دادن مسأله دانش آموزان، به وضعیت جدیدتری می رسد. این معلم در آن کلاس موفق و در سال های بعد با دانشی که تراکمی افزایش یافته، در کلاس های دیگر موفق خواهد بود چراکه این دستاوردها نتایج تجربی پژوهندگی اوست.

وی افزود: البته باید این تجربیات و دستاوردها به صورت پژوهشی جمع آوری و طبقه بندی شوند تا علاوه بر خود معلمان، دیگران هم از نتایج تجربیات و پژوهش ها بهره‌مند شوند. تمام سطوح پژوهندگی از مدرسه تا ادارات، تاکیدی است برای یک گام رو به جلو و این یک وضعیت روبه جلو و رو به رشد برای آموزش و پرورش محسوب می شود.

بهارلو افزود: ما عموما یک مدل را به طور مداوم تکرار می کنیم اما هدف این گردهمایی این است که روحیه پژوهشگری را با هم افزایی بیشتر و ایجاد موجی از نگاه نو و تحولی به مسائل؛ تعمیم بخشیم. همانطور که پیش تر الگوهای برتر آموزشی را تقدیر و ترویج می کردیم اکنون نیز می بایست در حوزه پژوهشگری از تجربیات همکاران استفاده بهتر داشته باشیم.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش پایتخت خاطرنشان کرد: جامعه هر روز در حال تغییر است، بنابراین معلمان نیز می بایست در عرصه عمل، مطابق با نیاز روز جامعه و دانش آموزان، دانش خود را به‌روزرسانی کنند. ما در آموزش و پرورش ظرفیت های پژوهشگری ارزشمند زیادی داریم که باید با بسترسازی لازم و فراهم کردن فضای مناسب این پژوهشگری را به تمام بخش های آموزش و پرورش گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش باید جلودار تمام اقدامات و فعالیت‌های فرآیند تعلیم و تربیت باشد، گفت: امروز جمع شده ایم تا از فعالان حوزه پژوهش در سطوح معلمان و دانش آموزان تقدیر کنیم و قدردان تلاشگران این عرصه باشیم. دانش آموزان نیز در همه سطوح می توانند با تقویت روحیه پژوهشگری در این عرصه گام های قوی بردارند و با این اقدام موجب ارتقای مدرسه‌داری شویم که مستلزم نگاه علمی و پژوهشی توام با همدلی و هم‌فکری است و امیدواریم که موجب بالندگی هرچه بیشتر مدارس و فضای آموزشی شود.

پژوهش‌محوری، گامی مهم و موثر در مسیر جهاد تبیین

در ادامه این نشست، رضا عقیلی، رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران معلمان پژوهشگر را تلاشگران عرصه علم و دانش خواند و ابراز امیدواری کرد: با شبکه‌سازی مطلوبی برای ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش شهر تهران، پژوهندگی؛ به عنوان یک فرهنگ در مدارس تبیین و نهادینه شود.

وی پژوهش‌محوری را گامی مهم و موثر در مسیر جهاد تبیین برشمرد و گفت: کار پژوهشی معلمان پژوهنده و همچنین حرکت در مسیرمدرسه پژوهنده یک اقدام بسیار ارزشمند است، بنابراین هفته پژوهش با شعار «پژوهش و فناوری و ارتقا کیفیت آموزش و عدالت تربیتی» برگزار شده است.

عقیلی تصریح کرد: اگر نگاهی گذرا به اسناد بالادستی داشته باشیم در همه اسناد به موضوع پژوهش توجه ویژه شده است در سند تحول دولت نیز ذیل چرخش‌های تحولی به این موضوع پرداخته شده و همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب، یکی از عوامل مهم تحقق تمدن‌سازی و جامعه پردازی بحث تحقیق و پژوهش است که در این زمینه هدف گیری، هدف‌گذاری دقیق و نیازسنجی مرجعیت علمی، تحقیق و دشمن‌شناسی شش گام کلیدی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تحقیق است که باید برای پرداختن به آن اهتمام ویژه داشت.

در حاشیه این مراسم مسئولین حاضر، از نمایشگاه تالیفات و فعالیت‌های دانش آموزان و معلمان پژوهشگر، بازدید به عمل آوردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار