منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با پانا:

تلاش تئاتر شهر، در خلق ایده های «فرهاد آئیش» شایان تقدیر است

حمیدرضا کاظمی پور، منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با پانا، پیرامون اثر جدید نمایشی فرهاد آئیش که با نام «چمدان» در مجموعۀ تئاتر شهر به روی صحنه رفته است، گفت: تلاش خوب مجموعۀ تئاتر شهر، در جهت خلق ایده های «فرهاد آئیش» شایان تقدیر است.

کد مطلب: ۴۶۶۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

حمیدرضا کاظمی پور، منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی-هنری پانا درباره نمایش «چمدان»، اثر «فرهاد آئیش» گفت: حکایت سرشکستگی، حیرانی، آشفتگی و گمگشتگی انسان امروز در دنیای پیرامون خود ظاهرا آن چیزی ست که فرهاد آییش در نمایش چمدان دستمایۀ کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به این که در این نمایش، انسان هایی به چشم می خورند که هرکدام با چمدانی در دست در دنیایی محبوس رها شده و هرکدام به نوعی در حال مهاجرت هستند، ادامه داد: این که این آدم ها از کجا آمده اند و قرار است به کجا بروند یا مقصد نهایی شان چیست شاید سوال بزرگ نمایش چمدان است که فرهاد آییش کوشیده است با طرح این سوال تلنگری در ذهن مخاطب خود ایجاد کند و اتفاقا اصلا هم قصد ندارد، پاسخی برای این پرسش در اجرا به مخاطب خود ارائه دهد.

کاظمی پور، در ادامه، ضمن تأکید بر این امر که بیشتر از هرچیز طرح سؤال و تامل در آن، آن چیزی ست که نویسنده اثر کوشیده است به آن بپردازد و مخاطبان خود را با آن درگیر نماید، اینکه این آدم هاکه هستند، هویت شان چیست، در اینجا چه می کنند و در آخر قرار است به کجا بروند و پایان حرکت شان به کجا ختم می شود، اظهار داشت: باید اذعان داشت نمایشنامه در ایده، اثری ست قابل تأمل و انتخاب «چمدان» و آدم هایی که هرکدام با چمدانی در دست به دنیایی ناشناخته پا می گذارند، نشان از هوشمندی فرهاد آییش در خلق اثر خود می باشد؛ اما متأسفانه باید گفت نمایشنامه در حد و اندازه همان ایده خوب باقی میماند و به هیچ وجه مخاطب خود را با یک درام تاثیر گذار مواجه نمی سازد.

این منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این گفتگو، تصریح کرد: فرهاد آییش بیش از آن که مارا با نمایشنامه ای منسجم، با تعلیق و پر کشمکش روبرو سازد با نمایشی آشفته و کولاژی از قطعاتی که چندان هم ماهرانه در کنار یکدیگر قرار نگرفته اند، مواجه می سازد، قطعاتی که به جرات می توان گفت با حذف برخی از آنها نه تنها آسیبی به ساختار نمایش چمدان نمی رساند بلکه با حذف آنها شاید کمک شایانی به اثر کرده و نمایش از ریتم و ضرباهنگ بهتری در اجرا برخوردار شود که این کار را می توان با حذف کامل اپیزود آغازین نمایش که بسیار کسل کننده، ساکن، بدون طراحی و میزانسن خلاق می باشد آغاز کرده و اثر را از مرگ حتمی در شروع نجات داد و قطعات دیگری ازین دست که در طول اجرا با آن مواجه هستیم و از جمله آنها می توان به دونفری که بعد از پایان اپیزود اول به جلوی پرده می آیند و انگار فقط قرار است به طرز ناشیانه ای مخاطب را سرگرم کنند تا دکور نمایش در پشت پرده آماده شود واز این گونه ضعف های بزرگ ساختاری که در اجرایی حرفه ای در مقیاس سالن اصلی تئاتر شهرو در اندازه های نام فرهاد آییش بسیار جای سوال دارد.

وی در ادامه، نمایش چمدان را برخلاف دارا بودن ایده ی بسیار خوب از جمله نمایش هایی دانست که اصلا مخاطب خود را با چالش های ذهنی نویسنده روبرو نمی سازد و گفت: از هم گسیختگی های ساختاری «چمدان» چه در متن و چه در اجرا، مخاطب را از روح اثر دور می سازد.

کاظمی پور در ادامه ضمن تأکید بر این امر که با تمامی این احوال نمایش چمدان از تک لحظه های ناب و خلاقی نیز برخوردار است، ادامه داد: کم لطفی است از کنار این تک لحظه ها بگذریم و به جرأت باید گفت که بازی خوب و یک دست بازیگران نمایش، فضاسازی و طراحی صحنه در خدمت اجرای اثر، لحظات خوب نمایشی و تلفیقی اثر از جمله مواردی ست که در طول اجرا به چشم می خورد اما متأسفانه استمرار پیدا نمی کند و در اندازۀ همان تک لحظه های خلاق باقی می ماند.

این منتقد در ادامه فضاسازی خوب ایجاد شده در سالن انتظار مجموعه تئاترشهر که نشان از تصمیم آییش برای درگیر کردن مخاطب خود قبل از شروع نمایش و ورود به سالن اجرا دارد قابل تأمل و توجه دانسته و ضمن احترام و خسته نباشید به گروه اجرایی نمایش چمدان، نیز خاطر نشان کرد: تلاش خوب مجموعه تئاتر شهر در قرار دارن فضای مناسب در اختیار فرهاد آییش جهت خلق ایده های خود در اجرا را نیز قابل تقدیر می دانم

.

به گزارش خبرنگار فرهنگی-هنری پانا، نمایش «چمدان» به کارگردانی فرهاد آئیش از ۲۰ بهمن ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است و تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد یافت.

بازیگران نمایش به ترتیب ورود به صحنه مائده طهماسبی، شقایق فراهانی، بهنام دارابی، حمیدرضا جدیدی، علیرضا زارع پرست، شبنم فرشادجو، رامین ناصرنصیر، خسرو پسیانی، نقی سیف جمالی، حمیدرضا نعیمی، بهناز نازی، مهسا طهماسبی، عرفان برزین، فرهاد آئیش، عزالدین توفیق، بای تنگ (bai teng) ، کتانه افشاری نژاد، سمن طهماسبی و سیاوش اسدی می باشند.

فرهاد آئیش در اجرای این نمایش از اجرای صرف یک نمایش فراتر رفته است، بر این اساس همزمان با اجرا «پویا آریان‌پور» ویدئو اینستالیشنی را در محوطه انتظار سالن اصلی تئاترشهر ارائه می‌کند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار