اوپک عرضه نفت خام در بازارهای جهانی را مطلوب ارزیابی کرد

خبرگزاری پانا : اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود از وجود نفت خام کافی در بازارهای جهانی با وجود اختلال در عرضه نفت لیبی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، این سازمان روز گذشته (سه شنبه ١٩ شهریور) در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: با وجود افت شدید نفت خام لیبی و پیش بینی درباره کاهش سهم اوپک از عرضه جهانی نفت در سال ٢٠١٤ به دلیل رشد برداشت نفت از ذخایر شیل اویل آمریکا و دیگر پروژه های تولید کنندگان غیر عضو اوپک، عرضه نفت خام در بازارهای جهانی شرایط مطلوبی داشته است.

اوپک در تازه ترین گزارش خود پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام در نیمه دوم و سوم سال ٢٠١٣ را نسبت به برآورد پیشین خود (ماه اوت) افزایش داد، همچنین پیش بینی این سازمان برای رشد تقاضای جهانی نفت خام در کل سال جاری نسبت به برآورد پیشین افزایش یافت.

اوپک پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت خام در کل سال جاری میلادی با افزایش روزانه ٨٢٠ هزار بشکه به ٨٩ میلیون و ٧٤٠ هزار بشکه در روز می رسد که نسبت به برآورد پیشین تنها روزانه ٣٠ هزار بشکه رشد نشان می دهد.

این ارزیابی نشان می دهد تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماه نخست ٢٠١٣ روزانه ٨٨ میلیون و ٨٦٠ هزار بشکه و در سه ماه چهارم روزانه ٨٨ میلیون و ٩٣٠ هزار بشکه بوده است، همچنین پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت خام در سه ماه سوم و چهارم ٢٠١٣ به ترتیب به روزانه ٩٠ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه و ٩٠ میلیون و ٩٢٠ هزار بشکه در روز برسد.

برآوردهای اوپک نشان می دهد تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٤ میلادی با افزایش روزانه یک میلیون و ٤٠ هزار بشکه به ٩٠ میلیون و ٧٧٠ هزار بشکه در روز می رسد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت پیش بینی درباره نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ٢٠١٣ و ٢٠١٤ را در همان سطح ٢,٩ درصد و ٣.٥ درصد بدون تغییر حفظ کرد.

اوپک در این برآورد رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی را ١,٧ درصد پیش بینی کرد در حالی که این رقم در برآورد پیشین ١.٦ درصد بود و این رقم برای سال ٢٠١٤، ٢.٥ درصد اعلام شد.

بر اساس این ارزیابی، نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی به ٧,٦ تا ٧.٧ درصد می رسد، و این رقم در سال ٢٠١٤ ثابت در همین سطح تثبیت می شود.

برآوردهای اوپک نشان می دهد تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در سال جاری میلادی به میانگین روزانه ٢٩ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه می رسد که این رقم نسبت به برآورد پیشین ثابت مانده است اما نسبت به سال گذشته روزانه ٥٠٠ هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در سال آینده میلادی به روزانه ٢٩ میلیون و ٦١٠ هزار بشکه می رسد، در حالی که این رقم نسبت مقدار پیش بینی شده درباره تقاضای برای نفت خام اعضای اوپک در سال جاری روزانه ٣٢٠ هزار بشکه افت نشان می دهد.

ارزیابی ماه گذشته اوپک از افت روزانه ٢٦٠ هزار بشکه ای تقاضا برای نفت خام این سازمان در سال ٢٠١٣ سازمان نسبت به سال ٢٠١٢ خبر داده بود.

این ارزیابی نشان می دهد تولید روزانه نفت کشورهای غیر عضو اوپک امسال با روزانه یک میلیون و ٨٠ هزار بشکه رشد به ٥٤ میلیون بشکه خواهد رسید.

اوپک پیش بینی می کند عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در سال آینده میلادی با افزایش روزانه یک میلیون و ٢٢٠ هزار بشکه به ٥٥ میلیون و ٢١٠ هزار بشکه می رسد.

گزارش ماهانه اوپک نشان می دهد با وجود بروز اختلال هایی در عرضه نفت خام، سطح ذخیره سازی های نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی) همچنان برای پاسخگویی به تقاضای نفت در حدود دو ماه آینده کافی است.

بر اساس این ارزیابی، ذخیره سازی های نفت خام کشورهای عضو او یی سی دی برای پاسخ گویی به تقاضای نفت خام برای ٥٨,٥ روز آینده کافی است و این رقم بالاتر از سطح عادی خود قرار دارد و نشان می دهد که نفت کافی در بازار موجود است.

میانگین بهای سبد نفتی اوپک در ماه اوت با سه دلار و هفت سنت افزایش به ١٠٧ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که این رقم در ماه ژوئیه ١٠٤ دلار و ٤٥ سنت برای هر بشکه بود.

بهای سبد نفتی اوپک در ٩ سپتامبر به ١١١ دلار و ٣٩ سنت برای هر بشکه رسیده بود که نسبت به میانگین ماه اوت سه دلار و ٨٧ سنت برای هر بشکه افت نشان می دهد.

ارزیابی های اوپک نشان می دهد میانگین بهای نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه اوت با سه دلار و ٣١ سنت افزایش به ١١١ دلار و ٢٧ سنت برای هر بشکه رسیده است، در حالی که بهای نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در دوره مورد بررسی با دو دلار و چهار سنت افزایش به میانگین ١٠٦ دلار و ٥٥ سنت برای هر بشکه رسید.

بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در ماه اوت به ٣٠ میلیون و ٢٣٤ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ژوئیه، روزانه ١٢٣ هزار و ٩٠٠ بشکه رشد نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوپک همچنان با وجود اختلال در عرضه نفت خام لیبی بیشتر از سطح تقاضا برای نفت خام اعضای این سازمان تولید می کند.

بر پایه گزارش این خبرگزاری، ارزیابی دبیرخانه اوپک نشان می دهد با توجه به رشد عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک، این سازمان می تواند یک سال چالش برانگیز پیش رو داشته باشد به طوری که نگه داشتن سقف تولید در سطوح بالا بدون ریسک افت قیمت های جهانی نفت خام به سطوح پایین تر از ١٠٠ دلار برای هربشکه برای اعضای این سازمان دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام عربستان در ماه اوت با رشد روزانه ١٨٨ هزار و ٥٠٠ بشکه افزایش نسبت به ماه ژوئیه به ٩ میلیون و ٩٦٠ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که گزارش وزارت نفت عربستان نشان می دهد تولید این کشور در ماه گذشته میلادی با روزانه ١٥٦ هزار بشکه رشد به ١٠ میلیون و ١٩٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

آمار منابع ثانویه همچنین نشان می دهد تولید نفت خام عراق در دوره مورد بررسی با افزایش روزانه ١٣٢ هزار و ٨٠٠ بشکه به سه میلیون و ١٣٦ هزار بشکه رسیده است, در حالی که گزارش مستقیم وزارت نفت عراق از رشد ٢٣٥ هزار بشکه ای تولید این کشور در ماه اوت نسبت به ماه پیش از آن و رسیدن به سه میلون و ٢٠٧ هزار بشکه حکایت دارد.

گزارش ماهانه اوپک حاکی از آن است که تولید نفت خام لیبی در پی ادامه حرکت های اعتراضی در تاسیسات و پایانه های نفتی این کشور در ماه اوت با کاهش شدیدی رو به رو بوده است به طوری که تولید نفت خام این کشور آفریقای شمالی در این ماه با کاهش روزانه ٤٧٧ هزار و ٧٠٠ بشکه به ٥٢٩ هزار بشکه در روز رسیده است.

گزارش های مستقیم ارسالی از سوی وزارت نفت و گاز لیبی به دبیرخانه اوپک نیز نشان می دهد تولید نفت خام این کشور در ماه گذشته میلادی با کاهش روزانه ٦٤٤ هزار و ٨٠٠ بشکه کاهش به تنها ٥٩٧ هزار بشکه در روز رسیده است.

اعضای اوپک در نشست ١٦٣ این سازمان (١٠ خرداد) در وین اتریش تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را تثبیت کنند.

نشست بعدی اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید نفت این سازمان چهارم دسامبر سال جاری میلادی (چهارشنبه ١٣ آذر ١٣٩٢) در وین اتریش برگزار می شود.
گزارش دبیرخانه اوپک نخستین ارزیابی از چشم انداز عرضه و تقاضای جهانی نفت خام در ماه جاری میلادی به شمار می رود و زودتر از گزارش های اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی منتشر شده است. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز روز گذشته پس از گزارش اوپک منتشر شد و گزارش آژانس نیز فردا ( پنج شنبه ٢١ شهریور) منتشر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار