معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش:
سند جامع استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط در دست تدوین است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از برنامههای جامع دولت برای تحول نظام آموزشی با استفاده از فناوریها و هوش مصنوعی خبر داد.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «آموزش هوش مصنوعی در مدارس»، با تأکید بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزشی، آن را ابزاری ارزشمند برای تحول در یادگیری و رفع محدودیتهای سنتی آموزش دانست.
وی در این گفتگو با اشاره به ظرفیتهای هوش مصنوعی تأکید کرد: یکی از چالشهای اساسی ما در آموزش این است که دانشآموزان را بر اساس سن و به شکلی یکسان دستهبندی کرده و آموزش میدهیم، در حالی که هر دانشآموز یک فرد بیهمتا با علایق، نیازها، و سبکهای یادگیری متفاوت است. هوش مصنوعی میتواند این محدودیت را رفع کند و یادگیری را شخصیسازی کرده و متناسب با نیازها و تواناییهای هر دانشآموز پیش ببرد.
کاربردهای هوش مصنوعی در مدارس
حکیمزاده با بیان این که استفاده از فناوریهای نوین نباید جایگزین تعاملات انسانی شود، افزود: هرچند آموزش حضوری، بهویژه در دوره ابتدایی، جایگزینناپذیر است، اما هوش مصنوعی میتواند در غنیسازی محیط یادگیری نقش مهمی ایفا کند. برای مثال، در ارزیابیهای سنتی، یک برگه امتحان پایان دوره معیار سنجش یادگیری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: اما با هوش مصنوعی، میتوان وضعیت یادگیری دانشآموزان را تحلیل کرده و مسیری اختصاصی برای هر فرد تعریف کرد. این ابزار، به معلمان و خانوادهها کمک میکند تا نقاط ضعف دانشآموز را شناسایی کرده و یادگیری متناسب با تواناییهای او را تقویت کنند.
اهمیت آموزش استفاده صحیح از هوش مصنوعی
وی همچنین به اهمیت آموزش نحوه استفاده هدفمند و صحیح از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: اگر دانشآموزان روش درست استفاده از هوش مصنوعی را یاد بگیرند، این فناوری میتواند به رشد خلاقیت و مهارتهای آنها کمک کند. در غیر این صورت، ممکن است به جای تقویت تفکر و حل مسئله، تنها بهدنبال پاسخهای آماده باشند که این امر به تدریج تواناییهای ذهنی آنها را کاهش میدهد.
نگاه جامع به نقش فناوری در آموزش
معاون آموزش ابتدایی تأکید کرد که وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین سندی جامع در زمینه استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط است و افزود: این سند با همکاری بخشهای مختلف تدوین میشود تا برنامهای جامع برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در مدارس کشور ایجاد شود. هدف ما این است که دانشآموزان نه تنها از ابزارهای نوین برای یادگیری بهتر استفاده کنند، بلکه توانایی استفاده درست و مفید از این فناوریها را نیز کسب کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: در شرایط کنونی، هوش مصنوعی با سرعتی بیسابقه در حال پیشرفت است و این تحول، فرصت آزمون و خطا را از ما گرفته است. با این حال، برنامههای جامعی در وزارت آموزشوپرورش تدوین شده که بر محورهایی چون تدریس فعال، محیطهای یادگیری مثبت و استفاده از فناوریهای نوین متمرکز است.
وی با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر اصلاح روشهای آموزشی افزود: تحقق عدالت آموزشی و کاهش فاصله فرصتهای یادگیری میان مناطق برخوردار و کمتربرخوردار، از جمله اولویتهای دولت است که با استفاده از ظرفیت فناوریها و هوش مصنوعی دنبال میشود. در این راستا، آموزش معلمان و توانمندسازی آنان در بهرهگیری از این فناوریها نیز بخشی از برنامه جامع ما است.
حکیمزاده در پایان از همه متخصصان و انجمنهای علمی برای همکاری در این طرح دعوت کرد و گفت: این برنامه نهتنها محدود به پایتخت نیست، بلکه هدف اصلی آن گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور است.
ارسال دیدگاه