مشکلات فرهنگی عامل عقب ماندگی آذربایجان غربی از نظر سواد آموزی است

استاندار آذربایجان غربی گفت: مشکلات فرهنگی و اقتصادی مهمترین عامل در زمینه عقب ماندگی استان از نظر سواد آموزی بوده است.

کد مطلب: ۶۵۲۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت روز چهارشنبه در شورای پشتیبانی سواد آموزی آذربایجان غربی افزود: این استان از نظر برخورداری از نرخ سواد در سطح پایین و جزو استانهای آخر کشور است که باید تلاشهای مضاعفی در این زمینه انجام شود.

وی اضافه کرد: مشکلات فرهنگی و اقتصادی مهمترین عامل در زمینه عقب ماندگی استان از نظر سواد آموزی بوده است.

سعادت بیان کرد: داشتن سواد جزو حقوق شهروندی و نداشتن آن محرومیت از این حقوق است باید مردم استان را نسبت به این امر واقف کرد تا به حق خود دست یابند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: اسنادی در بنیاد ایرانشناسی استان موجود است که بیانگر وجود مدارس در آذربایجان غربی در چند صد سال پیش است که علاقه مردم این استان را به تحصیل نشان می کند.

فریدون سید مصطفوی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این شورا با بیان اینکه برآوردها بیانگر باسوادی 94 درصدی مردم استان است، گفت: با حمایتهای مقام عالی استان، آذربایجان غربی توانسته است در سالهای اخیر در زمینه ریشه کنی بیسواد عملکرد موفق و حتی بیش از حجم ابلاغی نیز داشته باشد به گونه ای که در ردیف استانهای برتر کشور قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به همت استاندار استان در این راستا در سازمان نهضت سواد آموزی کشور وی به عنوان یکی از استانداران موفق کشور معرفی شده است.

سید مصطفوی اضافه کرد: هم اکنون با توجه به سرشماری های انجام شده درصد کلی باسوادی استان رو به رشد نهاده و با رشد 3.2 درصدی به 82 درصددر گروه سنی 6 سال به بالا رسیده است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: با مبنا قرار دادن تعداد افراد بیسواد مطابق سرشماری سال 90 و فعالیتهای انجام گرفته در طی پنج سال گذشته تعداد بیسوادان در پایان سال گذشته 127 هزار و 235 نفر بود.

محمد رضا نجفی افزود: با بررسیهای انجام شده نرخ باسوادی استان هم اکنون در گروه سنی 10 تا 49 سال استان 90.74 درصد و در گروه سنی بالای 6 سال 82 درصد است.

وی گفت: در سال گذشته حدود 42 هزار و 600 نفر تحت پوشش سواد اموزی قرار گرفتند که در قالب دوره های مختلف و طرح های مختلف نسبت به باسواد شدن این افراد اقدام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار