در آئین رونمایی از پروژه نماد تاکید شد؛
وزیر آموزش و پرورش: مهمترین عامل توانمندسازی پروژه نماد نیروی انسانی است
مدرسهای که دیوار و حیاط و فضا و تجهیزات ندارد نمیتواند مکان اصلی تعلیم و تربیت باشد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش مهمترین عامل توانمندسازی پروژه نماد را هم نیروی انسانی دانست و تاکید کرد مدرسهای که دیوار آن خراب است زمین مناسب ندارد نمیتواند مکان اصلی تعلیم و تربیت و اجرای چنین طرحهایی باشد.
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در آئین رونمایی طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان، والدین و کارکنان و طرح سامانه جامع مراقبتهای روانی اجتماعی دانش آموزان (نماد) که بعد از ظهر امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: «بسیار خوشحالم که با تلاش همه پیشینیان و همکاران فعلی این طرح امروز گامی جدی برای مواجهه هوشمندانه و آگاهانه و عالمانه با این موضوع برداشته میشود . نماد شاید یکی از معدود طرحهایی است که در کشور ما توانسته است همگرایی بین دستگاههای مختلف را در یک موضوع مشترک داشته باشد شاید بتوان اعتراف کرد موفقیت این طرح در گرو ائتلاف همین دستگاهها است که خواستهاند این موضوع را جلو ببرند.
بطحایی ادامه داد: «مهمترین ویژگی این اقدام جدید آن است که توانسته فعالیتهای نسبتاً پراکندهای که وجود دارد را در کنار هم و در یک راستا قرار دهد حتماً از این همگرایی آثار مثبتی را شاهد خواهیم بود که هر کدام بهتنهایی نمیتوانستند داشته باشند.»
او بر توانمندسازی دانش آموزان، خانوادهها و معلمان در مواجهه با آسیبهای اجتماعی بهعنوان یک معضل خطرناک تأکید کرد و گفت:« اگر از این موضوع غفلت کنیم آینده را با خطر مواجهه میکنند توانمندسازی آثار زیادی میتواند بر جا بگذارد اما شرط اصلی توانمندسازی در همه زمینهها آن است که نیروی انسانی علاقهمند ، باانگیزه و کارامد داشته باشیم مطمئناً حرف اصلی را برای موافقت همه این طرحها نیروی انسانی میزند.»
بطحایی مهمترین عامل توانمندسازی پروژه نماد را هم نیروی انسانی دانست و گفت:«ما در حوزه فضا و تجهیزات هم متأسفانه با محدودیتهای فراوانی مواجه هستیم. که اگر اهمیتی بیشتر از نیروی انسانی نداشته باشند مسلماً از آن هم کمتر نیست،فضاهای آموزشی که مکان اجرای چنین طرحهایی هستند نتایج زیادی دارند . مدرسهای که دیوار آن خراب است زمین مناسب ندارد نمیتواند مکان اصلی تعلیم و تربیت و اجرای چنین طرحهایی باشد.»
وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد زمینههای مورد نیاز برای توانمندسازی تأکید کرد و گفت: «آموزش و پرورش یک شبکه تعاملی بین ذینفعان خود ایجاد کرده است از طریق این شبکه هم خانوادهها ، هم مجموعه آموزش و پرورش، معلمان و همه ذینفعان میتوانند حرفهایشان را راحت باهم در میان بگذارند.آموزش و پرورش امروز میخواهد بگوید آموزش و توانمندسازی برای خانوادهها هم الزامی است.»
او ادامه داد:«همانطور که میگوییم باید معلمان و دانش آموزان و همکاران دارای یکسری توانمندیها باشند خانوادهها هم باید همین طور باشند. این توانمندیها نباید دل بخواهی باشد انها همپای مدرسه باید این توانمندیها را در خود ایجاد کنند و به این ترتیب میخواهیم یک چرخش در مدرسه داشته باشیم و مدرسه به یک محل پرورشی و تربیتی و محل پرورش مهارتهای فردی و اجتماعی دانش آموزان تبدیل شود.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «من صراحتاً میگویم که انگیزه نیروی انسانی و تواناییهای او باوجود فضاهای آموزشی نسبتاً مناسب و کارگاههای موردنیاز ضروری است تا زمانی که مدام دور هم جمع شویم و بگوییم وزیر این کار را کرد و غیره هیچ اتفاقی نمیافتد بلکه باید این رویکردها اجرایی شود تا زمانی که به دانش آموز بگوییم این را بخوان در کنکورت رتبه را بگیر و بعد کتاب را دور بیانداز اتفاقی نمیافتد. باید این رویکرد تغییر یابد که اگر تغییر نکند به توانمندی نمیرسیم و اگر به توانمندی نرسیم فرزندان ما در معرض انواع و اقسام آسیبها که از همه طرف به آنها هجوم میآورد قرار میگیرند کما اینکه نشانههای آن را امروز هم میبینیم. »
او افزود: «اگر در برنامههای آموزشی و درسی مصرانه میگوییم آنچه در مدرسه اتفاق میافتد باید یادگیری توأم باانگیزه و علاقه باشد در غیر این صورت یادگیری اتفاق نمیافتد ما دلمان را خوش نکنیم که مدرسه ما توانسته ۲۰ فارغالتحصیل زیر رتبه ۱۰۰ داشته باشد دلمان را خوش نکنیم که مدرسه ما توانسته فلان تعداد دانش آموز در یک مدرسه خاص قبول کرده باشد اینها دلخوشی نیست. زمانی دل ما باید خوش باشد که فرزندان ما در این مدرسه در برابر آسیبهایی که حوزههای فردی و اجتماعی را در معرض خطر قرار میدهد بایستند و این ایستادگی است که برای همه ما آموزش و پرورشیها افتخار است.و باید گردن آن دانش آموز مدال بی اندازیم و این رویکرد جدید آموزش و پرورش است.»
به گفته بطحایی تغییر این رویکرد مقاومت دارد و مهمترین عامل مقاومت هم خانوادهها هستند. او از همکاران آموزش و پرورش خواست با خانوادهها از این جنس گفت و گوها زیاد داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «ما از دوره ابتدایی شروع کردهایم اما باید به دوره متوسطه اول و دوم هم تسری پیدا کند. در دوره ابتدایی گفتهایم برای اینکه تعلیم و تربیت اصیل داشته باشیم و در یادگیری بچهها امکان گنجاندن مفاهیم و موضوعات ضروری وجود داشته باشد باید کتابهای کمک آموزشی را که روح و روان بچهها را در معرض خطر قرار داده است از سبد یادگیری خارج شود. دانش آموز کلاس دوم ابتدایی من بیش از آنچه در کتاب درسی برایش گذاشتهایم نیازی به یادگیری ریاضی ندارد نیازی به تقویت هوش ندارد دوست عزیز من نیازی به تکالیف جمعه که شما ۱۵۰ صفحه کتاب را تألیف میکنید و بچهها را وادار میکنید که در روز جمعه تست بزنند ندارند.متأسفانه یادگیری اصیل تعلیم و تربیت ما را این رفتار و روشهای بسیار منحرف به انحراف کشانده است که باید این موانع برطرف شوند.»
بطحایی تأکید کرد: «تا آن عوامل ایجاد نشود و این موانع برداشته نشوند ما نمیتوانیم بچهها را به یادگیری در زمینه توانمندیهای روانی و اجتماعی بکشانیم تأکید میکنم یادگیری یعنی تغییر رفتار نسبتاً پایدار در بچهها. و کسی که چیزی را یاد میگیرد باید راهکارش تغییر کند و آن تغییر هم پایدار باشد.»
او گفت:«اگر این تعریف بسیار ساده را ملاک قرار دهیم باید اعتراف کنیم بسیاری از این فشارهایی را که ما در مدرسه به بچهها وارد میکنیم یادگیری نیست اینها همه باید کنار برود و یادگیریها مفهومی شود. جنس محتوای یادگیری ما هم باید تغییر کند. همه این موانع که گفتم باید برداشته شود و برداشتن آنها صرفاً از عهده منه وزیر آموزش و پرورش، معلم، مدیر بهتنهایی برنمی اید بلکه خانوادهها بهعنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت باید این را بخواهند.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «من چند روز پیش در یک سفر استانی در جلسهای گفتم آن روزی که مردم محله آمدند و گفتند آقای فرماندار ،آقای استاندار، ما نمیخواهیم کوچه ما را اسفالت کنید و بهجای آن بروید حیاط مدرسه بچههایمان را آسفالت کنید آن روز یقین بدانید آموزش و پرورش و فردای جامعه ما فضای عاقبت به خیری است.اگر این اتفاقها بیفتد یقین بدانید فردای ما توسعه یافته است در غیر این صورت تا زمانی که مدرسه ما برق ندارد، حیاطش آسفالت ندارد ، دیوار ندارد و گاو وحشی حمله میکند و در زنگ تفریح کودک خردسال سه ساله را زخمی میکند مطمئناً با حلوا حلوا کردن چیزی درست نمیشود؛ قطعاً بدانید پلههای دادگستری ما در آینده شلوغتر از امروز خواهد بود شک نکنید و این اتفاق نمیافتد تا زمانی که مردم و جامعه این مطالبه را نداشته باشند و نخواهند.»
در پایان صحبتهای وزیر آموزش و پرورش از سامانه جامع مراقبتهای روانی اجتماعی دانش آموزان(نماد) و طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان، والدین و کارکنان و کتابهای توانمندسازی طرح نماد و نیز ملاحظات روانشناسی و مددکاری این طرح رونمایی شد.»
ارسال دیدگاه