کاروانسرای شرکت نفت ارومیه در راستای حفاظت از آن مرمت می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بنای کاروانسرای شرکت نفت ارومیه که در میدان ولیعصر و کنار شرکت نفت ( ابتدای بلوار شهدا) قرار گرفته طی فرآیندی مرمت می شود.

کد مطلب: ۶۹۷۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا آذربایجان غربی، جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به رویکرد اداره کل در زمینه صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی که در راستای احیا و اعطا کاربری های متناسب و همسو با تفاهم نامه مشارکت در حفاظت و مرمت با مالک کاروانسرا منعقد و موضوع یاد شده به سازمان مرکزی جهت اختصاص ردیف بودجه لازم ارسال شده است .

وی بیان کرد: در همین راستا در پی جلسات متعدد شورای اداره کل و تصمیمات اخذ شده در باره این کاروانسرا، طراحی های لازم توسط مهندسین معمار انجام پذیرفته و کاربریهای قابل اعطائی به این بنا در قالب پیشنهادات چند گانه به صورت مجلد در مراحل نهایی آماده سازی بوده که پس از طرح مجدد در شورای فنی اداره کل و تایید نهایی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور جهت اجرا به مالک کاروانسرا ابلاغ می شود.

به گزارش خبرگزاری پاناآذربایجان غربی، در گزارش ثبتی، این اثر را کاروانسرایی از اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی می­ دانند( گزارش ثبتی کاروانسرای شرکت نفت 1380:4)، اما مشخص نیست این انتساب بر چه اساس و مبنایی بوده است؛ در سردر ورودی بنا ،اثری از کتیبه یا نوشته­ ای که به تاریخ ساخت، قدمت و یا نام بانی آن اشاره شده باشد، به چشم نمی­ خورد.

شباهت پلان این بنا با کاروانسرای شاه عباسی جلفا قابل توجه است ولی کاروانسرای جلفا در دوره صفوی ساخته شده است.

به هر حال این کاروانسرا برای مدتها خارج از محدوده شهر ارومیه و با فاصله چند صد متری از دروازه بالو، یکی از هفت دروازه ارومیه، واقع و در تصویر هوایی سازمان نقشه ­برداری کشور که در سال 1335 ه.ش تهیه شده،می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار