معاون پرورشی و تربیتبدنی منطقه ۱۱ گفت:
نقص ارتباطی و یادگیری اجتماعی از مهمترین مشکلات دانشآموزان در پساکرونا است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیتبدنی منطقه ۱۱ به اختلالات روحی و روانی ناشی از انزوای دانشآموزان و خانوادهها در دوره پساکرونا اشاره کرد و نقص ارتباطی و یادگیری اجتماعی به دلیل کاهش ارتباطات با همسالان و دوری از مدرسه را از مهمترین آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان عنوان کرد.
غلامعلی عنایت مهر، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۱ در گفت و گو با پانا گفت: شیوع کرونا و تغییر زیست بوم آموزشی و پرورشی و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه و برگزاری کلاس ها به صورت مجازی، آسیب های اجتماعی زیادی را به جامعه وارد کرده است، زیرا انسان ها بالطبع اجتماعی هستند و ضرورتا برای رفع نیازهای خود باید با افراد جامعه در ارتباط باشند، ولی خانه نشینی در دوره کرونا باعث انزوا و گوشه گیری دانش آموزان و خانواده ها از جامعه شد و از این رو در پساکرونا با آسیب های اجتماعی زیادی مواجه هستیم.
عنایت مهر افزود: آسیب های اجتماعی در دانش آموزان را می توان به چهار دسته مشکلات خلقی، مشکلات اضطراب و استرس، مشکلات ارتباطی و مهارتی و اختلالات یادگیری تقسیم کرد.
وی با اشاره به مشکلات خلقی در دانش آموزان عنوان کرد: احساس تنهایی و نداشتن دوست، احساس کسالت و بی حوصلگی، افسردگی و غم زدگی، ناامیدی نسبت به آینده، تنهایی و خستگی روحی دانش آموزان بویژه در خانواده هایی که والدین هر دو شاغل هستند، پرخاشگری، ترس و اضطراب فراگیر و ترس از مدرسه بویژه در کودکان دوره اول ابتدایی و استرس بیش از اندازه در کلاس های درس و پاسخگویی به معلم در هنگام برگزاری آزمون ها از آسیب هایی است که دانش آموزان را در پساکرونا به شدت تهدید می کند.
عنایت مهر تأکید کرد: آسیب های اجتماعی پساکرونا صرفا به مشکلات خلقی و استرس محدود نمی شود، بلکه مهارت های زندگی و یادگیری کودکان و نوجوانان را هم تحت تأثیر قرار داده است و نقص ارتباطی و یادگیری اجتماعی به دلیل کاهش ارتباطات با همسالان و دوری از مدرسه و در مقابل دسترسی مداوم به شبکه ها و صفحات مجازی و گوشه گیری به دلیل وابستگی به فضای مجازی اثرات جبران ناپذیری بر جسم و جان دانش آموزان به جای گذاشته است. عنایت مهر با اشاره به اینکه شرکت در فعالیت ها و مسابقات گروهی و انفرادی همواره نقش مؤثری در تقویت باورها و مهارت افزایی و رشد شخصیتی دانش آموزان دارد خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد از تلفن همراه و بودن در فضای مجازی و عدم معاشرت با دوستان و خویشاوندان نوعی عدم خودکنترلی و عدم تمرکز برای یادگیری در دانش آموزان ایجاد کرده است که باید در دوران پساکرونا و حضور مجدد دانش آموزان در مدرسه به این آسیب ها توجه ویژه ای داشته باشیم و به صورت ریشه ای با همکاری مشاوران به رفع این آسیب ها بپردازیم.
ارسال دیدگاه