گزارش پانا از تلاشها برای محرومیتزدایی از مدارس با درآمد مالیاتی:
بخشی از درآمد مالیاتی کشور صرف توسعه عدالت آموزشی میشود
تهران (پانا) - تحصیل دانشآموزان در فضای مناسب آموززشی میتواند تاثیرگذار در شرایط روحی و روانی نسل آینده بوده و روند تحصیلی و آموزشی مناسبی را برای تربیت نوجوانان رقم بزند.رفع محرومیت آموزشی نیازمند بودجه است و بخشی از این بودجه میتواند با نشاندارکردن مالیاتها و اختصاص منابع مالیاتی به محرومیتزدایی از فضای آموزشی کشور شود.

آنگونه که وزارت آموزش و پروش اعلام کرده است توسعه عدالت آموزشی و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی اولویت دار، کاهش تراکم کلاسهای دولتی بالای ۳۵ نفر بر اساس جدول ۲۰ ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش سرانه فضای آموزشی مناطق بحرانی زیر ۳ مترمربع به ازای هر دانشآموز و توسعه مشارکتهای مردمی و دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی و بنگاههای اقتصادی در چارچوب مسئولیتهای اجتماعی و افزایش مشارکت خیرین مدرسهساز از اهداف اصلی نهضتی برای محرومیتزدایی از مدارس است.
در برخی از مدارس تراکم دانشآموزی ۳۵ نفر است که این شرایط اختلالی را در نظام آموزشی ایجاد میکند و ضروری است تا فضای آموزشی در کشور متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور توسعه یابد.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش نیز اواخر سال گذشته از ابلاغ آییننامه اجرایی بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم پیشرفت خبر داده و میگوید خیرین میتوانند به جای پرداخت مالیات بر درآمد، مدرسه سازی کنند.
او با بیان اینکه ارتقای کیفیت مدارس دولتی و محرومیتزدایی از فضای آموزشی در دستور کار است، گفت: رئیس جمهور شعار توسعه عدالت آموزشی را به صورت میدانی در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه رئیسجمهور آموزش و پرورش را اولویت اول قرار داده است، تصریح کرد: مقرر است با همراهی، همت و ظرفیت مردمی مسئله فضاهای آموزشی و پرورشی حل شود و این فرصت ارزشمند و مغتنمی است که شخص اول کشور پای کار نهضت مدرسه سازی ایران آمده و هر هفته به طور مستمر پیگیر اجرایی شدن برنامههای این طرح است.
نشاندار کردن مالیات میتواند محرومیت آموزشی را از بین ببرد
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قول رئیس جمهور مبنی بر محرومیتزدایی آموزشی در مناطق محروم، طرح نشاندار کردن مالیات را عاملی برای پیشبرد اهداف رئیس قوه اجرایه و برقراری عدالت آموزشی عنوان کرد.
رمضان رحیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با پانا با اشاره به دغدغه دولت مبنی بر محرومیتزدایی آموزشی در استانهای کمبرخوردار، گفت: «این دغدغه رئیسجمهور دولت چهاردهم است که بارها هم درباره آن صحبت کرده است، این که مشکل کمبود فضای آموزشی در مناطق محروم را حل خواهد کرد تا همه از عدالت آموزشی بهرهمند شوند.»
وی ادامه داد: «برای رسیدن به این مهم اما عزم ملی لازم است و مردم هم میتوانند در این زمینه به دولت کمک کنند، ما قوانینی داریم که مردم به استناد آن میتوانند، برای حل این معضل اقدام کنند؛ به عنوان مثال طرح نشاندارکردن مالیات که مردم میتوانند با کمک سامانه پرداخت مالیات، هزینه کردن، مالیات خود را در هر شهر و روستا و در هر پروژه عمرانیای که مایلاند انتخاب کنند و حتی شاهد پیشرفت پروژه باشند.»
امکان هزینهکرد مالیات در تاسیس و تجهیز مدارس و ایجاد محیطهای ورزشی مناطق محروم
نماینده مردم فلاورجان اصفهان، در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اجرای این مهم، به همکاری سازمان امور مالیاتی و دارایی وابسته است، ادامه داد: «این اتفاق خوبی است که سازمان امور مالیاتی و دارایی این امکان را برای مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ ایجاد کند که بخشی از مالیات خود را در جهت محرویتزدایی و کمک به تاسیس مدارس در مناطق محروم و روستاها و یا در تجهیز مدارس و ایجاد محیطهای ورزشی در این مناطق، هزینه کنند.»
مدرسه مناطق محروم
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لایحه بودجه و بند ۲ تبصره ۸ این لایحه، افزود: «در لایحه بودجه هم آمده است که شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت به استثنای شرکتهای زیانده یا دارای زیان انباشته، میتوانند به استثنای هزینههای جاری، بیمه و جریمه بانکی خود را با موازین شرعی، به عنوان مسئولیت اجتماعی، در زمینه محرومیتزدایی اقدام کنند و مبالغی را برای محرومیتزدایی هزینه کنند.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: «بنابراین قانونگذار هم در تنظیم قانون، این مهم را دیده است و افراد میتوانند در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای تامین زیرساختهای آموزشی و برقراری عدالت اجتماعی و آموزشی، در قالبهای متفاوت مدرسهسازی، تجهیز مدارس و یا ایجاد زیرساختهای آموزشی در هر شهر و روستایی، اقدام و البته که به محققشدن قول رئیس جمهوری مبنی بر محرومیتزدایی فضای آموزشی هم، کمک کند.»
ارسال دیدگاه