معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

جزئیات طرح بازنگری در ساختار دوره دوم متوسطه و تلفیق رشته‌ها‌

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش‌ درباره ماجرای تلفیق رشته‌ها به منظور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات طرح بازنگری در ساختار دوره دوم متوسطه و تلفیق رشته‌ها‌

محمدمهدی کاظمی‌ در گفت‌وگو با پانا ‌اظهار کرد: «هدایت تحصیلی یک مسئله بسیار مهم‌ است و موضوع ‌رشته‌ها به این موضوع گره می‌خورد.»

و‌ی ادامه داد: «در حال حاضر سوابق تحصیلی ‌تاثیرگذار است و دانش‌آموزان از پایه دهم در حال ایجاد سابقه تحصیلی هستند. طبیعتا ‌انتخاب رشته این افراد باید مناسب‌تر و مطلوب‌تر باشد.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «‌‌چه ضرورتی دارد که ما این تفکیک را در دوره متوسطه در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک داشته‌ باشیم. باید محدود کنیم. ‌شاید دانش‌آموز ما علاقه‌مند به پزشکی‌ باشد، ولی مهندسی پزشکی را هم دوست داشته باشد و ... . در حال حاضر با این رویکرد نمی‌تواند در کنکور شرکت کند و باید دو ‌کنکور مجزا شرکت کند.»

وی گفت: «‌‌بررسی‌ها‌ ‌انجام شده است، کشور‌های دیگر به این صورت تفکیک رشته‌ای ندارند. ‌دانش‌آموزان عمدتا ‌در دوره متوسطه‌ نظری‌ یک رشته دارند‌ ولی دروس مختلفی را بر‌اساس علایق و استعدادشان انتخاب می‌کنند. یک برنامه درسی ثابت‌ دارند که همه آن برنامه را می‌گذرانند ولی مابقی درس‌ها را براساس علایق و استعدادهای خودشان ‌انتخاب می‌کنند. ما هم بررسی‌های مختلفی انجام دادیم و انشاالله بتوانیم در اسرع وقت جمع‌بندی لازم را داشته باشیم و به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کنیم.»

کاظمی در ادامه گفت: «در این میان تلفیق اتفاق می‌افتد. ما وقتی یک رشته‌ای داشته باشیم، طبیعتا محتواها به گونه‌ای برنامه درسی آن را پوشش می‌دهند. برخی از دروس رشته‌ها مثل فیزیک، شیمی و... دروس تخصصی مشترک هستند اما تعداد واحدها و ساعتی که دانش‌آموزان در هر کدام از این‌ها می‌گذرانند، متفاوت است. به‌عنوان مثال دانش‌آموز رشته ریاضی فیزیک برای درس فیزیک ساعت بیشتری نسبت به دانش‌آموز رشته علوم تجربی می‌گذراند.‌ ما باید بررسی کنیم که نیاز دانش‌آموزان به چه میزان است. همچنین بحث علم نافع با این موضوع ارتباط خواهد داشت.»

وی در پایان تاکید کرد: «‌اطمینان می‌دهیم که هر تصمیمی گرفته شود، از قبل به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا مسیر برای آنان بیشتر تسهیل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار