معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاریها: مدرسه صالح میتواند امثال شهید حججی را تحویل جامعه دهد
تهران (پانا) -معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاریها تمدن قرآنی را یکی از برجستگیهای سند تحول در تربیت و تزکیه دانشآموزان و تامین نیروی انسانی دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها؛ نشست بافت قرآنی سند تحول بنیادین در نمازخانه خواهران ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. حسین درودی، معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاریها در این نشست اهداف بلند سند تحول برای اهتمام به دروس دینی و قرآن در ساحتهای ۶گانه را تشریح کرد و گفت: «خانواده، جامعه و نیز مدرسه صالح در مبانی نظری سند، با بهرهگیری از آیات وحی در ساحتهای ششگانه آموزشی ایجاد و اجرا میشود.»
او افزود: «تمدن قرآنی یکی از برجستگیهای سند تحول در تربیت و تزکیه دانشآموزان و تامین نیروی انسانی است.»
ویژگیهای مدرسه صالح
درودی گفت: «قرآن تعریف انسان و اهداف او از دستورات خالق را ترسیم و تبیین کرده و دانشآموزانی که در مدرسه صالح تربیت میشوند، میتوانند به عنوان آیندهسازان این مرز و بوم خانواده و جامعه صالح راکه بر آمده از خون شهیدان است تشکیل و امثال شهید حججی را به دنیا تحویل دهد .»
او در بخش دیگری از سخنان خود، شایستگیهای پایه تربیتی و هویتی مانند عاطفی، عقلانی، ارادی و .. را برای دستیابی به مراتب حیات طیبه تشریح کرد و گفت: «همان گونه که در سند تحول اشاره شده است هویت به طور کلی، برآیند تعامل اختیاری آدمی با مجموعهای از عوامل و موانع مؤثر بر وجود اوست که در قالب ترکیبی از بینشها، باورها، گرایشها، تصمیمات، اعمال فردی وجمعی به وجود میآید .»
درودی در ادامه گفت: «آثار شایستگیهای پایه به تدریج در درون خود فرد شکل میگیرد و به همین منوال متحول میشود. از این رو نتیجه هویت متمایز هر انسان در نهایت، محصول اکتساب برخی صفات وتوانمندیها ومهارتها توسط خود اوست.»
معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاریها تعریف هویت در سند تحول بنیادین را ترکیبی پیچیده، پویا و حاصل تعامل ارادة فرد با عوامل زیستی، اجتماعی، فرهنگی، شناختی و روانی دانست و گفت: «شخصیت آدمی از ابعاد و جنبههای گوناگونی شکل یافته است.»
او گفت: «انسان با وجود جنبههای مختلف، از وحدت وکلیتی یک پارچه بهره مند است. بنابراین، همواره بین جنبههای جسمانی، عقلانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی هویت انسان ارتباط و پیوستگی عمیق و ژرفی وجود دارد.»
ساحتهای ۶گانه تربیت
درودی درباره ساحتهای ۶گانه تربیت گفت: «تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبا شناختی و هنری، اقتصادی و حرفهای، علمی و فن آورانه، شش ساحت مهم و اساسی برای تربیت یک نیروی کارآمد و شهروند متعهد به جامعه پیرامون خود است که وقتی آن را بر آموزههای قر آنی تطبیق میدهیم، خروجی آن پدیده مبارکی به عنوان حیات طیبه را به ارمغان میآورد.»
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریها ویژگیهای تربیت بر اساس آموزههای قرآنی و معارف اهل بیت را برشمرد و گفت: «اگر همت داشته باشیم و سند تحول را عملیاتی کنیم در آینده شاهد نسلی با هویت و اصالت خواهیم بود، نسلی که موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا به مسئولیتها و وظایف در برابر خدا، خود و دیگران و طبیعت است.»
معارف قرآن زیر بنای سند تحول بنیادین
درودی گفت: «ایجاد محیط سالم برای تربیت نسلی پاک لازمه انجام اعمال صالح است و یکی از راهکارهای رسیدن حیات طیبه مدرسه صالح است که به امنیت متربیان در فضای کالبدی میاندیشد.»
او افزود: «فضای فیزیکی مدرسه باید به گونهای طراحی شود که با مقتضیات رشدی آنان متناسب و فاقد عوامل خطرآفرین جسمی باشد. از طرفی به امنیت روانی توجه کند.»
این کارشناس علوم تربیتی افزود: «متربیان باید در فضای مدرسه احساس آرامش و راحتی کنند و با شوق و انگیزة درونی به مدرسه وارد شوند و در آن به تجربه بپردازند. در مدرسه نباید هیچ عاملی برای نگرانی و ترس و هرگونه فشار نامساعد روانی وجود داشته باشد.»
ارسال دیدگاه