دبیرکمیسیون توسعۀ آموزش عمومی قرآن کشور:

کمیسیون آموزش عمومی قرآن، توسعه آموزش عمومی قرآن را برعهده دارد

تهران (پانا) - دبیرکمیسیون توسعۀ آموزش عمومی قرآن کشور در نخستین جلسۀ مجمع مشورتی دبیرخانۀ کمیسیون توسعۀ آموزش عمومی قرآن کشور به تشریح روند فعالیت‌ها در این کمیسیون پرداخت.

کد مطلب: ۱۵۵۰۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
کمیسیون آموزش عمومی قرآن، توسعه آموزش عمومی قرآن را برعهده دارد

‌محمدرضا مسیب‌زاده مشاور وزیر و دبیر کمیسیون توسعۀ آموزش عمومی قرآن کشور در نخستین جلسۀ مجمع مشورتی دبیرخانۀ کمیسیون توسعۀ آموزش عمومی قرآن کشور در روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد با اشاره به روند فعالیت ها در این کمیسیون گفت: ما در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، فعالیت های قرآنی را راهبری می کنیم  و کمیسیون آموزش عمومی قرآن، توسعه آموزش عمومی قرآن را برعهده دارد و آموزش عمومی یعنی هرآنچه شهروند جمهوری اسلامی باید از موضوع قرآن بداند. 

وی ادامه داد: این کمیسیون دارای سندی است که این سند ۶ راهبرد و۵۲ اقدام دارد و نقش راهبری فعالیت‌های آموزش عمومی قرآن را در سطح کشور عهده‌دار است که با همکاری سایر دستگاه‌ها آن اجرا می‌کند.

مسیب زاده با اشاره به اسناد مرتبط با کمیسیون افزود: سند تحول بنیادین، منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن، اهداف نه گاه آموزش عمومی قرآن، سطح بندی اهداف نه گانه آموزش عمومی قرآن، آیین نامه کارگروه‌های کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن، شناسنامه اقدامات راهبردهای سند آموزش عمومی قرآن کشور هستند.

در ادامه این جلسه محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و مشاور دبیرشورای توسعۀ فرهنگ قرآنی، در این جلسه بیان کرد: ثبت نام بیش از۳۵۰ نفر در هیئت اندیشه ورزی دبیرخانه کمیسیون و جذب نیروهای متعدد در این دبیرخانه می‌تواند در اجرای فعالیت‌ها بسیار موثر باشد. از طرفی انتظارات نیز از کمیسیون بسیار زیاد است. اگر کمیسیون آموزش عمومی قرآن به خوبی اقدامات و فعالیت‌های خود را انجام دهد، می‌توان به فعالیت‌های خوب قرآنی در سطح کشور دست یابیم.

احمد بانی ابیانه، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعۀ آموزش عمومی قرآن کشور نیز در این جلسه گفت: هر سازمان و اداره در آموزش و پرورش، فعالیت‌های مشخصی را در این کمیسیون عهده‌دار است به طور مثال سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کارگروهی دارد که ۷ اقدام مهم را راهبری می‌کند همچنین دانشگاه فرهنگیان ۳ اقدام مهم را عهده‌دار است.

وی افزود: اهداف نه‌گانه آموزش عمومی قرآن نیز بسیار اهمیت دارد که مجموعه‌های مختلفی در تحقق این اهداف نقش آفرینی می‌کنند. با شناسایی ظرفیت‌های هر سازمان و دستگاه را در محقق اهداف نه‌گانه آموزش عمومی قرآن مشخص کرد تا بتوان به گفتمان سازی آموزش عمومی قرآن دست یافت.

جلالی نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این جلسه گفت: نگاه وزیر آموزش و پرورش بر توسعه فرهنگ قرآنی بسیار ویژه است که باید مورد توجه قرار گیرد. سند راهبردی و منشور توسعه آموزش عمومی قرآن، یک سند فاخر و ارزشمند است که می‌تواند در نشست‌های مشورتی در اجرای فعالیت‌ها موثر باشد. اهداف نه‌گانه نیز بسیار کارشناسی و سطح بندی آن بسیار حائز اهمیت است که جایگاه بالایی در سطوح قرآنی دارد.

 موسوی مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز بیان کرد: تعامل خوبی بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش به ویژه کمیسیون آموزش عمومی قرآن برای توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد. در بحث تربیت مدرس آموزش عمومی که ذکر شده ۱۰ درصد دانشجومعلمان باید مربی آموزش قرآن شوند، باید هدف این آموزش به طور کامل و دقیق مشخص شود.

صادق‌زاده نماینده سازمان و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر این‌که رکن اصلی توسعه آموزش عمومی قرآن، انسداد مبادی بیسوادی در بین معلمان است، گفت: باید این مهم در ابعاد مختلف شکل بگیرد. لازم است تمام نهادها و سازمان‌ها در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها همکاری مستمر داشته باشند تا بتوان فعالیت‌های قرآنی را در سطح کشور به درستی اجرا کرد.

محمد ساریجلو نماینده مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری با اشاره به این‌که آموزش قرآن به دانش آموزان باید در مسجد و هیات اتفاق بیافتد، افزود: دانش آموز باید در بین کار تربیتی قرآن را بیاموزد.

وی با بیان موفق بودن طرح اتقان، تاکید کرد: باید در مدارس صوت قرآن جاری شود حتی می‌توان سایت قرآنی در مدارس راه اندازی کنیم تا دانش آموزان به خواندن قرآن تشویق شوند.

صمدی نماینده پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: ضروری است شاخص‌های ناظر بر اقدامات را احصا کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های کمیسیون را به خوبی اجرا کنیم.

هاشمی نماینده پشتیبانی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: از پروژه‌ها و فعالیت‌ها در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم حمایت مالی انجام خواهد گرفت.

در ادامه این نشست، اسلامی مهر نماینده انجمن اولیا و مربیان بر تربیت فرزند و بحث خانواده بر اساس مفاهیم قرآنی تاکید کرد.

قهرمانی نماینده معاونت آموزش ابتدایی دیگر عضو این جلسه با اشاره به طرح اتقان بیان کرد: این طرح برای معلمان ابتدایی زیر ۱۰ سال سابقه اجرا شد که امیدواریم این بار بازنگری جدید برای ۴ استان دیگر نیز اجرا شود. 

غلامی نماینده معاونت ارزیابی عملکرد در این جلسه پیشنهاد داد با راه‌اندازی استودیو از ظرفیت اساتید قرآنی استفاده و تجربیات این افراد را تبیین کنیم.

رضائیان نماینده امور زنان نیز افزود: باید به آموزش قرآن در مدارس و کلاس‌های درس به صورت ویژه توجه کنیم. باید مفاهیم قرآن را برای دانش آموزان تبیین کنیم.

در ادامه معدنی نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: سعی می‌کنیم درکانون از قصه‌های قرآنی برای دانش آموزان استفاده کنیم تا بتوان مفاهیم قرآنی را به آنان منتقل کنیم.

احمد آرامی نماینده مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: جلسات قرآنی را به صورت ویژه برگزار کنیم تا دانش‌آموزان با استمرار این جلسات بتوانند با ظرفیت های قرآن آشنا شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار