مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد:

37 هزار و 150 هنرجوی کشاورزی در کشور تحصیل می‌کنند؛ خرید تضمینی محصولات هنرستان‌ها توسط دولت

درآمد حاصل از فروش محصولات هنرستان‌ها به خود هنرستان‌ها بازگردانده می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از تحصیل 37 هزار و 150 هنرجو در هنرستان‌های کشاورزی خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
37 هزار و 150 هنرجوی کشاورزی در کشور تحصیل می‌کنند؛ خرید تضمینی محصولات هنرستان‌ها توسط دولت

عباس بیات در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ما در زمینه کشاورزی و هنرستان‌ها و رشته‌های ذی‌ربط آن، چهار گونه رشته و زیرگروه داریم. عناوین این چهار زیرگروه، رشته‌های مرتبط با صنایع غذایی، رشته‌های مرتبط با ماشین‌های کشاورزی و اتوماسیون کشاورزی، گروه امور دامی و شیلات و رشته‌های امور زراعی و باغی است.»

تعداد هنرجویان در حال تحصیل در رشته‌های مختلف هنرستان‌ها 

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد هنرستان‌های ارائه دهنده این رشته‌ها و تعداد هنرجویان گفت: «233 هنرستان در زیرمجموعه صنایع غذایی فعال هستند که حدود 9 هزار و 800 هنرجو در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند. 112 هنرستان در حوزه رشته‌های زیرمجموعه امور دامی و شیلات فعال هستند و حدود 3 هزار و 500 دانش‌آموز در حال تحصیل در این مدارس داریم. در زمینه رشته‌های زراعی و باغی در حدود 450 هنرستان کشور چیزی قریب به 17 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند. در حوزه ماشین‌های کشاورزی نیز حدود 147 هنرستان وجود دارد که در این تعداد هنرستان قریب به 5 هزار و 700 دانش‌آموز در حال تحصیل داریم.»

تحصیل بیش از ۳۷ هزار هنرجوی کشاورزی

وی در این ارتباط افزود: «به‌طور کلی 37 هزار و 150 هنرجوی کشاورزی داریم. در این حوزه ما تقریبا حدود 100 هنرستان کشاورزی مستقل داریم که به‌صورت باز فعالیت می‌کنند و 36 هنرستان بسته مستقل نیز دارم. در این چهار گونه رشته دانش‌آموزان در حال تحصیل هستند و برخی هنرستان‌ها به صورت همپوشانی در سراسر کشور این رشته‌ها را آموزش می‌دهند.»

۱۰۰۰ هنرستان احداث می‌شود 

بیات به آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی و تاثیر‌ آن بر هنرستان‌های کشور اشاره کرد و گفت: «در آیین‌نامه ملی مهارت به عموم هنرستان‌ها پرداخته شده و همکاری با سایر بخش‌ها در آموزش‌و پرورش نیز در این آیین‌نامه دیده شده است. ما بر طبق این آیین‌نامه بناست 1000 هنرستان بسازیم و از ظرفیت دستگاه‌ها در هنرستان‌ها استفاده کنیم.  از طرفی بناست که مبتنی بر آمایش به صورت دانش‌بنیان کار کنیم. این موارد همگی مواردی است که در آیین‌نامه ملی مهارت به آن پرداخته شده است.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، هنرستان‌های کشاورزی را یکی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش دانست و افزود: «طبیعتا با توجه به اولویت کشاورزی در کشور یکی از زیرمجموعه‌هایی که به‌طور حتمی از آن آیین‌نامه پیروی خواهد کرد و از امکانات آن بهره‌مند خواهند شد، هنرستان‌های کشاورزی است. در بحث تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی باید رشد داشته باشیم. در این رشته باید هنرستان‌های خود را دانش‌بنیان کنیم. موادی در این آیین‌نامه برای ظرفیت تولیدی کردن و فروش محصولات هنرستان‌ها و محصولات آن ذکر شده است.»

درآمد حاصل از فروش محصولات هنرستان‌ها به هنرستان‌ها بازگردانده می‌شود 

وی در ادامه به بازگردانی درآمد حاصل از فروش محصولات هنرستان‌های کشاورزی به خود هنرستان‌ها خبر داد و گفت: «در بحث فروش محصولات، بخشی که در این حوزه فعال هستند هنرستان‌های کشاورزی می‌باشند. هنرستان‌های کشاورزی ما تولیداتی دارند و درآمد حاصل از فروش محصولات این هنرستان‌ها به‌صورت مستقیم به این هنرستان‌ها بازگردانده می‌شود.»

بیات به تاثیر هر چه بیشتر آیین‌نامه ملی مهارت بر هنرستان‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: «هر چند تمامی موارد در آیین‌نامه ملی مهارت به صورت عام برای تمامی رشته‌های هنرستانی آمده است، اما با توجه به نوع کاربرد و ویژگی‌های رشته، بیشتر به هنرستان‌های کشاورزی مرتبط می‌شوند. این بند‌ها به طور کلی تاثیر مشهودی بر عملکرد و مدیریت فعالیت‌های این هنرستان‌های کشاورزی خواهد داشت.»

محصولات هنرستان‌ها 

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش به محصولات هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: «در سال تحصیلی 1402- 1403 محصولات زراعی و باغی از جمله گندم، جو و ذرت، سیب، پسته، برنج در شمال کشور، خرما در جنوب جزو محصولات اصلی و اساسی حاصل از هنرستان‌های کشاورزی بودند. البته ما در هنرستان‌های خود محصولات خرد نیز داشتیم که از جمله آن شیر، عسل، زعفران، انواع عرقیجات که در رشته‌های گیاهان دارویی تولید می‌شود مواردی هستند که از هنرستان‌های کشاورزی در سال گذشته حاصل شده است.»

بازار فروش محصولات هنرستان‌ها 

وی درباره خریداران محصولات هنرستان‌های کشاورزی گفت: «در بخش بزرگی از محصولات نظیر گندم، جو و سیب دولت خرید تضمینی دارد و هنرستان‌ها اجازه ندارند این محصولات خود را به جایی دیگر به جز دولت بفروشند. برخی محصولات نیز به صورت مزایده در بازار آزاد فروخته می‌شود و محصولات بسیار مرغوب و با کیفیتی است که طالب بسیاری نیز دارد. برخی نیز با توجه به حجم کم که از محصولات خرد می‌باشند معمولا توسط جامعه محلی با توجه به حجم کم آن خریداری می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار