سازمان جهانی بهداشت:

«آبله میمونی» را می‌توان متوقف کرد

تهران (پانا) - دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت ویروس جدید «ام پاکس» (آبله میمونی) را می‌توان متوقف کرد و تحت کنترل قرار داد.

کد مطلب: ۱۴۹۶۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
«آبله میمونی» را می‌توان متوقف کرد

«تدروس آدهانوم قبریسوس» در نشستی با اعضای سازمان جهانی بهداشت، یک آژانس مرتبط با سازمان ملل، گفت: این شیوع جدید ام پاکس را می توان کنترل و متوقف کرد.

وی افزود: انجام این کار مستلزم اقدام هماهنگ بین آژانس‌های بین‌المللی و شرکای ملی و محلی، جامعه مدنی، محققان و تولیدکنندگان و کشورهای عضو است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار مورد تایید شده ابتلا به ام پاکس از زمان شروع شیوع جهانی آن در سال ۲۰۲۲ به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است، همچنین از افزایش بی سابقه موارد ابتلا به این بیماری در آفریقا خبر داد.

او گفت: اکنون انتقال در جمهوری دموکراتیک کنگو با ۹۰ درصد موارد گزارش شده در سال ۲۰۲۴ متمرکز شده است. تنها در سال جاری بیش از ۱۶ هزار مورد مشکوک - از جمله ۵۷۵ مورد مرگ – ناشی از این بیماری در این کشور وجود داشته است.

به گزارش آناتولی، تدروس با بیان اینکه چگونه شیوع این ویروس به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی اعلام شد، گفت ماه گذشته مواردی از سویه Clade ۱b از ویروس نه تنها از بوروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا که همسایه کنگو هستند، گزارش شده است بلکه تایلند و سوئد هم که قبلاً مواردی در آنها گزارش نشده بود، موارد ابتلا به این بیماری را ثبت کردند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت و شرکای آن یک برنامه آمادگی و واکنش استراتژیک جهانی برای مقابله با شیوع ویروس ام پاکس را از طریق تلاش‌های هماهنگ جهانی، منطقه‌ای و ملی ایجاد کرده‌اند، گفت: این طرح بر اجرای راهبردهای نظارت و واکنش جامع، پیشرفت تحقیقات و دسترسی عادلانه به اقدامات متقابل پزشکی، به حداقل رساندن انتقال انسان و دام و توانمندسازی جوامع برای مشارکت فعال در پیشگیری و کنترل شیوع بیماری تمرکز دارد.

به گفته متخصصان بهداشتی، فردی که به ام پاکس آلوده شده است طی ۲ تا ۱۹ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم را نشان می‌ دهد.

به گفته متخصصان سازمان جهانی بهداشت، ام پاکس باعث ایجاد بثورات و علائم شبیه آنفلوآنزا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار