احتمال تفاهم‌ وزارت‌خانه‌های آموزش‌و‌پرورش و کار برای آموزش ۵هزار معلم کارآفرین

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آْموزش و پرورش برای آموزش ۵ هزار معلم کارآفرینی خبر داد.

کد مطلب: ۹۷۶۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
احتمال تفاهم‌ وزارت‌خانه‌های آموزش‌و‌پرورش و کار برای آموزش 5هزار معلم کارآفرین

رحیم سرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع "آیا مدارس، کارآفرین تربیت می‌کنند" روی آنتن رفت گفت: «باید بپرسیم آیا اصولا مکانیک و جوشکار ماهر وجود دارد. سال‌هاست این فرایند و سوال ادامه دارد و کسی نیست که بگوید لباسی تن این پادشاه نیست. نکته مهمی است که می‌توانیم از دانش‌آموز وارد شده به دوره دبستان که تا پایان دوره یازدهم درس می‌خواند هرچیزی بسازیم اما این افراد توانمندی مهارتی ندارند. من منظورم نظام آموزشی اکنون نیست ما از ابتدا سنگ بنا را اشتباه گذاشتیم.»

سرهنگی افزود: «این هزینه سالانه در کشور می‌شود و به نظر وقت دانش‌آموزان در سر کلاس تلف می‌شود. پدر مادرهایی که برایشان مهم است اجازه نمی‌دهند بچه‌ها به مدرسه بروند این موضوع خیلی تلخ است. اگر در مدارس مهارت زندگی به بچه‌ها یاد می‌دادیم دلم نمی‌سوخت. ما در مدارس چیزی به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهیم باید یادگیری آنان در کلاس درس مهارت‌های ساده و پیچیده مانند کارآفرینی باشد اما این موضوع محال است.»

او در پاسخ به اینکه برای آموزش ۷ هزار معلم چه کاری می‌توانید انجام دهید گفت: «ما ۵ هزار معلم کارآفرین و تسهیل‌گر را آموزش می‌دهیم. این آموزش از نظر محتوا خواهد بود چراکه توان این کار را داریم اما یک تفاهم‌نامه این موضوع را شکل می‌دهد. پیش‌نویس این تفاهم‌نامه اکنون در دفتر معاونت متوسطه آموزش و پرورش در حال بررسی است. در کارآفرینی ما قائل به معنای ارزشیابی به معنی نمره نیستیم ارزشیابی باید حتما حذف شود.»

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار کارآفرین را فرد نوآوری دانست که کسب و کار متفاوت انجام می‌دهد و ارزش‌آفرین است. او افزود: «در کلاس‌های کارآفرینی و مهارت‌محور باید رفتار دانش‌آموز تغییر کتد. اینجا معلم‌محور نیست. سبک کلاس دانش‌محور و معلم تسهیل‌گر است. براساس تئوری‌های یادگیری باید ببینیم دانش‌آموز آن چیزی که اسمش مهارت است را از کجا یاد گرفته است. یادگیری مبتنی‌ بر تجربه است. چرخه‌ای که باید کامل شود یک چتر نظری است که دانش‌آموز نوآوری را بفهمد که از کجا شکل می‌گیرد.»

سرهنگی گفت: «عده‌ای می‌گویند نوآوری از تحلیل بیرون می‌آید اما واقعا اینطور نیست نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می‌آید. همانطور که از کتب دینی و بینش انسان بااخلاق نتوانستیم بیرون بیاوریم از دل کتاب کارآفرینی هم با این سبک کارآفرین بیرون نمی‌آید.»

او افزود: «باشگاه نوآورانه در ۵ استان راه‌اندازی شده است و برای پیش بردن نوآوری و خلاقیت با به انجام رساندن تفاهم‌نامه ۵ هزار مربی را در قالب‌بندی اضافه می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار