رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

دانش‌‌آموزان از خواندن شاهنامه و گلستان غافل نشوند

تهران (پانا) - آیین پایانی ششمین جشنواره ملی فردوسی صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌‌آموزان از خواندن شاهنامه و گلستان غافل نشوند

حداد عادل در پیامی به این آیین خطاب به دانش‌‌آموزان گفت: زبان فارسی را شما نباید در عرض بقیه درس‌ها و شبیه و هم‌تراز بقیه درس‌ها بدانید. زبان فارسی در طول درس‌های شما یعنی بالاتر و برتر است. شما هر شغلی در آینده داشته باشید به زبان فارسی احتیاج دارید. 

رئیس فرهنگیان زبان و ادب فارسی ادامه داد: زبان فارسی یک مهارت مهم است که هم شما را با مردم همزمان خود پیوند می‌دهد و هم با نیاکان خودتان، همچنین همه مردمی که در دنیا به زبان فارسی تمام می‌کنند. زبان فارسی رشته پیوند شما با چنین جهانی است.

وی گفت: شما باید با شاهکارهای ادبی فارسی آشنا شوید. در گذشته تاکید بر شاهنامه بود و هنوز هم چنین است. شاهنامه یکی از کتاب‌های مهم حماسی جهان است، باعث افتخار ماست که ما زبانی داریم که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش یک حکیم به زیبایی توانسته است مسایل معنوی و حماسی و اخلاقی را به این زبان در قالب شعر بیان کند و همچنان نیز حفظ شده است. 

حداد عادل اضافه کرد: در این دوره علاوه بر شاهنامه، کتاب گلستان نیز در مدارس مورد توجه قرار گرفته و از دانش‌آموزان خواسته شده که گلستان‌خوانی کنند. این تصمیم درستی است. همه استادان فارسی زبان در طول چند قرن گذشته سر سفره سعدی نشسته بودند و تصور من از گلستان سعدی این است که گلستان به منزله شیر مادر برای کودکان است. کسی که میخواهد استخوان‌بندی زبان فارسی در ذهن او محکم شود حتما باید گلستان خوانده باشد. حتما از خواندن گلستان غافل نشوید. گلستان سبک زندگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار