پانا گزارش میدهد؛
تاکید دولت بر کیفیسازی و اطمینانبخشی سیستم آموزشی برای ساخت آیندهای بهتر
تهران (پانا) - سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور در جلسه عصر روز یکشنبه ۲۴ دی هیات دولت با تأکید بر اهمیت اعتماد خانوادهها نسبت به کیفیت مراکز علمی و اطمینانبخشی به آنها در رابطه با شرایط آموزشی، به وزیر آموزش و پرورش مأموریت داد تا برای اطلاع و اطمینان خانوادهها از وضعیت آموزشی و نمرات دانشآموزان گزارشی ارائه کند.
تنها با گذشت چند ساعت از این دستور، در صبح روز دوشنبه ۲۵ دی، رضامراد صحرایی در همایش مشترک شوراهای آموزش پرورش در محل وزارت کشور، با تاکید بر اینکه معتقد به مردم هستیم و باید وضع آموزش و پرورش کشور را به مردم بگوییم، تصریح کرد: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است! این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم «این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: وضعیت واقعی معدل دانشآموزان کشور به گونهای دیگر است که آن را بیان میکنم «در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانشآموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی تفاوتهایی دارد.»
وی ادامه داد: چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم که ضریب ۴۰ درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغهمند هستند وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت ولی میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از ۱۰ درصد بود حساس نبودند، هماکنون معدل ۱۱.۵ از ۲۰ یعنی ۵۷.۷ از ۱۰۰ درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه.
وی با اشاره به میانگین معدل دانشآموزان متوسطه دوم در پایهها و رشتههای مختلف خاطرنشان کرد: امروز یک حقیقت دیگر وجود دارد که رئیسجمهوری، پدرانگی میکند که چندین جلسه برای موضوع معدل دانشآموزان برگزار کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقاضای ما این است که نقش ایجاد امید و امیدآفرینی در جامعه را به درستی اجرا کنیم. اگر وزیر آموزش و پرورش، معدل امتحانات نهایی را شفاف اعلام میکند آن را به یک مستمسک سیاسی تبدیل نکنیم و آن را بهعنوان مبنایی برای ساختن آینده قرار دهیم و برای آیندهسازی، همه را دعوت میکنم تا نقد روند کنیم نه افراد و در نقد، امید را نکُشیم که امروز مهمترین نیاز ما برای ساختن آینده ایران سرتاسر افتخار، امید است.
همچنین محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش در ویژه برنامه «گفتگو» که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، با اشاره به نمرات واقعی اعلام شده توسط وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: فرصتی که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به وزارتخانه داد تا تاثیر سوابق تحصیلی قطعی شود، این موضوع را رقم زد که مسیر آموزش و پرورش تغییر یابد و به دانشآموزان به سمت آموزش عمیق سوق داده شوند. به هرحال باید این موضوع از جایی شروع میشد؛ در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد که ارزشیابی نقطه تحول باشد و طراحی سوالات آزمونهای نهایی خردادماه مبتنی بر مفهوم صورت گیرد.
زارعی ابراز کرد: این کار از خرداد ۱۴۰۱ شروع شد، در شهریور همان سال و دی ۱۴۰۲ ادامه یافت و در نهایت در خرداد ۱۴۰۲ تکمیل شد؛ سپس آزمونهای خرداد ۱۴۰۲ با رویکرد متفاوت در طراحی سوالها برگزار شد. حال اینکه بخواهیم نتایج این آزمونها را با آزمونهای حافظهمحور مقایسه کنیم، قیاسی است معالفارق چراکه این آزمونها اصلا هموزن نبودهاند. همچنین در خرداد ۱۴۰۲ در مسائل اجرا و تحصیح اوراق، به این دلیل که کوچکترین خطایی رخ ندهد، تمامی امتحانات دوبار و به صورت الکترونیکی تصحیح شد.
وی با تاکید بر اینکه خروجی امتحانات ۱۴۰۲ از این به بعد مبنای تحلیل قرار میگیرد، گفت: برنامهریزیها بر مبنای همین تحلیلها انجام میشود تا طی آن تغییر روشهای تدریس در دبیران صورت گیرد و در راهبرد مطالعه دانشآموزان هم شاهد به وجود آمدن تغییراتی باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اهداف جدید مبتنی بر یادگیری عمیق و مفهومی است، عنوان کرد: دانشآموزان باید براین اساس خود را برای ورود به آموزش عالی آماده کنند؛ علاوه بر تمامی این موارد طراحی سوال برای امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم نیز براساس همین رویکرد خواهد بود.
رضامراد صحرایی یک روز پس از این صحبتها و در روز سهشنبه ۲۶ دی در رویداد بینالمللی مدرسه آینده که در دانشگاه تهران برگزار شد، این را هم گفت، که «اگر نقدی از گذشته میکنیم، نقد افراد نیست، نقد روندهاست.»
وی تاکید کرد «آنها زحماتی کشیدهاند که برای من امروز قابل فهم است که چه مجاهدتی لازم است تا یک کار خوب اجرایی شود. ما نقد میکنیم، چون در گذشته نظام آموزش و پرورش را به هر دلیلی به صدر نیاوردیم.»
صحرایی افزود «اگر وزیر آموزش و پرورش، معدل امتحانات نهایی را شفاف اعلام میکند آن را به یک مستمسک سیاسی تبدیل نکنیم و آن را به عنوان مبنایی برای ساختن آینده قرار دهیم و برای آیندهسازی، همه را دعوت میکنم تا نقد روند کنیم نه افراد و در نقد، امید را نکُشیم که امروز مهمترین نیاز ما برای ساختن آینده ایران سرتاسر افتخار، امید است.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش وضعیت آموزش کشور در دولتی که آن را تحویل گرفتند به صورت شفاف به مردم اعلام کردند و تلاش میکنند با اصلاح رویهها، وضعیت مناسبتری را رقم بزنند. آنها اما این را هم تاکید میکنند که اگر نقدی از گذشته میکنند، نقد افراد نیست، نقد روندهاست. آنها قصد دارند نظام آموزش و پرورش را به صدر بیاورند و با امید به سوی ساختن آیندهای بهتر قدم برمیدارند.
ارسال دیدگاه