کارشناس محیط زیست در گفتوگو با پانا؛
سهم دانشآموزان در ایدهپردازیهای محیطزیستی؛ مشارکت دانشآموزان باید نهادینه شود
تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه آموزشهای لازم برای حفظ محیط زیست باید از سنین کودکی و نوجوانی آغاز شود، گفت دانشآموزان سهم مهمی در زمینه ایدهپردازیها دارند و میتوانند در آینده بهترین مدیران در عرصه محیط زیست باشند.
محمد حیدری در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت آموزشهای محیط زیستی به دانشآموزان اظهار کرد: «اکنون پسماند یکی از معضلات اصلی محیط زیست در کشور است و پانزده سال از تصویب قانون مدیریت پسماند در کشور میگذرد. در این مدت اقدامات زیادی برای فرهنگسازی در زمینه پسماند صورت گرفته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و توجه ویژهای را میطلبد زیرا برای مدیریت بهینه پسماند نیاز است که از سنین کودکی و نوجوانی آموزشهای لازم برای حفظ محیط زیست بهویژه تفکیک پسماند از مبدا و کاهش مصرف پلاستیک داده شود.»
وی با بیان اینکه دانشآموزان بهترین یاوران برای حفظ محیط زیست کشور هستند، گفت: «با آموزش صحیح دانشآموزان، آنها میتوانند بهترین ایدهها را جهت مدیریت پسماند و سایر حوزههای دیگر محیط زیست ارائه دهند کافی است فقط آموزش به شکل صحیح و بههنگام انجام شود.»
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: «کودکان در سنی هستند که هر نوع آموزشی برای آنها نتایج موثری خواهد داشت بنابراین بهتر است این آموزشها و برنامهریزیهای کلان در حوزه محیط زیست انجام شود. البته آموزشها باید سرگرمکننده و جذاب باشد تا دانشآموزان که کودکان و نوجوانان کشور را تشکیل میدهند در امور مشارکت کنند.»
وی با اشاره به سهم دانشآموزان در ایدهپردازی در حوزه محیط زیست گفت: «دانشآموزان سهم مهمی در این زمینه دارند و میتوانند در آینده بهترین مدیران در عرصه محیط زیست باشند. همراهسازی دانشآموزان در مدیریت پسماند یکی از الگوهای موفقی است که در شهر اصفهان اجرا شد و توانست مشارکت دانشآموزان را در این بخش نهادینه کند.»
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال در زمینه مدیریت پسماند، میتوان تفکیک پسماندهای تر و خشک را در مدرسه به دانشآموزان آموزش داد و در مسیر تفکیک از ایدههای آنها نیز استفاده کرد. با اجرای آن علاوه بر اینکه مفاهیم آموزشی و رفتاری در بین دانشآموزان منتقل میشود، کار تفکیک پسماند از مبدا در مدرسه انجام شده و دانشآموزان ایدهها را به منزل میبرند و در نهایت این مساله موجب فرهنگسازی میان خانوادهها نیز میشود.»
حیدری تاکید کرد: «هرگونه برنامهریزی آموزشی و محتواسازی و تهیه ابزار برای مشارکت دانشآموزان بینتیجه نخواهد بود و به مرور زمان آثار مثبت خود را در سطح فردی و خانواده نشان خواهد داد.»
ارسال دیدگاه