ابراهیم‌زاده، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

لزوم استفاده از ایده‌های راهبردی دانش‌آموزان برای حفظ محیط‌زیست

تهران (پانا) - کارشناس محیط زیست با تاکید بر لزوم استفاده از ایده‌های راهبردی دانش‌آموزان برای حفظ محیط‌زیست گفت دانش‌آموزان بهترین قشری هستند که می‌توان فرهنگ حفاظت از محیط زیست را در آن‌ها تقویت کرد و می‌توان ارزش‌ها و دیدگاه‌های مورد نیاز را برای حفاظت از طبیعت در آن‌ها پرورش داد تا دانش‌آموزان نیز در آینده به ایده‌پردازان و برنامه‌ریزان برای حفظ طبیعت تبدیل شوند.

کد مطلب: ۱۲۹۹۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم استفاده از ایده‌های راهبردی دانش‌آموزان برای حفظ محیط‌زیست

جواد ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه دانش‌آموزان در دنیای امروز باید با طبیعت و دغدغه‌های محیط زیست آشنا باشند، اظهار کرد: «دانش‌آموزان باید بدانند آسایش در زندگی امروز به این بستگی دارد که محیط‌زیستی سالم داشته باشیم و این آسایش با حل مشکلات زیست محیطی به دست می‌آید.»

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کشور با بحران‌های مختلف زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: «تاکنون کارشناسان و دغدغه‌مندان زیادی در حوزه محیط زیست نسبت به مسایل و مشکلات زیست‌محیطی هشدار داده‌اند. دانش‌آموزان باید این آگاهی را به‌دست آورند که برخی مشکلات زیست‌محیطی قابل جبران نیست و این آموزش‌ها باید از سوی والدین، دبیران مدرسه و مدیران نظام آموزشی به آن‌ها ارائه شود.»

وی با تاکید بر اینکه حل معضلات زیست‌محیطی نیازمند عزمی ملی برای تقویت فرهنگ حفاظت از محیط زیست است، گفت: «دانش‌آموزان بهترین قشری هستند که می‌توان این فرهنگ را در آن‌ها تقویت کرد تا از محیط زیست آگاه شوند. می‌توان ارزش‌ها و دیدگاه‌های مورد نیاز را برای حفاظت از طبیعت در آن‌ها پرورش داد تا دانش‌آموزان نیز در آینده به ایده‌پردازان و برنامه‌ریزان برای حفظ طبیعت تبدیل شوند.»

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه یک دانش‌آموز آگاه در حوزه محیط زیست می‌تواند خود را مسئول حفظ و حمایت از محیط زیست بداند، گفت: «بهترین شیوه در آموزش محیط زیست نیز، نهادینه‌کردن آموزش‌های مورد نیاز از دوران کودکی و نوجوانی است.»

این کارشناس حوزه محیط زیست درخصوص ایده‌های دانش‌آموزی در این حوزه توضیح داد: «آموزش‌هایی که در بخش محیط زیست به دانش‌آموزان داده می‌شود باید جذابیت‌های لازم را داشته باشد. به عنوان نمونه می‌توان گفت که تشویق دانش‌آموزان به استفاده از دوچرخه یکی از ایده‌هایی است که می‌تواند اجرا شود و در برخی مدارس نیز حتی دانش‌آموزان با مدیر مدرسه صحبت کردند تا از حیاط آن مدرسه برای پارکینگ استفاده شود. این مساله به دانش‌آموز یاد می‌دهد که چگونه در حفظ هوای سالم کمک‌کننده باشد.»

وی ادامه داد: «‌دانش‌آموزانی هستند که دغدغه حفظ محیط زیست را از خانواده فرا گرفته‌اند و ایده‌های خود را به مدرسه می‌برند. اینجا نیاز است که کادر مدرسه نیز از این ایده‌ها استفاده کند و سایر دانش‌آموزان نیز استقبال کنند. مدیریت بهینه پسماند و صرفه‌جویی در آب دو موردی است که می‌توان برنامه‌هایی برای آن طراحی کرد و دانش‌آموزان را در زمینه اجرای آن ترغیب کرد. به عنوان مثال می‌توان در مدارس سطل‌های زباله تر و خشک را توزیع کرد و به دانش‌آموزان توصیه کرد که حتما زباله‌های خود را تفکیک کنند. یا اینکه دانش‌آموزان را در پاک‌سازی محیط کلاس دخیل کرد که این مساله به دانش‌آموز یاد می‌دهد محیط‌ زندگی باید تمیز باشد و او می‌تواند از این پاکیزگی لذت ببرد.»

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: «همچنین اکنون که آموزش‌ها در مدارس بعد از دو سال، حضوری شده است و اردوهای دانش‌آموزی نیز برقرار خواهد شد، بهتر است در آن دسته از اردوهای دانش‌آموزی که در طبیعت برگزار می‌شود، به کاشت نهال نیز توجه شود و با اصول صحیح این مساله به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار