رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:
سنجش باید بهعنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود
تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در گردهمآیی راهبران سنجش ایران با تأکید بر اهمیت سنجش بهعنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت یادگیرندگان، خواستار اصلاح نگرش نسبت به سنجش در قالب یک فرآیند یادگیری شد.

محسن زارعی در این مراسم با تاکید بر توجه به لزوم انجام سنجش در هر مرحله از فرآیند یادگیری افزود: سنجش باید در آغاز یادگیری و در طول آن انجام شود تا بتوانیم سطح ورودی دانشآموزان را شناسایی کرده و بازخوردهای لازم را دریافت کنیم.
زارعی یادآور شد: متأسفانه در افکار عمومی، سنجش بهعنوان یک واژه اضطرابآور تلقی میشود و بسیاری سنجش را برابر با آزمونهای پایان کار میدانند که این برداشت نادرست است؛ چراکه سنجش باید بهمعنای یادگیری بوده و هدف از آن نیز تقویت فرآیند یادگیری باشد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت انتقال معانی و مفاهیم موجود در برنامه درسی به دانشآموزان تصریح کرد: سنجش میتواند به ما کمک کند تا این مفاهیم را به شکل مؤثرتری منتقل کنیم و روش تدریس را نه صرفاً بر اساس متن کتابهای درسی؛ بلکه بر اساس این مفاهیم شکل دهیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اینکه سواد سنجش، حلقه مفقودهای در نظام آموزشی است، خواستار تلاش برای ارتقای این سواد در بین معلمان شد و گفت: برای تحقق این هدف، دبیرخانه راهبران سنجش باید بهعنوان راهنمایی برای انتقال مفاهیم به دبیران مورد استفاده قرار گیرد.
زارعی با بیان چالشهای موجود در ارزیابی وضعیت یادگیری دانشآموزان تصریح کرد: ما هنوز اطلاعات دقیقی از سطوح یادگیری دانشآموزان نداریم و نیازمند یک ارزشیابی استاندارد هستیم که برگزاری آزمونهای هماهنگ از جنس عملکردی میتواند به ما در این زمینه کمک کند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنانش ضمن قدردانی از تلاشهای دبیرخانه سنجش برای عملیاتیکردن برنامههای پیشبینیشده با تأکید بر لزوم برگزاری سنجش ملی بهصورت سالانه تصریح کرد: این سنجش میتواند بازخوردهای لازم را فراهم کند و مبنای برنامهریزیهای آینده قرار گیرد.
ارسال دیدگاه