معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛
ثبتنام کلاساولیها از چهارشنبه
بازنگری جدول عناوین دروس و برنامههای درسی پایه اول ابتدایی از امسال/ اصلاح نظام ارزشیابی دوره ابتدایی در دستور کار است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه فقط محل انتقال دانش و معلومات نیست بلکه محلی برای شناخت و پرورش استعدادها و ظرفیتهای دانشآموزان و کسب مهارتهای لازم برای زندگی است، خبر داد که اصلاح نظام ارزشیابی دوره ابتدایی در دستور کار است.
حمید طریفی حسینی در یک برنامه تلویزیونی به تبیین چرایی تهیه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش وپرورش برای سیاستگذاری کلان در راستای ایجاد یک تحول اساسی در آموزش و پرورش تدوین و هدف آن جهتدهی تغییر و تحولات آموزشی مبتنی بر مبانی و اهداف راهبردی مشخص در آموزش و پررورش بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: این سند نیازمند نقشه راهی بود که در آن نقش سایر دستگاهها به درستی مشخص شود، نقاط گلوگاهی و اهرمی حرکت تحولی در آن مشخص و شاخصهای اندازهگیری را نیز در آن تعیین کرد.
معاون وزیر با بیان اینکه این سند یک مرجع بالادستی برای سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی بوده است؛ افزود: برای اجراییسازی این سند، شش زیرنظام آماده شد اما از آنجا که این سند مدرسه را بهعنوان محور تحول مورد توجه قرار داده است نیاز به یک نگاشت مدرسهای داشت که بتوان از این طریق تحول در مدرسه را رقم زد و مورد رصد قرار داد.
طریفی حسینی تصریح کرد: ایران قوی در گرو داشتن مدارس قوی بهعنوان یک سازمان راهبردی است و این مهم در درجه نخست با حضور معلمان و مدیران قوی و توانمند در مدارس محقق خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت با اشاره به تعریف مدرسه در بخش چشمانداز سند تحول مبنی بر مدرسه به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت در فرایند رشد و پیشرفت همهجانبه کشور و کانون تربیتی محله تاکید کرد که تحول در مدرسه ابعاد و مولفههای مختلفی دارد که مهمترین مولفه آن نیروی انسانی مدرسه و معلمان است.
حمید طریفی حسینی در ادامه به تلاش وزارت آموزش وپرورش برای جذب شایستهترین افراد جامعه به عنوان معلمان دوره ابتدایی از طریق اصلاح فرایندهای جذب و گزینش و ابزارهای ارزیابی نیز اشاره و انتخاب حدود ۲۸ هزار نفر از میان حدود ۶۳۶ هزار داوطلب شغل معلمی را گواهی بر این امر دانست.
وی در تبیین سازوکارهای جدید فرایند جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از اهداف نظام رتبهبندی هدایت جریان نخبگی معلمان در مسیر کیفیتبخشی به جریان تعلیم و تربیت است که از رهگذر این اقدام ارزشمند، معلمانی که در رتبههای استاد معلم و دانشیار قرار گرفتند به ما در فرایند ارزیابی تکمیلی آزمونهای استخدامی برای شناسایی بهترین افراد برای حرفه معلمی کمک میکنند.
به گفته طریفی حسینی سازوکار بکارگیری معلمان که بعنوان یکی از مهمترین عناصر تحول و کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت کشور هستند؛ هم از نظر کیفیت و هم کمیت دچار تغییر و تحول شده است. چنانچه استخدامهای سالهای اخیر به مثابه یک خون تازه در رگهای نظام آموزش و پرورش کشور به جریان درآمده و ما امیدوار هستیم با حضور این معلمان و با گذراندن دورههای توانمندسازی لازم برای آنها بتوانیم تحول کیفی مد نظر را رقم بزنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر از تحول در برنامههای درسی از یکی دیگر از محورهای مهم تحول یاد کرد و گفت: تلاش بر این بوده است تا اصلاح و بازنگری برنامههای درسی متناسب با هویت دورههای تحصیلی و شایستگیهای مورد نیاز دانشآموزان در هر دوره و مقطع تحصیلی و نیز تقویت بعد مهارتآموزی و کاربردی کردن و ارتباط بین برنامههای درسی با مهارتهای زندگی صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: این تحول امسال از بازنگری جدول عناوین دروس و برنامههای درسی پایه اول ابتدایی بصورت محدود و آزمایشی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آغاز خواهد شد. همچنین، در این راستا چارچوبی تحت عنوان چارچوب شایستگیهای پایه و عمومی طراحی شده است که تمام دانش آموزان باید در طی تحصیل مراتبی از این شایستگیها را کسب کنند.
بنا به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، هویت دینی و ملی، تفکر و تعقل، ارتباط موثر و مسئولانه و خویشتن بانی از جمله این شایستگیها هستند که در اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مورد توجه قرار خواهند گرفت.
حمید طریفی حسینی در پایان توجه به موضوع استعدادپروری، خلاقیتپروری و مهارتآموزی در مدارس ابتدایی را از دستورکارهای مهم این معاونت برشمرد و افزود: خانوادهها باید بدانند که مدرسه فقط محل انتقال دانش و معلومات نیست بلکه محلی برای شناخت و پرورش استعدادها و ظرفیتهای دانشآموزان و کسب مهارتهای لازم برای زندگی و در این راستا علاوه بر کاربردیشدن برنامههای درسی اصلاح نظام ارزشیابی دوره ابتدایی نیز در دستور کار است.
اختصاص ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم
حمید طریفی حسینی اظهار کرد: خانوادهها برای ثبتنام کلاس اولی ها به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند. برای پیش ثبتنام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند و ۲۸ هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: سازو کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک میکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، در ۲ سال گذشته ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل میشود و این باعث جریان یافتن خون تازه در رگهای آموزش و پرورش شد.
طریفی حسینی ادامه داد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.
وی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بین المللی تیمز و پرلز توضیح داد: این آزمونها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را میسنجد و به نوعی آزمونهای مهارتی هستند، محتوایی که در آزمونهای تیمز و پرلز سنجش میشود، رویکرد متفاوتی با روشهای مورد استفاده در مدارس ایران دارد.
نظام آموزشی ایران در بین نظامهای آموزشی قوی دنیا قرار دارد
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظامهای آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیادهای جهانی بیش از ۲۰ مدال طلا داشتیم.
طریفی حسینی ادامه داد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلزمتناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل نتایج ضعیف دانشآموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمونهای بین المللی و اینکه آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟! گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشورها نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی میخواهند تمام نظامهای آموزشی را مشابه کنند و کشورها باید خود را با شاخصهای آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشورهای مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاههای خود هستند.
وی بیان کرد: روند افت عملکرد دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانشآموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبانآموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.
طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانشآموزان امروز را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است؟ گفت: قطعاً میگویم افزایش یافته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزوی از سواد است اما دنیای امروز برمهارت تأکید دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجهای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران میتواند جزو کشورهای پیشرو در نظامهای آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.
ارسال دیدگاه