عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با پانا
چرا خانوادهها از رشتههای هنرستانی استقبال نمیکنند
تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است دلیل استقبال نکردن خانوادهها و دانش آموزان از رشتههای هنرستانی فرسودگی تجهیزات هنرستانها برای کار عملی و متناسب نبودن محتوا با نیاز بازار کار است.
اسماعیل حسینزهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا با اشاره به نقش آموزش و پرورش در هدایت دانشآموزان به مسیر شغلی صحیح گفت: «شالوده هر پیشرفتی آموزش و پرورش است. اگر این نهاد بتواند مشخص کند استعداد هر دانشآموز در چه مسیر شغلی قرار بگیرد، کار بزرگی است. مهمترین سرمایه و مسیر درآمدی برای هر کشوری قرار گرفتن دانشآموزانش در مسیر صحیح رشته تحصیلی و تأمین منابع انسانی موردنیاز جامعه است.»
حسینزهی افزود: «نقش آموزش و پرورش از آنجایی اهمیت دارد که در سنین کودکی و از همان زمان یادگیری با کودک همراه است و مسیر و آینده آن کودک و نوجوان را هدایت و راهنمایی میکند تا در مسیر شغلی درست خودش قرار بگیرد.»
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در آموزش و پرورش مجموعههای مختلفی وجود دارد که خوب است با هم منسجم در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت کنند تا به هدف بزرگ نهاد آموزش و پرورش برسند.»
چرا خانوادهها از رشتههای هنرستانی استقبال نمیکنند
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره استقبال نکردن خانوادهها و دانشآموزان از رشتههای هنرستانی گفت: «مسئله این است که در گذشته هرکدام از رشتههای هنرستانی اعم از مکانیک و برق و غیره تجهیزات خوبی داشت. همچنین درگذشته هفتهای دو روز کارگاه عملی وجود داشت که دانشآموزان در آن بتوانند علم تئوری را کاملاً عملیاتی آموزش ببینند اما اکنون تجهیزات بهروزرسانی نشده و از سوی دیگر محتوا با آنچه موردنیاز بازار کار است تا حدودی فاصله دارد.»
حسینزهی اظهار کرد: «اگر دانشآموز هنرستانی نتواند کار عملی انجام دهد قطعاً نمیتواند بهراحتی جذب بازار شود. این موضوع به ساختار آموزش و پرورش و امکانات و ملزوماتی که نیاز یک مربی است تا هفتهای دو روز در کارگاه کار کند، بستگی دارد.»
وی افزود: «در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته طرح کاد در مدارس اجرایی شده بود که دانشآموز هفتهای چند ساعت کار عملیاتی انجام میداد ولی این موضوع و طرح فراموش شد.»
رشتههای هنرستانی باید متناسب با نیاز بازار کار باشند
حسینزهی درباره بومیشدن رشتههای هنرستانی متناسب با نیاز بازار گفت: «مسئله بومیشدن رشتهها در ایران موضوع مهمی است، مخصوصا در حوزه کشاورزی که اگر با توجه به جغرافیای هر منطقه آموزشهای بومی وجود داشته باشد قطعاً بسیار مؤثر است.»
وی افزود: «در همین مسیر خوب است علاوه بر رشتههای موردنیاز بازار کار منطقه، رشتههای متنوع دیگری هم وجود داشته باشد تا دانشآموز قدرت انتخاب داشته باشد.»
ارسال دیدگاه