مسئول بسیج فرهنگیان کشور:
پیشرفتهای نظام تعلیم و تربیت ایران در چهل سال گذشته بینظیر است
تهران (پانا) - مسئول بسیج فرهنگیان کشور گفت نظام تعلیم و تربیت ایران در چهار دهه گذشته پیشرفتهای چشمگیری داشته است که نیازمند توجه و روایت دقیقتری هستند.

سجاد صدیقی، مسئول بسیج فرهنگیان کشور به بررسی دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت ایران در چهار دهه گذشته پرداخت و بر نقش محوری آموزش و پرورش در پیشرفتهای علمی، معنوی و اجتماعی کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به مغفول ماندن روایت پیشرفتهای این حوزه، توضیح داد: باید توجه بیشتری به تلاشهای معلمان و دستاوردهای نظام آموزشی شود.
صدیقی با بیان اینکه پیشرفتهای انقلاب اسلامی بر پایه حقیقت انسانی استوار است، گفت: آنچه در روایت پیشرفت مغفول مانده، تصویر انسان ایرانیِ انقلابی است. پایههای اصلی پیشرفتهای علمی در آموزش و پرورش شکل میگیرد و جهشهای علمی اخیر، نتیجه زحمات معلمان در سراسر کشور است.
وی با اشاره به موفقیتهای دانشآموزان ایرانی در عرصههای بینالمللی، افزود: امروز ایران در رتبههای برتر جهانی قرار دارد و این موفقیتها اتفاقی نیست. حتی در حوزه پیشرفت معنوی، نقش آموزش و پرورش پُررنگ است و مدارس در تربیت مدافعان حرم نیز نقشآفرینی کردهاند.
مسئول بسیج فرهنگیان کشور با تاکید بر دستاوردهای نظام آموزشی در زمینه عدالت آموزشی، گفت: توسعه آموزش عمومی در کشور ما بینظیر است. حتی در مناطق محرومی که هنوز زیرساختهایی مانند برق و گاز تامین نشده، مدرسه وجود دارد. این امر نشاندهنده تعهد نظام به عدالت آموزشی است.
وی افزود: مدرسه یک حیات و زندگی است. با آغاز سال تحصیلی، مدارس در سراسر کشور همچون سلولهای زنده فعال میشوند و این امر گواهی بر نقش محوری آموزش و پرورش در ایجاد عدالت اجتماعی است.
صدیقی با اشاره به خودباوری بهعنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: امروز هر ایرانی باور دارد که میتواند در هر عرصهای موفق شود. این خودباوری، نتیجه رشد و پیشرفت انسانی است که به مدد آموزش و پرورش محقق شده است.
وی با تاکید بر ضرورت حضور فعال ایران در نظام تعلیم و تربیت جهانی، توضیح داد: در دنیای امروز، با یک بازطراحی اساسی در چرخه تربیت رسمی و عمومی مواجه هستیم. حال که قدرتهای جهانی به دنبال سیطره بیشتر هستند، ما چگونه باید عمل کنیم؟ ما نمیخواهیم در روند جهانیسازی حل شویم، بلکه به دنبال حفظ استقلال خود هستیم. نباید اشتباه گذشته را در تقلید صرف از نظامهای آموزشی غربی تکرار کنیم.
صدیقی در ادامه افزود: در گذشته، بدون آنکه اجازه پرسشگری درباره نسبت آموزش و پرورش مدرن با انسان ایرانیِ شایسته را داشته باشیم، صرفاً یک الگوی غربی را پیاده کردیم. این مسئله تعارضات جدی ایجاد کرد که باید در مسیر تثبیت و رشد انقلاب اسلامی حل شود. ما یا باید همچون گذشته منفعل باشیم، یا رویکردی فعال اتخاذ کنیم. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با دانشآموزان تاکید داشتند که آنان باید جایگاه خود را در شکلگیری آینده جهان پیدا کنند. اگر به دنبال مواجههای فعال هستیم، باید طراحی دقیقی در این زمینه داشته باشیم؛ طراحیای که برآمده از یک موضع سیاسی و ایدئولوژیک باشد.
صدیقی در پایان با اشاره به الزامات این طراحی جدید، توضیح داد: برای تحقق این هدف، چند اقدام ضروری است. نخست، حضور معلمان جوان و سرزنده؛ خوشبختانه نسل امروز معلمان، نسلی جوان است که میتواند آیندهای پویاتر را رقم بزند. دوم، ارتقای نگاه تربیتی از سطح ملی به سطح جهانی؛ انقلاب امام زمان (عج) یک انقلاب جهانی است، پس آیا میتوان نسلی تربیت کرد که تنها در سطح بومی باقی بماند؟ ما نیاز به نسلی داریم که در مقیاس جهانی بیندیشد و برنامهریزی کند. آینده ما در گرو گذار از انفعال به کنشگری فعال است؛ فلسفه تربیت ما باید با فلسفه سیاسیمان همسو باشد و آن را ادامه دهد. این همان چیزی است که ما از آن بهعنوان تحول بنیادین یاد میکنیم.
ارسال دیدگاه