متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی در گفت‌وگو با پانا:

لزوم تقویت محتوای کتب درسی در زمینه تالاب‌ها؛ شبکه تالابی دانش‌آموزان تشکیل شود

تهران (پانا) - مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن تاکید بر اینکه باید محتوای کتب درسی در زمینه محیط‌زیست و تالاب‌ها باید تقویت شود، روش‌هایی را برای افزایش مشارکت دانش‌آموزان برای حفاظت از محیط‌زیست و به‌طور ویژه تالاب‌ها ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تقویت محتوای کتب درسی در زمینه تالاب‌ها؛ شبکه تالابی دانش‌آموزان تشکیل شود

علی ارواحی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت آگاهسازی دانش‌آموزان درباره وضعیت تالاب‌های کشور اظهار کرد: «یکی از خدماتی که تالاب‌ها دارند موضوع آموزش و تحقیقات است. یعنی تالاب‌ها می‌توانند بستری را فراهم کنند که هم زمینه آموزش را فراهم کند و هم می‌تواند بستر مناسبی برای تحقیقات و پژوهش در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی باشد اما اینکه به چه شکل روی مخاطبان دانش‌آموز هدف‌گذاری شود قدم اول این است که حوزه‌های اثرگذاری دانش‌آموزان شناسایی شود.»

متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی افزود: «موضوع اصلی که در تالاب‌ها با آن روبه‌رو هستیم گروه‌های مختلف بهره‌برداری هستند که در رقابت باعث می‌شوند منابع تالاب‌ها از بین بروند. برای نمونه کشاورزان، شیوه‌های دامداری، برداشت نی وجود دارد که اگر هر کدام از این بهره‌برداری‌ها به شکل غیراصولی و بی‌رویه اتفاق بیفتد، می‌تواند به تالاب‌ها آسیب بزند و نیاز است که دانش‌آموزان از این گروه‌های بهره‌بردار آگاه باشند. در واقع یکی از حوزه‌هایی که دانش‌‌آموزان می‌توانند بر روی آن اثرگذار باشند این است که سفیرهایی برای حوزه محیط زیست در خانواده باشند و بتوانند بر این شکل بهره‌برداری تاثیر بگذارند.»

ضرورت برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی با موضوع محیط زیست

وی ادامه داد: «اما به چه شکل می‌توان این موقعیت را برای دانش‌آموز فراهم کرد، باید گفت جشنواره‌های دانش‌آموزی مختلفی از جمله خوارزمی وجود دارد که دانش‌آموزان در آن حضور دارند. شاید یکی از مکانیسم‌هایی که بشود دانش‌آموزان را معرفی کرد، برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی برای معرفی ابتکارات دانش‌آموزان در حفاظت از تالاب و حفاظت از محیط زیست باشد. در این زمینه سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند سالانه جشنواره‌هایی را برای ابتکاراتی که دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌ دارند، برگزار کند و از دانش‌آموزان حمایت کند.»

ارواحی گفت: «یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به مشارکت جمعی دانش‌آموزان منجر شود نمونه‌ای از مدارس تالابی است. مدارس تالابی به این معنی که تالاب‌ها در کنار محتوای عمومی دروس، می‌توانند نوعی کارگاه آموزشی و عملی برای دانش آموزان باشند. البته لازم است که همزمان آموزگاران در آموزش و پرورش هم بتوانند آموزش ببینند. اگر درباره طبیعت و اهمیت طبیعت به دانش‌آموز درس داده شود و دانش‌آموز در طبیعت به طور عملی تاثیرات تخریب طبیعت در زندگی انسان را ببیند. ببیند وقتی تالابی تخریب می‌شود چگونه منجر به ریزگرد می‌شود و مواردی این‌چنینی، خیلی کمک کننده‌تر است تا اینکه فقط در محتوای تئوری دروس بخواهد درباره اهمیت تالاب‌ها بخواند.»

شبکه تالابی دانش‌آموزان تشکیل شود

متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی در ادامه شبکه تالابی دانش‌آموزان را یکی دیگر از موارد مشارکت دانش‌آموزان برای حفظ تالاب‌ها عنوان کرد و گفت: «دانش‌آموزان در استان‌ها که به موضوع تالاب‌ها و حفظ محیط‌زیست علاقمند هستند، باید حمایت شوند و فضایی فراهم شود تا دانش‌آموزان تالابی بتوانند باهم ارتباط داشته باشند. ایده‌هایی که برای حفاظت تالاب توسط این گروه مهم شناسایی می‌شود خیلی مواقع می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و دانش‌آموزان می‌توانند از ایده‌های یکدیگر استفاده کنند.»

همکاری‌های محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش تقویت شود

وی یادآور شد: «تاکنون کمپین‌ها یا مسابقاتی در زمینه نقاشی تالاب برگزار شده است اما کافی نیست و لازم است توسعه پیدا کند و همزمان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش نشست‌هایی را برای تقویت همکاری‌های خود برای حفظ محیط زیست و به‌طور ویژه حفظ تالاب‌ها داشته باشند و محتوای کتب درسی تقویت شود.»

مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درباره برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در مناطقی که تالابی وجود ندارد نیز گفت: «در مناطقی که ممکن است تالاب به شکل طبیعی وجود نداشته باشد، تالاب‌های انسان‌ساخت یا مصنوعی وجود دارد که بستری برای آموزش است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. در کشور بیش از 143 تالاب وجود دارد. در فاصله کمی از تهران نیز تالاب صالحیه و تالاب‌های استان‌ قم وجود دارد که دسترسی را فراهم می‌کند و با سفر یک‌روزه، دانش‌آموزان تهرانی می‌توانند تالاب را از نزدیک ببینند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار