معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛
آییننامه انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل به هیات وزیران میرود
اختصاص ۷۰۰ ردیف جذب معلم به مناطق عشایری در سال جاری
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بررسی پیشنویس آییننامهای درباره انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل در ستاد پشتیبانی سند تحول بنیادین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این آییننامه در هیات وزیران نیز تصویب شود.
حمید طریفی حسینی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که در دو سال اخیر صورت گرفت و آثار آن فراتر از معاونت ابتدایی، ابعاد دیگر نظام آموزش و پرورش را هم دربر میگیرد «اصلاح اساسی ساختارهای جذب و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزشوپرورش بود»، اظهار کرد: «ما شاهد این بودیم که حدود ۲۰۰ هزار ردیف استخدام در این دو سال به آموزشوپرورش تخصیص داده شد که با سازوکار متفاوتی در فرآیند جذب و گزینش از طریق ارزیابیهای تکمیلی که در واقع صلاحیتهای حرفهای و تخصصی و عمومی معلمان را میسنجد جذب شدند و ما امیدواریم شایستهترین افراد را بهعنوان معلم بهکار بگیریم. بخش زیادی از این معلمان، معلم ابتدایی هستند و قرار است سه نسل آینده کشور را این افراد تربیت کنند.»
توانمندسازی بیش از ۱۹۶ هزار معلم ابتدایی و تشکیل ۲۰ هزار حلقه علمی
وی ادامه داد: «هم از نظر کمی رشد بیسابقهای داشتیم و هم از نظر جذب تغییرات خوبی صورت گرفت. همچنین سال گذشته از نظر توانمندسازی معلمان با یک روش جدید در قالب طرح شهید همت، دورههای توانمندسازی برای حدود ۱۹۶ هزار معلم برگزار کردیم. برای اولین بار بود که یک مدل شبکهای و مشارکتی را برای آموزش و توانمندسازی معلمان ایجاد کردیم و گفتمانهای علمی بین معلمان ایجاد شد. بیش از ۲۰ هزار حلقه علمی بین معلمان شکل گرفت و این افراد بین همدیگر مسایل و سوالات را با هم در میان میگذاشتند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «در کنار اینها، بحث انگیزهبخشی به معلمان و جبران خدمت معلمان و در واقع بحث اجرای رتبهبندی معلمان یکی از اتفاقات مهم در دو سال اخیر بود. درست است که این موضوع ابعاد مختلفی از وزارت آموزش و پرورش را دربرمیگیرد، ولی آثار رتبهبندی معلمان را در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی شاهد هستیم و امیدواریم این مسیر استمرار داشته باشد.»
طریفی حسینی در ادامه با بیان اینکه انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل یکی دیگر از موضوعات مهم ماست، گفت: «برای اولین باز ما سامانهای را طراحی کردیم که در این سامانه به صورت شناسایی چهره به چهره سراغ افرادی که در مدرسه نبودهاند رفتهایم و الان به صورت دقیق میتوانیم علل و دلایل عدم حضور این دانشآموزان را بررسی و فرایند جذبشان را به نحو بهتری انجام دهیم.»
وی در این باره گفت: «برای اولین بار در ستاد هماهنگی و پشتیبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تاکنون دو جلسه از آن به ریاست معاون اول رئیسجمهور تشکیل شده است، این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و پیشنویس آییننامهای که قرار است در هیات وزیران به تصویب برسد در این ستاد مورد بررسی قرار گرفته که ما امیدواریم بهزودی در هیات وزیران هم مورد بررسی قرار بگیرد، فعلا کار کارشناسی در حال انجام است.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر توجه به نقاط محروم و مناطق لازم التوجه به ویژه مناطق عشایری تاکید کرد و گفت: «ما در راستای توجه به عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی سال گذشته زیرساخت و تجهیزات بادوام مدارس عشایری را تامین کردیم و اعتبارات این مدارس بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت. یعنی ما هر سال یک میلیارد به این مدارس کمک میکردیم که سال گذشته به صورت ویژه ۴۰ میلیارد کمک شد.»
اختصاص ۷۰۰ ردیف جذب معلم در مدارس عشایری از طریق ماده ۲۸ در سال جاری
وی افزود: «در زمینه تامین نیروی انسانی باکیفیت برای مدارس عشایری سال گذشته ۲ هزار ردیف استخدامی برای مناطق عشایری تخصیص داده شد و ۱۰۰۰ ردیف استخدامی هم در ماده ۲۸. امسال هم حدود ۷۰۰ نفر در ماده ۲۸ ردیف استخدامی برای مناطق عشایری در نظر گرفته شده است؛ چون اعتقاد داریم که معلم عنصر اصلی کیفیت بخشی به مدارس هستند و دانشآموزان مناطق عشایری هم باید از این نصیب برابر در حوزه معلم باکیفیت برخوردار باشند.»
ارسال دیدگاه